Tussen de mongolen

Ulaanbaatar Travel Blog

Na een fantastische tijd in Zuid Korea vloog ik dan op 1 juni naar Mongolie toe. Na een goede vlucht pakte ik de taxi naar het hostel wat al met al nog een behoorlijke zoektocht was. Tegen half 12 in de avond kwam ik hier aan. Er was niemand die op dat moment het hostel beheerde, dus besloot ik om een bed toe te eigenen omdat ik daar best wel naar verlangde.

De volgende dag heb ik me dan ook ingecheckd. Het personeel is erg vriendelijk en wil alles voor je regelen wat ook maar een beetje in hun macht ligt. Zo organiseren ze diverse tochten door Mongolie. Hier zal ik dan ook volop gebruik van maken.

De eerste dag ging ik meteen op pad om mijn Russische visa te regelen. Ik had een pasfoto nodig, maar de zoektocht was best moeilijk naar een winkel die pasfoto's maakt. Tijdens de zoektocht werd ik aangesproken door een Mongools meisje die vroeg of zij haar Engels kon oefenen met mij. Een beetje gezelschap is niet verkeerd dus dit leek me wel wat. Bovendien was ik een klein beetje de weg kwijt, dus kon ze meteen in het Engels uitleggen hoe ik moest lopen. Onder gezelschap van Odnoo heb ik dus pasfoto's kunnen maken en alles kunnen regelen voor mijn russische visa. In de avond ben ik met een stel Canadezen op pad gegaan om uit eten te gaan. Het is hier gelukkig weer goedkoop, een stevig avondmaal kost je ongeveer 2 a 3 dollar. Ik had mijn buikje dus goed vol kunnen eten en kwam terug in het hostel. Hier vroegen andere of ik mee wilde naar een pubje om een biertje te drinken. Hier zeg ik natuurlijk geen nee tegen en ben zo gezegd zo gedaan op pad gegaan met een stel van het hostel. Ik vermaak me dus prima!

De tweede dag had ik in de ochtend afgesproken met Odnoo, zij zou mij veel van Ulaantaabar (UB) laten zien. We begonnen de reis bij een natuur historisch museum waar een hele rijke colectie was aan diamanten, opgezetten dieren tot aan de vele diversiteit aan flora. Een leuke museum waar Odnoo zo nu en dan de nodige achtergrond informatie kon geven. Odnoo spreekt overigens erg goed engels moet ik zeggen. Na dit museum gingen we naar het nationale museum van Mongolie waarbij je de volledige geschiedenis kreeg te zien van Mongolie. Het was vroeger een enorm machtig rijk. Best leuk om dan daarvan de geschiedenis te zien. Na al deze inspanningen hadden we wel honger gekregen en gingen we op pad voor een goede lunch. We kregen een enorm bord vol met noodles die we geen van beiden op konden krijgen. Het was erg lekker.

Hierna liepen we over een enorm plein die de nodige beelden heeft van beroemde Mongolen. Ook hebben we een berg beklommen vanwaar je een mooi uitzicht had over de stad. Hier heb ik dan ook de nodige plaatjes geschoten. Al met al ging de tijd erg snel en hadden we erg veel lol. Binnenkort spreken we weer wat af en gaan dan andere dingen van de stad bezoeken.

UB is trouwens een verschikkelijke stad. Alle massieve vierkante betonnen blokken dat ze hier huizen noemen is erg onaantrekkelijk om te zien. Ook zijn de mensen over het algemeen verschikkelijk. Je hebt veel zwervers die als dronkenlappen over de straat zwerven en mensen lastig vallen. Ook de straatkinderen zijn hier hondsbrutaal, ze jatten zo drinken van je af (gelukkig nog niet bij mij gebeurd). Verder kreeg ik de eerste dag vanuit het hostel mee dat je erg voorzichtig moet zijn met je bezittingen. Neem nooit je paspoort mee over straat, geen portomonne en bewaar niets in je zakken, want geheid dat je bestolen wordt. Zo heb ik al de nodige verhalen gehoord over mensen die zijn bestolen. Vandaag heb ik de zwarte markt bezocht van UB samen met een Noorse jongen. Gelukkig waren we hier vroeg en was het niet druk. Maar in de avond is dit een broeiplaats voor zakkenrollers.

Wat dat betreft hoop ik zo snel mogelijk het platteland op te kunnen en aan zoveel mogelij toeren mee te kunnen doen om de stad te ontvluchten. Maar het ziet ernaar uit dat dit wel gaat lukken! Binnenkort ga ik aan de slag om mijn ticket te regelen voor de Trans-Siberian Express. Dit zal denk ik geen moeilijke opgave worden aangezien UB een van de op- en afstapplaatsen is van deze route!

Jullie horen de verhalen wel weer!