AsiaChinaBeijing

Over Tempel van de Hemel, T-shirts en diner avontuur

Beijing Travel Blog

Uitzicht vanaf de 26e verdieping.
Vanmorgen waren we vroeg wakker, Jil-lian was weer eens erg vroeg wakker.

Om 9 uur zaten we dan ook al helemaal klaar aan het ontbijt. Het uitzicht vandaag was goed! In plaats van smog waardoor je maar een kilometer of zo kon kijken, was er vandaag een strak blauwe hemel en zicht tot wel 20 kilometer. Ik was vergeten om mijn foto toestel mee te nemen, maar toen we klaar waren zijn Lin-si en ik nog even naar de hoogste verdieping (26e, bij het restaurant) gegaan om foto's te maken.

Toen we in het restaurant liepen, zag Cognelle (de franse ober) dat we foto's wilden maken en vertelde me dat hij een goede locatie wist. Dus hij haalde even een sleutel en nam me mee naar het terras. Dit is verboden terrein, omdat de rand maar anderhalve meter hoog is.
Vlak na de ingang bij de Tempel van de Hemel.
Ik nam Lin-si even op de arm (2 meter van de rand af) en we hebben even rond gekeken en een paar foto's gemaakt. In principe zie je op elke foto wel bouwkranen, zo erg is het in deze stad.

Na het ontbijt hebben we maar weer een taxi gepakt. Vandaag stond de Tempel van de Hemel op ons programma. Het leek daar druk, maar uiteindelijk viel het wel mee.

Net als de Verboden Stad was dit een beetje "tempeltje na tempeltje", maar dan veel groter en gezelliger opgezet. Het is een enorm park met veel bomen en wandelpaden. De gebouwen die er staan zijn van Chinees historische waarde en dat laat men hier ook merken. De tempels zien er mooi uit en niet erg geleden onder toeristisch gebruik.

We hebben in een deel van de Tempel van de Hemel gewandeld waar bloementuinen waren.
Het Ronde Altaar.
Er zijn aan de oostkant 2 tuinen, een Rozentuin en een 100-bloemen tuin. wij kozen voor de rozentuin. Maar blijkbaar waren we iets te vroeg in het seizoen. Er waren maar enkele rozen uitgekomen. Wel was er een stuk met een grote blauwe regen. Jil-lian werd al moe. We moeten wel weer zeggen dat Lin-si en Jil-lian enorme afstanden gelopen hebben, voor hun doen!

Esthel kreeg weer last van haar kuit. Dit komt doordat we gewoon erg veel wandelen. En omdat we morgen naar de Chinese Muur gaan, is het beter om even rustig aan te doen, vandaag. En dus hebben we redelijk op tijd de Tempel van de Hemel verlaten bij de oostelijke poort. Toen we eerder via de hoofdingang (zuidingang) naar binnen gingen, zijn we langs enkele winkeltjes gekomen, waar ze ook T-shirts van de Olympische Spelen hadden.
Een zanggroep, in het park bij de Tempel van de Hemel.
We wilden er nog 1 of meer kopen, dus we zouden nog naar dat winkeltje terug gaan. Maar om daarvoor nog bijn 2 kilometer te lopen, daar hadden we geen zin in.

Maar aan de overkant van de oostelijke poort waren ook een paar winkeltjes. Toen we daar naar binnen liepen, bleek het grootste gedeelte leeg te staan, en je kon er alleen spullen kopen van mobiele telefonie. Dus toen hebben we toch een taxi gezocht naar het hotel. In het hotel wilde ik nog even koffie drinken, dus we zijn met z'n vieren in de lobby koffie met gebak gaan eten. Heerlijk...

Ik heb nog even nagezocht waar we eerder deze week goede winkels met officiele Olympische Spelen spullen verkochten. We besloten terug te gaan naar de Friendship Store, ong. 20 minuten rijden. Daar vonden we een groot assortiment met officiele artikelen, waaronder T-shirts en natuurlijk knuffelbeesten.
Een draak in de grond, uit bloemen opgemaakt.
Lin-si had bij de Tempel van de Hemel al mooie oorbellen gekregen...

We hebben even een paar spullen uitgezocht en ook verder in de Friendship Store hebben we T-shirts voor onszelf gekocht. Het ging dus redelijk snel. En voor 3,5 euro voor kinder shirts en 5,5 euro per shirt voor onszelf, daar doe je geen slechte zaken mee.
De taxi terug naar het hotel was weer snel geregeld. Volgens Joe was het trouwens zo dat er 77.000 taxi's rondrijden in Beijing. Erg veel, je ziet dan ook ongeveer net zo veel taxi's rijden als gewone auto's.

Voor het avondeten is een kleine strijd geleverd. Esthel vroeg aan Lin-si waar ze morgen, de laatste avond, wil eten. Daar kwam (verrassend) "MacDonalds" uit. En toen vroegen we het aan Jil-lian, die aangaf dat ze naar Chicken Fried Chicken wilde (KFC, Kentucky Fried Chicken).
Het Keizerlijk Hemelgewelf.
Maar dat wilden wij weer niet.

Ik zelf wilde naar "TGI Friday" (TGI: Thanks God It's). Maar toen ik even zocht op het internet warem die veel te ver weg. We kwamen uit bij de Pizza Hut. Die hebben we elke keer gezien toen we naar de stad reden. We vroegen de portier die altijd taxi's regelt of hij dat kon vragen aan de chauffeur. Toen we eenmaal onderweg waren, duurde het nogal lang omdat er opstoppingen waren. Toen hij ons afzette bij de (3e) ringweg, dachten we aan de overkant een Pizza Hut te zien, maar dat bleek niet het geval te zijn. Maar we waren er zeker van dat er aan die kant van de ringweg 1 zat, dus liepen we verder.

Steeds dachten we dat hij wel een blok verder zou zitten, maar elke keer hadden we het fout. Na ongeveer 2 kilometer waren we het zat.
Op de trappen naar de Qinian Dian, waar de keizer om een goede oogst bad.
Ik had het al een paar keer bij chinezen geprobeerd, maar ze snappen je toch niet. Uiteindelijk zagen we een paar westerlingen uitstappen, dus ik vroeg of ze engels spraken. Het bleken australiers te zijn...

Zij wezen ons naar een kantoorgebouw even verderop (400 meter). Nu moet je weten dat hier de meeste kantoor- en woongebouwen op de 1e en 2e verdieping meestal winkeltjes en restaurants hebben zitten. Dus dat leek normaal. Toen we bij het aangewezen gebouw aankwamen, was daar alleen een KFC. Maar omdat ik nog meer zag, zijn we er maar naar toe gegaan. We hadden er al meer dan een half uur opzitten met kinderen erbij, dus als het KFC werd, dan moest dat maar.

Gelukkig was er ook een Grandma's Kitchen, een amerikaanse keten die van alles aan eten serveren, van kip, steaks tot en met pizza en soep. Daar gingen we dus maar naar binnen. Het was goed eten, het kwam alleen niet tegelijkertijd. Dat blijkt alleen in nederland en frankrijk normaal te zijn...

Goed, we waren rond 8 uur thuis. De kinderen snel in bed gelegd, want het is morgen weer vroeg dag. Onze bus naar de Chinese Muur vertrekt om 7:30 uur...
Uitzicht vanaf de 26e verdieping.
Vlak na de ingang bij de Tempel va…
Vlak na de ingang bij de Tempel v…
Het Ronde Altaar.
Een zanggroep, in het park bij de …
Een zanggroep, in het park bij de…
Een draak in de grond, uit bloemen…
Een draak in de grond, uit bloeme…
Het Keizerlijk Hemelgewelf.
Op de trappen naar de Qinian Dian,…
Op de trappen naar de Qinian Dian…
Binnenkant van de Qinian Dian.
Lin-si, ons fotomodelletje.
Jil-lian aan het springen van tege…
Jil-lian aan het springen van teg…
Jil-lian
De blauwe regen.
Jil-lian in de boom...
Lin-si klom zelf in een boom, een …
Lin-si klom zelf in een boom, een…
Jil-lian verdwaald tussen de bomen…
Jil-lian verdwaald tussen de bome…
Familiefoto van mijn meiden.
Weg naar de oostelijke uitgang.
Het kindermenu bij het diner had e…
Het kindermenu bij het diner had …