AsiaChinaBeijing

Over de chinese muur en de commercieel culturele verplichtingen

Beijing Travel Blog

Het agaath
Zoals vorige week geschreven, hadden we voor vandaag een uitstapje geboekt naar Mutianyu, een van de 4 delen van de Great Wall (Chinese Muur) die gerestaureerd zijn. Mutianyu is minder commercieel dan Badaling, waar we steeds met de adoptiereizen zijn geweest.

Vanmorgen zijn we dan ook om 6 uur opgestaan, omdat het vertrek van de bus gepland stond voor half acht. Na een snel ontbijt zijn we gauw naar de lobby gegaan. Daar stond de gids al klaar. Het bleek dat wij de enige toeristen waren voor deze dagtocht. Dus we hadden een chauffeur en een gids voor onszelf. Chong, de gids, legde dan ook een paar dingen uit en nam ons mee naar de prive-auto, een 9 persoons busje. Dat is erg comfortabel en gezellig, beter dan een bus voor 20 of 30 personen!

Chong vertelde dat we vandaag een paar dingen gingen doen.
"U bent hier"... bij de chinese muur
Hij gaf aan dat de regels waren dat we 2 of 3 culturele dingen moesten bezoeken. De eerste was een jade fabriek. Nu hadden we zoiets ook al meegemaakt in Turkije, alleen was het daar een goudfabriek. Maar de spullen die ze hier van jade maken, zijn zeker erg mooi. Een medewerker van de jadefabriek legde uit dat jade niet alleen groen was, maar in meerdere kleuren voorkomt. Een van die kleuren is Agaath... Ik wist niet dat dit in de familie van jade thuis hoorde. Hij liet een paar dingen van agaath zien, zie ook de eerste foto.

De kom is na lang werken gemaakt van 1 stuk steen. Het tweede stuk laat de ruwe agaath zien. In het midden is een hol stukje met glinsterende muren. De derde is een stuk 'water-agaath'. Op de foto niet te zien, maar er zit water in de steen, dat zichtbaar wordt doordat je ook luchtbellen achter de wand ziet.
Heel erg mooi. En heel erg kostbaar spul...

Na de jadefabriek reden we naar de Muur. We konden lopend naar boven, of met een lift. We kozen voor een retour met de laatste, zeker omdat het klimmen met volwassenen al een half uur of meer duurt. Met de kinderen is het zeker niet te doen, ook niet terug. En voor 150 Yuan (13,50 euro) met z'n allen is dat zeker te doen.

De Muur bij Mutianyu is in mijn ogen mooier. De verkopers met hun standjes vindt je overal, maar de Muur zelf is ruwer, minder breed maar zeker authentieker. De kinderen hebben echt hun best gedaan met het klimmen en lopen. Lin-si is naar beneden toe erg teerughoudend, maar naar boven was ze niet bij te houden. Jil-lian is niet bang en doet bijna alles zelf. Er waren enkele trappen bij waar zelfs wij moeite mee hadden, dus we hebben de kinderen er geholpen.

De torentjes zijn hier kleiner dan bij Badaling. Misschien komt het wel doordat Badaling groter is opgezet, voor de toeristen. In mijn ogen zie je hier beter was de Muur in werkelijkheid betekende.

Ook zijn de bergen hier stijler en ruwer. Je kunt er echt zien dat een kleine Muur hier moeilijk te nemen was. Eerst zou de vijand al de bergen heben moeten beklimmen om daarna een muur tegen te komen, die bewaakt werd door veel militairen.

Zoals altijd zegt iedere chinees tegen Lin-si dat ze erg mooi is. Joe gaf eerder deze week al aan dat ze een filmster zou worden, in China, als ze hier zou wonen. Regelmatig horen we in verschillende talen woorden als "beautiful", "bella", "belle"... Het chinese woord kan ik nog niet achterhalen, maar aan de reacties van de mensen lees je het al af.
Vandaag kwam er een chinees langs die "beautiful girl" zei. Je ziet Lin-si dan alweer met haar ogen rollen. Toen ik vertelde dat die meneer haar mooi vond, zie ze dat ze het al gehoord had. "Ik versta ook engels hoor, papa!"...

Terug bij de auto vertelde Chong dat het restaurant net voorbij de parkeerplaatsen was. Het was een nieuwe restaurant, net geopend. Dat kon je ook aan alles zien. Spullen bij chinezen zien er snel oud en versleten uit, maar dit was nog echt nieuw.

We hebben dus heerlijk chinees gegeten. Varkensvlees gebakken (met knoflook en komkommer), komkommer (koud, met knoflook en ui), rundvlees met tomaten in een soort soepvorm (ja...met knoflook), ieder een bakje witte rijst en als laatste aardappelstukjes (met knoflook en paprika).
"Ik ben sterk!!!"
Dit samen met de thee smaakte heerlijk.

Als laatste uitstapje konden we kiezen tussen een zijdefabriek, theehuis of voetmassage. Wij kozen voor theehuis. De andere twee trokken ons niet of minder. De route naar het theehuis bracht ons langs het Olympisch park. Hier zagen we dus het Olypmisch stadion, het perscentrum, een technologie centrum van IBM (!), indoor zwembad en nog meer gebouwen. Veel is nog niet af, maar dat zal niet lang meer duren. Het betreft dan vooral de afwerking van de wegen en enkele gebouwen (meestal hotels).

We hebben een foto gemaakt van het stadion en het zwembad (in het voorbijrijden).

In het theehuis (natuurlijk moet je hier weer iets kopen), kregen we drie soorten thee voorgeschoteld. De eerste was een zoete thee, de tweede een heldere thee en de derde was een sterke thee.
"Ik ben sterk!!!"
We kregen uitleg over de verschillende soorten en hoe je die moet klaarmaken. Hiervoor heb je water van 90 graden nodig. Om je water te controleren, gebruik je een peepee-boy. Dit is een poppetje dat je twee minuten in koud water legt. Dan giet je je tweewater er overheen, en als hij dan hard gaat plassen (pas op, je wordt echt nat!), dan is het nog niet warm genoeg!!!

Uiteindelijk kochten we twee soorten thee. Dit was wel duur, maar je kreeg er dan ook nog kadootjes bij, hmm.. :\

We kochten voor 60 euro aan thee, kregen een magisch kopje erbij, twee peepee-boys voor de kinderen en een magisch theesetje. De magie houdt in dat de schilderingen veranderen als er heet water in komt. Erg leuk en de theeset geeft een chinees tintje aan het theedrinken.
Niet-toeristisch deel van de muur. Daar groeien ook bomen over de muur heen.

Na de thee zijn we naar het hotel gebracht. We waren er rond half 5. We konden onze kamer niet meer in, de sleutelkaarten waren geblokkeerd. Bij de lobby vroeg men mij meteen "are you leaving today?". Nou... echt niet, dame! Ons vliegtuig vertrekt morgenmiddag pas. Dus ik kreeg de sleutelkaarten weer mee, ze werkten weer. Toen kwam ik er achter dat de kamer nog niet gedaan was, waarschijnlijk om dezelfde reden. Dus ik heb housekeeping laten komen om de kamer te doen. Ze kwamen met 4 vrouwen, dus na 10 minuten was alles weer klaar...

We zijn vanavond nog lekker gaan uit eten bij MacDonalds. De keuze van Lin-si. Hier kun je je voor 9 euro helemaal vol eten, als gezin. In Nederland zou ik meer dan 25 euro kwijt geweest zijn! Een kleine sinas kost hier maar liefst 4 Yuan, 35 eurocent!

Op de hotelkamer hebben we de kinderen nog even in bad gedaan en heeft Esthel de koffers al half gepakt. Morgen nog lekker rustig aan doen, en dan rond 11 uur richting het vliegveld. Ben benieuwd of de weg zo druk is, op dinsdagochtend, als Chong voorspeld heeft.

Nou, tot in Nederland!

Het agaath
U bent hier... bij de chinese mu…
"U bent hier"... bij de chinese m…
Ik ben sterk!!!
"Ik ben sterk!!!"
Niet-toeristisch deel van de muur.…
Niet-toeristisch deel van de muur…