Varanasi, de stad aan de heilige rivier de Ganges

Varanasi Travel Blog

Een van de tempels in Sarnath
Ik zit nu, voor zover ik heb gezien. in de mooiste stad van India, Varanasi. Op woensdag kwamen wij hier aan in deze stad. Hebben meteen een treinkaartje gekocht voor de volgende stad. Dit hadden we gedaan op het station in een overvolle toeristen loket. Er zat totaal geen logica in wie aan de beurt was en dit leidde soms tot irritaties onder de toeristen. Na enig geregel deden we een soort stoelendans en werd inzichtelijk wie aan de beurt was. Eenmaal aan de beurt kregen we te horen dat de 1e optie om te vertrekken a.s. vrijdag was. Deze dag hadden we dan ook gereserveerd om naar Siliguru te gaan.

Na het boeken namen we een richa en scheurden we door de overvolle straten van Varanasi. Deze chauffeurs proberen ons in hun hotel te krijgen zodat zij een percentage krijgen van ons overnachtingsgeld.
Ruines van een tempel
Door deze sluwe gasten hebben we een stuk extra moeten reizen en lopen (in deze stad zijn namelijk erg veel steegjes waar je alleen lopend of met een motor doorheen kan). Uiteindelijk kwamen we in een hotel aan wat wij wilden en hadden hier een kamer geboekt. Deze kamer, vol met marmer heeft eindelijk een normale wc met bril!! en uit de douche komt eindelijk warm water. Ook het bed wat perfect, zo'n zacht bed al tijden niet gehad.

We liepen de stad door en zagen overal militaire posten op de hoek van de straten. Al deze militairen waren gepost om de veiligheid te bewaken. Want vrijdag komt de prime-minister van India de stad bezoeken. Hiervan is de hele stad in de ban.  Alles wordt geschildert, het straatvuil wordt eindelijk opgeruimd en alles ziet er netjes uit.
De heilige rivier de Ganges in Varanasi
Ook de straten worden allemaal afgezet hier wat leidt tot een nog grotere chaos dan dat het al was.

David en ik besloten om de rust op te zoeken en liepen langs de heilige rivier. Mooie foto's kunnen schieten van mensen die zich in deze overbevuilde rivier wassen en zelfs het water drinken. (ja, de olie drijft op het water, de riolering mondt hier uit en het stedelijke vuil wordt in de rivier gestort)
Hier hebben we ook een crematie gezien, wel luguber. Gelukkig stond de rook ons gunstig gezind en konden we van veraf zien wat er allemaal gebeurde. Je kon er als je wou met je neus bovenop staan. Deze crematieplaats gaat non-stop door, dus dat is wel een apart gezicht. Tegen 6 uur hebben we aan de rivier een heilig ritueel gezien van  6 mannen in een oranje gewaad.
Een blik op de drukke wegen van Varanasi met voertuigen overal op de wegen
Deze maakten spastische bewegingen met een vuurkolf en wierook onder begeleiding van luid geklinkel van tientallen bellen.

Ik kreeg nog een boeda stip op mijn voorhoofd gedrukt van een heilige man met vuur. Hij tikte mij  op de schouders waarna ik opkeek. Toen  ik zag wie het was had ik al een stip op mijn hoofd zitten. Frapante is nog wel dat deze man hier ook nog geld voor wou hebben. Maar hij had al snel in de gaten dat hij geen cent kon verwachten, de grapjas.

De volgende dag een hele mooie route gemaakt. Gingen een  klein uur met een richa naar een dorpje verderop kijken. Sarnath genaamd. Hier warn diverse tempels die de moeite waard waren om te bezichtigen. De weg hiernaartoe was echt onvergeteklijk. We moesten stoppen bij een spoorwegovergang, waar de slagbomen inmiddels al naar beneden waren.
De hoofdstraat van Varanasi
Werkelijkwaar alles wat hieronder doorpaste ging er dan ook onderdoor. Van wandelaars tot motoren, en zelfs overbepakte fietsen waagden de overtocht. Echt humor om te zien, jammer was wel dat de passerende trein de hele tijd op de toeter drukte, wat een nog grotere oorbeschadiging opleverde.
In de stad aangekomen liepen we langs de tempels. Erg mooi om te zien allemaal. Ook nog in een tempel geweest waar een boedist ons uitleg gaf van zijn leven. Hierbij kwamen veel foto's langs van hem met zijn goeroe. De goeroe knipt bijvoorbeeld zijn baard en haren niet, maar trekt deze 4 keer in het jaar uit zijn lichaam. Medicijnen gebruiken ze niet, want dit dood de bacterien. Om te genezen moet je mediteren, dat was zijn visie waar hij heilig in geloofde. Mooi verhaal uiteindelijk, maar ben blij dat ik dit geloof niet aanhang.
Heilige rituelen aan de ganges rivier met veel rook, vuur en geklinkel van vele bellen.
Toen ik de tempel uitliep ging ik zitten om mijn sokken en schoenen aan te trekken, waarna ik luidruchtig geschreeuw hoorde. Ik keek op en de boedist had het tegen mij, ik zat namelijk met mijn rug naar de god toe. En dit mag natuurlijk niet......uit respect draaide ik mij dan ook maar om.

Echt een leuke dag gehad en in de avond ook erg goed gegeten voor 0,50 eurocent. Het gerecht bestond uit onbeperkt thali, een bord vol met rijst en diverse sausjes. Met je rechterhand eet je je bord leeg, wat wel een extra dimensie aan het Indiase eten geeft. Vandaag is he de dag dat we rustig aan doen en her en der beetje rondlopen. Vanavond vertrekken we tegen 10 uur 's avonds  naar Siliguru. Ben erg benieuwd naar deze stad met het uitzicht op de bergen van Nepal.

Tot de volgende avonturen!

Groet Erik
Een van de tempels in Sarnath
Ruines van een tempel
De heilige rivier de Ganges in Var…
De heilige rivier de Ganges in Va…
Een blik op de drukke wegen van Va…
Een blik op de drukke wegen van V…
De hoofdstraat van Varanasi
Heilige rituelen aan de ganges riv…
Heilige rituelen aan de ganges ri…