Rustoord, Mui Ne

Mui Ne Travel Blog

Oorlogsmuseum Saigon

Na een eerste mooie dag in Saigon hadden we al veel gezien  van de stad. Maar bij lange na niet hadden we alles gezien. De tweede dag gingen we dan ook weer de motorrijders opzoeken en sprongen weer achterop om een toer door de stad te maken. Alle hoogtepunten hebben we wel gezien, van het oorlogsmuseum tot een kerk, een onafhankelijkheidsgebouw en zelfs weer een met wierook gevulde tempel. De dag was erg leuk en hebben veel kunnen zien van Saigon.

De derde dag was eigenlijk nog beter. We reden met de motor urenlang om bij de Mekong te komen. Hier moesten we nog flink onderhandelen om tot een redelijke prijs te komen voor een boottocht. Na veel pijn en moeite sprongen we dan toch in de boot waar alleen David en ik in zaten. Gelukkig gingen onze taxichauffeurs ook in de boot zitten.

De rivier was erg wild, het bootje maakte dan ook veel klappen in het water. Na een tijdje varen kwamen we aan in een dorp. Hier kregen we honing thee te drinken met allerlei zelf gemaakte snackjes. Er werd demonstratief laten zien waar de honing vandaan kwam, een lokaal jochie lied als imker zien hoe een bijenkorf in elkaar steekt (met blote handen!!) Na dit dorp liepen we een stukje verder waar we met een klein roeibootje over een zijtak van de mekong gingen. Alle bamboe- en palmbomen en dicht struikgewas maakte dit echt tot een plaatje. Met dit bootje kwamen we weer uit bij de grote boot waar we naar het volgende dorpje gingen. Hier maakten ze allerlei dingen van kokos. Zo waren er kokossnoepjes die met de hand werden gebrouwen en ingepakt.
Chinese markt Saigon
Ook maakten ze diverse beeldjes en voorwerpen van de kokosnoot en -boom. Na dit alles kwamen we uit in een ander dorp waar we zouden lunchen. Ik mocht een grote wurgslang uit de kooi halen en op mijn schouders als ik wou. Als een held op sokken had ik dat dan ook maar gedaan, wat een zwaar beest zeg! De lunch was wel erg apart, in een zak zaten een paar slangen die ze voor ons wouden slachten. Na lang duidelijk proberen te maken begrepen ze dat we hier nou niet echt op zaten te wachten. Ook de levende schilpadden sloegen we maar over, in ene was de eetlust verdwenen....

Na deze heerlijke bootreis gingen we naar Saigon terug. Het was spits, maar het rijgedrag werd er niet minder op. Na de vele doodsangsten te hebben doorstaan kwamen we gelukkig weer aan in de stad vol met drukte en smog.

Etenswaar op de markt
 Na een dagje rustig aan gedaan te hebben boekten we de volgende reis, naar Mui Ne. De busreis duurde iets langer dan gepland. Onze bus kreeg onderweg een lekke band en dat vergde enige moeite en tijd om te repareren. Gelukkig konden we na enige tijd weer verder in de ietwat krappe bus. Laat in de middag kwamen we aan in het dorp. Na alle spullen in een hotel te hebben gedumpt liepen we een stukje langs de grote weg vol met kokosnootbomen. Het is hier erg rustig en vredig vergeleken met Ho Chi Minh City. Ook de zee en kustlijn zijn erg mooi om te zien. We liepen naar een bootje toe waar vissers hun netten leegden. Kleine krabjes en visjes waren hun vangst. De lokale kinderen kwamen er ook bij kijken en al snel liepen we mooi te dollen met elkaar.
Onafhankelijkheidsgebouw Saigon
Ze waren erg onder de indruk van onze camera's en zonnebrillen dat dit een leuke funfactor werd. De kids gingen er met David zijn camera vandoor en maakten vele foto's van hun gekke gezichten. Erg leuk!

De volgende dag hebben we een motor gehuurd en een groot stuk gereden door de mooie omgeving. We hadden vele zandduinen gezien en mooie stukken van de kustlijn kunnen bewonderen. Helaas deed de zon ook erg zijn best, je kon duidelijk zien dat ik goed met 2 handen aan het stuur had gereden. De dag hierna besloten we om lekker rustig aan te doen. We gingen lekker zwemmen in de zee, beetje lezen etc. De dag goed doorgekomen. Bij aankomst bij het hotel kregen we voor de zoveelste keer weer veel fruit van de eigenaresse die een grote tuin heeft die rijk is aan diverse vruchtbare bomen. Zo hebben we kokosnoten gehad en vele mango's. Erg lekker!

Morgen vertrekken we weer met de bus naar een volgend oord. Maar de rust in Mui Ne was wel erg aangenaam. Ook de frisse lucht kan een mens goed doen!

Groetjes Erik

Oorlogsmuseum Saigon
Chinese markt Saigon
Etenswaar op de markt
Onafhankelijkheidsgebouw Saigon
Ook hier kan het regenen!
Onze prive boot
De schipper
Leuk, allemaal bijen...met de blot…
Leuk, allemaal bijen...met de blo…
Slangetje eruit pakken
Wat een zwaar beest zeg!
Zo ziet een zijtak er nou uit van …
Zo ziet een zijtak er nou uit van…
De mekong rivier
Een blik op de weg
Volbeladen motor, er passen er ook…
Volbeladen motor, er passen er oo…
Saigon, mooie blik op het dagelijk…
Saigon, mooie blik op het dagelij…
De visser in Mui Ne
Leuk bezig met de kids
Mui Ne, mooi rustig
David in actie op een zandweg