AsiaChinaBeijing

Dinsdag 29 april

Beijing Travel Blog

Op het Tianen Men plein, voor de ingang van de Verboden Stad.

Wakker worden was vanmorgen lastig voor Esthel, Lin-si en Jil-lian. Ik wilde vroeger bij het ontbijt zijn, omdat ik hoopte dat bijvoorbeeld het brood wat verser zou zijn. Dat bleek ook het geval.

Na het ontbijt wilden we de taxi nemen naar de Chinese Muur. Maar dat vonden we erg duur, bijna 2 uur in een taxi voor 600 RMB (60 euro). Onduidelijk was wel of dat enkele reis of retour was.

In de lobby gaf men aan dat er ook een dagtocht geboekt kan worden, deze kost 390 RMB per persoon, maar wel met een airconditioned bus, een engelstalige gids, toegang en een chinese lunch. De kinderen krijgen korting, dus voor 1170 RMB (100 euro) hebben we denk  ik toch een betere keuze gemaakt.

Prinses Lin-si op de troon

In plaats van de Muur zijn we een wandeling gaan maken vanaf het Plein van de Hemelse Vrede (Tianen Men Plein). De wandeling liep langs de verboden stad, naar een oude chinese wijk. Deze route staat in het reisboek van het Capitool. Eigenlijk zijn we wel een jaar of 2 te laat. Er vindt  erg veel nieuwbouw plaats. Veel van de oorspronkelijke woonwijken zijn platsgewalst om er nieuwbouw (veel enorme hotels) en nieuwe hutongs (chinese woonerven) neer te zetten.

Aan het eind loop je door een brede straat waar ook veel chinese winkeltjes zijn. Hier hebben we een mooie vlieger voor Jil-lian gekocht. We hadden er al een voor Lin-si gekocht (vorige reis), in de Friendship Store. Deze was nog een stuk goedkoper.

De taxi terug ging sneller dan de heenweg.

Poort naar 1 van de vele hutongs.
  De drukte in de stad is enorm, veel erger dan dat we ooit gezien hebben.

In het hotel aangekomen waren we zo vuil en warm (het was ong. 26 graden), dat we lekker in het zwembad gedoken zijn, op de derde verdieping. Dat was heerlijk.

Toen we terug kwamen van het zwemmen zijn we weer een restaurant gaan zoeken. Dit keer gingen we de andere kant op, langs de Hypermarkt. Daar bleek inderdaad een groot restaurant te zitten. Deze is nog niet verwesterd, ook al hebben ze een mooie kaart met foto's met chinese en engelse beschrijving.

We hebben weer heerlijk gegeten, voor ong. 18 euro, inclusief drank. We hadden te veel besteld, maar toch het meeste opgegeten. Het was onder andere biefstuk met uien, varkensballetjes, varkensvlees (gesneden als gyros) met champignons, broccoli, rijst en Beijing Dumplings (soort flauwe deeg met groente, gekookt als oliebollen).

Jil-lian kon zo lekker drinken...
Geen geld, toch?

Op de terugweg naar het hotel gingen we even bij de hypermarkt naar binnen om wat blikjes te kopen. We hadden de kinderen belooft dat we met een riksja naar het hotel zouden gaan. Maar toen we daar naar toe liepen, kwam er net een politiebus voorbij. Schijnbaar zijn de meeste riksja's illegaal, want binnen 2 tellen waren ze allemaal weggereden...

De kinderen liggen nu in bed. Jil-lian sliep al bijna op de arm toen de riksja's verdwenen. Lin-si heeft nog in bad gezeten en een paar opdrachtjes in haar puzzelboek gedaan.

Op het Tianen Men plein, voor de i…
Op het Tianen Men plein, voor de …
Prinses Lin-si op de troon
Poort naar 1 van de vele hutongs.
Jil-lian kon zo lekker drinken...