Hoi An, buy something!

Hoi An Travel Blog

Straatbeeld van Vietnam

Hallo allemaal.

Hier weer een update van al mijn belevenissen in Vietnam. Inmiddels heb ik alweer diverse plaatsjes bezocht in Vietnam en vele avonturen erop zitten. Een hiervan was Nha Trang. In Nha Trang hebben David en ik een mooie dagtocht geboekt. We gingen met een boot ver de zee op waar we 1 keer zouden duiken en 2 keer snorkelen rond een koraalrif. Na ruim een uur varen kwamen we bij plaats 1 aan. Hier zou ik dan mijn ontgroening krijgen op het gebied van duiken. Ik sprong zelfverzekerd van de boot het verkoelende zeewater in. Dit ging helaas iets te fanatiek en ik kreeg mijn eerste slok zeewater binnen.

Na wat hoesten en kuchen kon ik er weer tegenaan. Ik zette mijn masker weer op om mijn eerste poging te wagen om onder water te ademen. Ook dit resulteerde in de nodige zeewater in mijn longen. Natuurlijk gaf ik niet op en kreeg nog de nodige slokken water binnen. Ik bleek mijn mond iets te wijd open te houden waardoor ik dus water binnenkreeg. Toen ik mijn grote scheur eindelijk helemaal dicht hield kon ik dieper onder water. Hier zwom ik tussen de vissen en de diverse koraalriffen. Dit was een erg mooi gezicht! Na een halfuur was mijn zuurstof op en werkte ik mijzelf weer op de boot die ons naar het volgende plaatsje bracht. Hier gingen we snorkelen. Het pijpje van de snorkel is enigzins beperkt qua lengte. De eerste duik ging dus weer te fanatiek en alweer kreeg ik zeewater binnen. Bij de tweede keer snorkelen (alweer zo’n 40 minuten) had ik alles goed onder controle en heb dus goed kunnen genieten van het zicht onder water. Eenmaal terug op de boot bleek dat snorkelen ook zo zijn nadelen heeft.
Het pretpark in Nha Trang, rodeo rijden!!!
Mijn rug was echt  zo rood als een garnaal….ondanks dit had ik echt een super leuke dag gehad!

Ik vind Vietnam echt een mooi land. De mensen zijn hier vriendelijk en je ziet veel leuke dingen. Zo hebben de mensen echt werkelijkwaar over hun helm op, ook al zitten ze niet op hun motor. In restaurants, internetcafe’s en zelfs in pretparken. Erg grappig. Ook zie je veel mensen hier met een mondkapje oplopen, de uitlaatgassen zijn soms wel erg smerig moet ik zeggen. De uniformen van de scholieren hier zijn erg bijzonder om te zien, vooral die van de vrouwen. Zij dragen een lang wit gewaad, dit geeft het straatbeeld echt een mooie dimensie.

Zoals ik al net zei, we waren met een kabelbaan naar een schiereiland gegaan waar een pretpark was.

David met zijn groep duikers
Hier gingen we een hal in waar je allerlei game spellen kon spelen. Zo heb ik paardgereden, op een stier gezeten (en de tijd volgemaakt al zittend op de wilde stier), vele schietspellen gespeeld en het record van de vietnamezen vebroken op de boksbal. Erg leuk wel zo’n speelhal. Vervolgens gingen we naar het waterpark waar vele glijbanen waren. Ik had weliswaar mijn zwembroek niet aan, maar als ik mijn riem van mijn broek afdeed leek het net echt dacht ik. Met mijn korte box ging ik dus van allerlei glijbanen af. De glijbanen waren erg gaaf, maar je moet elke keer weer een helse tocht doorstaan om bovenop zo’n glijbaan te komen. Allereerst zijn de stenen gloeiend heet waar je overheen moet lopen en de treden zijn met blote voeten ook erg onaangenaam. Maar het was een erg leuk park al met al.

In het hotel hadden ze een fout gemaakt, onze paspoorten waren opgestuurd om onze visa te laten verlengen.

Tussen deze rotsen doken we, koraalrif was hier wel helemaal kapot gevist...erg jammer
Op de dag dat we wouden vertrekken waren onze paspoorten niet terug, dus onze ingepakte tass kon weer naar de kamer op verdieping 4 worden gesleepd. Maandag, de dag dat onze paspoort wel klaar zou zijn hadden we de tassen alweer ingepakt en de bus voor diezelfde avond geregeld. Ook vandaag bleken we weer geen geluk te hebben, we moesten een 5e dag blijven in Nha Trang. Ondanks de vele dagen heb ik mij niet hoeven vervelen in deze plaats. Ik heb zelfs bij een duits restaurantje zuurkool kunnen eten! Dat is wel erg lekker hoor, tenmiste weer iets anders dan rijst en noodles.

Dinsdagavond konden we dan eindelijk vertrekken met de bus. Het was een slaapbus waar ik goed gebruik heb kunnen maken van het bed. Vroeg in de ochtend kwamen we aan in Hoi An. We liepen een rondje door de stad.

Het strand vam Nha Thrang
Het ziet er hier erg mooi uit. Vele winkeltjes, mooie huizen en de rivier maakt het plaatje echt af hier. In de middag had ik een fiets gehuurd, een mooie roze met een mandje voorop. Tussen alle scheurende motoren baande ik mij een weg. Erg genoten van deze rit, ook veel kunnen zien van de stad en omgeving. Doordat de zon volop op mijn hersenpan scheen heb ik een mooie cowboyhoed gekocht die mij iets verkoeling gaf. Na een paar uur trappn kwam er een einde aan de dag.

Vandaag zijn David en ik in een bus gesprongen. Ietwat te laat waardoor een volle bus een boze blik op ons wierp omdat ze een half uur op ons moesten wachten. Het was weliswaar niet onze fout, ons werd verteld dat we zouden worden opgepikt bij het hotel. Dit bleek dus niet het geval te zijn.

....Achterop een motor werden we dan eindelijk naar de bus gebracht. De rit was echt te eng, normaal rijden de mensen hier als gekke idioten, maar als ze haast hebben is het echt nog veel erger. We baanden ons al slingerend met hoge snelheden een weg door vele fietsende scholieren en de vele gaten in de wegen. Ik was dus blij dat ik in de bus verder moest. De bus bracht ons bij een plaatsje waar oude tempels waren. Enkele tempels waren verwoets door de grote B25 bommen die uit de Amerikaanse vliegtuigen werden gedropt. Van deze tempels noch de ruines was ik niet zo heel onder de indruk, in India (Hampi) heb ik ook veel van dit soort tempels gezien. De reis ging over op een boot waar we een lunch kregen. We werden van de boot gedropt en liepen diverse zaakjes in waar ze spullen ‘zelf’ maken. Op de producten staat nog net niet ‘made in China,’ maar elke idioot kan wel zien dat de producten niet handgemaakt zijn door de Vietnamezen. Wel kwamen we een winkel waar ze bewerkt hout verkochten.
Markt in Hoi An, tussen de 'verse' groenten rijden vele motoren
In de winkel was een werkplaats waar ze het hout bewerkten, zo heb ik vele mooie houtsnijwerken kunnen bewonderen en gezien hoe deze brouwsels worden gemaakt. Dit was wel erg indrukwekkend. Tegen de middag waren we terug van de trip. Een regenbui gaf eindelijk verkoeling, continu 35 graden is echt niet uit te houden!

Door de visa verlenging kunnen we nog vele dagen doorbrengen in Vietnam. Dit vind ik al met al geen straf want ik vermaak me hier prima! Wat overigens wel erg grappig is aan de plaats waar we verblijven is dat er vele winkeltjes zijn waarbij de verkopers erg beperkt zijn in hun Engels. Overal waar je voorbij loopt wordt er naar je geroepen: "Buy Something!." Soms is dit wel erg leuk, want ook verkopers roepen dit terwijl ze in een winkel werken die enkel alleen damesschoenen verkoopt.

Meisjes in hun schooluniform, een beeld dat je in heel Vietnam ziet
Aangezien de gemiddelde zaak echt alleen bagger verkoopt is de kans dat ze aan mij iets kunnen verslijten erg klein is.

Groetjes vanuit Hoi An!!
Straatbeeld van Vietnam
Het pretpark in Nha Trang, rodeo r…
Het pretpark in Nha Trang, rodeo …
David met zijn groep duikers
Tussen deze rotsen doken we, koraa…
Tussen deze rotsen doken we, kora…
Het strand vam Nha Thrang
Markt in Hoi An, tussen de verse…
Markt in Hoi An, tussen de 'verse…
Meisjes in hun schooluniform, een …
Meisjes in hun schooluniform, een…
My Son, diverse tempels en ruines …
My Son, diverse tempels en ruines…
Het oogsten van rijst
Hier is een meisje bezig met de ri…
Hier is een meisje bezig met de r…
Hoi An, een erg mooie stad door ha…
Hoi An, een erg mooie stad door h…