AsiaChinaBeijing

Over slecht weer en heerlijk eten

Beijing Travel Blog

Heel erg donker om 10 uur 's morgens!
Onze zaterdag in Beijing.

Vandaag begon erg vroeg. Om 6:30 uur kwam Jil-lian al bij ons liggen. Erg vroeg aangezien ze gisteren weer met z'n tweeen kabaal hebben gemaakt in bed. Het was rond 9 dat Jil-lian stil werd, maar bij Lin-si was het veel later. Jil-lian heeft ongeveer een uur stil in ons bed gelegen, maar ging toen Lin-si wakker maken. En dat gebeurt niet zachtjes of stil.

Al met al waren we vroeg wakker en zijn vroeg gaan ontbijten. We vonden het nogal donker vanmorgen en ik dacht dat het kwam door de dichte smog. Tijdens het ontbijt vertelde ik tegen Esthel dat als het donker wordt in Nederland, dat het zou gaan regenen.

Nou, hier werd het nog veel donkerder, kijk maar op deze foto.
Lin-si en haar (te koude) blauwe jurkje.

Aan het eind van het ontbijt vroegen we ook aan een serveerster of het zou gaan regenen. Ze draaide zich om, want ze kwam alleen thee brengen. Volgens mij is dat het enige engels dat ze kent. Gelukkig zat aan een ander tafeltje een bediende van de receptie van het hotel. Zij kwam naar ons toe en vertelde dat het volgens het weerbericht ook inderdaad zou gaan regenen.

Een paar minuten later begon dat inderdaad. En niet zachtjes. Het onweerde heel hard. We zijn naar onze kamer gegaan en hebben het slechte weer eventjes aangekeken. We waren namelijk van plan om naar een curiosa markt te gaan. Maar deze is buiten, dus met slecht weer is dat geen goed idee.

De kinderen hebben wat gespeeld op de kamer, en later klaarde het op. Het werd droog, en ik ben met Lin-si naar buiten gegaan om te kijken hoe warm het was.
Verstopplaats van Jil-lian, verstoppertje spelen.
Het bleek te koud voor haar blauwe jurkje. We hebben allemaal een lange broek aangedaan en zijn gaan wandelen naar de markt. Onderweg was het goed droog. Buiten de markt leek het alsof ze alles aan het inpakken waren, want er werden spullen in vrachtauto's geladen. Maar toch was de markt open. Het was er erg druk, zowel chinezen als westerlingen liepen er rond. Je kon hier van alles kopen; vazen, thee-setjes, munten, typisch chinese kleding, beelden etc etc.

Toen we er even rondwandelden, begon het weer zachtjes te regenen. We hadden allevier geen jas aan. De wind maakte het erg koud, dus we besloten om terug naar het hotel te gaan. Helaas was dat lastig, omdat een minuut later de regen weer met bakken uit de hemel kwam. Een paar minuten later ging het weer en hebben we een taxi te pakken gekregen naar het hotel.
Naar het onweer kijken, op de gang.

Op het hotel zijn we gaan zwemmen, dat was weer heerlijk warm. Lin-si wil niet echt oefenen voor zwemles, ze heeft veel te veel zin om te spelen. Dus we hebben het oefenen maar kort gedaan. Toen we klaar waren gaf Jil-lian aan dat ze honger had. Nu doet ze dat al de hele week, maar omdat ze weinig eet bij het ontbijt nam ik aan dat het helemaal klopte. Ook omdat Esthel's schoenen kapot zijn, besloten we maar naar de outlet te gaan. Je kunt daar ook eten. De taxi was weer snel gepakt en Starbuck's was vooraan bij de ingang van de outlet.

Vandaag was de laatste van 3 vakantiedagen voor de chinezen, dus het was weer druk in de winkels. Toen we uiteindelijk schoenen gevonden hadden (de rij bij de kassa was enorm), konden we weer terug. Maar goed ook, want het was al half vier.
Lin-si maakte een foto van ons, tijdens de lunch (dit was gisteren al...).

Vandaag hadden we afgesproken met Peter en Joe (zijn zakenpartner), om te gaan dineren. Toen we een kwartierop de kamer waren, belde Tina (assistente van Peter) dat Peter de zaak verlaten had en over zo'n drie kwartier in de lobby van het hotel zou aankomen.

En inderdaad, toen we vlak voor half vijf beneden waren, was Joe er al, Peter volgde niet veel later.

Joe had gereserveerd bij een Mongolisch fonduerestaurant. Het is hetzelfde als hotpot die we eerder gedaan hebben, alleen hier heb je een eigen pot. We hebben de kinderen geen eigen pot gegeven maar hun eten in onze pot gekookt. Met 4 volwassenen en 2 kinderen kun je blijkbaar veel vlees eten... De hele tafel stond vol. Volgens mij is deze hoeveelheid normaal gesproken voor 6 tot 8 volwassenen...

Het eten en het gezelschap waren fantastisch. Joe is oprecht geinteresseerd en kan veel vertellen over de chinese cultuur, gericht op het gezinsleven. Dit komt natuurlijk omdat Lin-si en Jil-lian geadopteerd zijn, een typisch gespreksonderwerp in een groepje als deze.

Dit diner was ook ons afscheid van Peter, hij gaat morgen al naar Nederland. Over 10 dagen gaat hij dan alweer terug naar China. We hebben even afscheid genomen en Joe heeft een taxi geregeld.

Ik heb de kindertjes nog even voorgelezen en ze zijn nu stil, het is kwart over negen.
Heel erg donker om 10 uur s morge…
Heel erg donker om 10 uur 's morg…
Lin-si en haar (te koude) blauwe j…
Lin-si en haar (te koude) blauwe …
Verstopplaats van Jil-lian, versto…
Verstopplaats van Jil-lian, verst…
Naar het onweer kijken, op de gang.
Lin-si maakte een foto van ons, ti…
Lin-si maakte een foto van ons, t…