Krakow en Tatra mountains

Krakow Travel Blog

Na een goede reis van Warschau naar Krakau moesten we in de regen op zoek gaan naar ons hostel. Het papiertje dat we hadden was na een kleine 3 kwartier lopen behoorlijk doorweekt net als mijn tas en kleren. In het hostel dumpten we onze spullen en liepen een stuk door de stad. Ook hier ziet alles er mooi uit, in vergelijking met Warschau een stuk toeristischer. We liepen door de (oude) stad waar vele terassen waren en behoorlijk wat straatmuziekanten net dat beetje extra gaven aan de stad. We wouden de volgende dag naar Auswitsch gaan, maar een goed gesprek in het hostel met een Canadese professor tot diep in de nacht heeft ertoe geleid dat we tot iets later in onze nest moesten liggen.

We liepen naar een kasteel. Voor bijna alles moest je entree geld betalen, resultaat was dus dat David en ik een ander stekje op gingen zoeken. Dit was geen moeilijke taak, we liepen dan ook mooie lange stukken door de stad heen. Na de nodige meters te hadden gemaakt deze dag was het alweer tijd om rustig te genieten van de avond. Helaas kregen we deze twee dagen diverse regenbuien over ons heen. Hopelijk komt hier iets verandering in. De dag erna vertrokken we vroeg naar Auswitsch. Hier in Auswitsch (na een lange rit met de bus) liepen we door de welbekende poorten met de tekst "Arbeit macht frei." Auswitsch 1 had veel informatie in de blokken huizen. Het was best indrukwekkend om hier te lopen en de vele informatie te lezen. Maar na zo'n 3 kilometer van Auswitsch 1 ligt Auswitsch Birkenau waar de beroemde kampen en gaskamers zijn. Dit was wel erg indrukwekkend om rond te lopen, het is allemaal zo inmens groot. Van de gaskamers is niet zo heel veel meer heel, op een ruine van stenen na. Al met al hadden we toch zo'n 6 uur rondgelopen om Auswitsch te zien. We pakten de bus terug naar Krakau. Eenmaal terug begon het weer erg hard te regenen, we hadden dus een goede timing en waren tijdens het bezoekje aan het kamp droog gebleven.

Ook Krakau hebben we inmiddels alweer verlaten. We pakten de bus naar Slowakije. We zijn zo'n 20 minuten verwijderd van de grens met Polen waar we op het moment te midden van de Tatra mountains zitten. We zitten in een gezellig hostel met een super uitzicht over de bergen. Helaas heeft ook hier de regen de afgelopen dagen erg zijn best gedaan en alles is nat hier en modderig. Tot zover hangen er nog steeds grauwe wolken in de lucht die elk moment op springen staan. Vandaag hadden we een stukje gelopen, maar met alle modder was dit toch een avontuur opzich. We volgden de verkeerde bordjes en moesten vele rivieren overbruggen. Dat klinkt natuurlijk allemaal wel erg avontuurlijk en gaaf. Dat was het opzich ook wel, aangezien we het verkeerde pad hadden gevolgd en erachter kwamen dat we niet meer verder konden. Enige optie was om terug te keren. Dan duurt de terugtocht best wel lang hoor! Hopelijk wordt het weer hier iets beter en kunnen we een nieuwe poging wagen om een stuk te lopen.

Ondertussen zijn we ook al druk bezig met het maken van een vervolg aan onze reis, we hebben al wel weer wat leuke dingen in gedachten!