AsiaIndiaAgra

Hampi, een stad in het stof

Agra Travel Blog

Mini Taj-Mahal in Agra

Hier weer een nieuw avontuur vanuit India. Het was tijd om de relaxe kokosnotenplaats Arambal (Goa) te verlaten. Met een lokale en natuurlijk overvolle bus begon de route. Opzich is staan in een bus wel even wennen, maar gezien het feit dat de wegen niet helemaal optimaal zijn hier was het toch nog een kunst om met een grote rugzak achterop overeind te blijven. Na een uur kwamen we aan in Panaji. Hier boekten we een slaapbus naar Hampi. De bus vertrok 6 uur later, dus hadden we even de tijd om rond te lopen hier.

Diverse mooie parken gezien. Om 8 uur 's avonds vertrok de slaapbus. Moet je voorstellen, deze slaapplaatsen zijn natuurlijk niet gemaakt voor de westerse toerist. Opgevouwen en al begon de reis.

Winkeltjes met woningen in Agra
David en ik lagen helemaal achterin de bus, een plaats waar de meeste vering is. De reis duurde gelukkig ' maar'  10 uur. Al stuiterend kwamen we met een vertraging van 3 uur aan in Hampi, letterlijk bond en blauw. Hampi was meteen op het 1e oog al een mooie stad. Alles is wel erg dor en droog hier waardoor je al snel onder het stof komt te zitten. Maar het uitzicht is fenominaal. Echt mooi! Allemaal oude tempels en ruines. Weer een stad opzich. Met een richa werden we naar het water gebracht waar we de overstak maakten met een bootje. Aan de overkant (waar het stukken rustiger was en geen opdringerigge verkopers zijn) zochten we een hotel. Deze was al snel gevonden, een mooie 2pers kamer met toilet en een super uitzicht op de rivier. De 3 dagen die we hier zouden verblijven zouden we dan ook goed door komen.

Helaas moest ik vanwege een zieke maag (alles kwam er als water uit) even mijn rust nemen, heb dus een ruime dag op bed gelegen. Gelukkig was ik de volgende dag stukken beter en kon er, ondanks de lege maag, weer tegenaan. Veel ruines en tempels gezien deze dag en veel foto's kunnen maken.

De 3e dag was alweer aangebroken, de wekker ging vroeg en we vertokken 7 uur in de ochtend om op weg te gaan naar een nieuwe ervaring. Met het bootje maakten we de overtocht naar de overkant. Het water was de dag ervoor enorm gestegen waardoor we een stukje door het water moesten lopen. Helaas hielden mijn pijpen van mijn broek het niet droog. Met een richa gingen we naar Hospet vanwaar we met we naar Hubli vertrokken met een bus. Busreis duurde 4 uurtjes. Na de bus gingen we van Hubli met de (slaap)trein naar Agra. Deze reis duurt maar liefst 40 uur. Eenmaal in de trein bleek een hele groep (liever gezegd sekte) onze plaatsen in te hebben genomen. Zij probeerden dan ook om ons een nieuw plaatsje te regelen en voor diverse anderen. Na de chaos die er al was en al het geregel was het einde dan ook ver te zoeken. Iedereen zat ergens anders en de conducteur die een uur later aankwam stond met zijn handen in zijn haren. De reis duurde dan ook lang. De laatste 8 uur kwamen onze gereserveerde plaatsen dan eindelijk vrij en konden we toch nog lekker liggen op deze banken. In de avond kreeg ik van een groepje jongens die later soldaten bleken te zijn een avondmaal. Een bord vol met rijst en diverse specerijen en groenten. Ik probeerde de jongens er al op attent te maken dat mijn honger allang was gestild en ik geen bord vol wilde, maar dit mocht niet baten. Met mijn rechterhand heb ik het bordje dan ook uit fatsoen opgegeten. Dit soms echt tegen protest van mijn smaakpapillen.

Om 3 uur 's nachts kwamen we in Agra aan. Duf van de reis liepen we als zombies door allerlei mense die ons iets wilden aansmeren. Of een taxi, of eten of een slaapplaats. Uiteindelijk namen we een richa naar een gebied waar diverse hotels waren. Dit op afraden van alle indiaase mensen, want het zou er niet veilig zijn. Alleen de vele straathonden die er waren maakten de wandeltocht onplezierig. Na een kwartiertje lopen hadden we dan toch een leuke slaapplaats weten te vinden. Hier maakten we dan ook goed gebruik van door lekker te douchen en nog even een paar uurtjes slaap te pakken. Die ochtend liepen we door de stad, zagen vele dingen, onder andere de Taj-Mahal. Erg mooi en indrukwekkend gebouw. We namen een fietsricha naar het fort en haalden hier onze treintickets voor Varanasi voor de volgende dag. Hierna in het fort geweest, de mini Taj-Mahal en over een markt gelopen. De kinderen hier zijn hondsbrutaal, overal loopt een open riool door de sraten en het is hier boordevol met allerlei dieren. Paarden, ezels, koeien, geiten, kamelen, apen en vele straathonden. Kortom, dit was zowel voor mij als David niet de meest ideale en mooie stad om te zien, op de indrukwekkende gebouwen na dan!!

Vanavond vertrek ik om 9 uur met de slaaptrein naar Varanasi. Deze reis zal zo'n 12 uur duren voor we hier zullen aankomen. Ben benieuwd wat ons dat gaat brengen!