Gelukkig nieuwjaar allemaal!!

Vientiane Travel Blog

De VIP bus die ons naar Laos zal brengen

Na een paar daagjes Bangkok is het weer eens tijd voor iets nieuws. Na wat rondkijken en rondvragen kwamen we erachter dat we het heel duur zouden maken voor onszelf als we naar het noorden gaan van Thailand. Het geval is dat er in het noorden dit weekend uitbundig feest wordt gevierd vanwege het Thaise nieuwjaar.  Gevolg hiervan is dat jan en alleman in thailand massaal naar het noorden gaat om hier te gaan feesten. Enige optie was om een georganiseerde reis te boeken. Hier hadden David en ik totaal geen zin in. Het zuiden van Thailand is een echte vakantie bestemming. Mooie stranden, palmbomen en veel eet en drinktoko's. Ook hier hadden we geen zin in.

We besloten om een bus te pakken naar Vientiane. Vientiane is de hoofdstad van Laos en vanaf Bangkok zo'n 12 uur rijden.

Dit is de 20 jarige Wong, hij is al 10 jaar monnik in Laos
Met een Vip bus gingen we die kant op, het was weer eens een lange rit waarbij je jezelf in alle mogelijke posities wringt om toch nog een beetje slaap te kunnen krijgen in de bus. Tegen 6 uur in de ochtend stopte de bus voor een ontbijt. Na een lange tijd werd ons duidelijk dat dit voor ons het eindstation is. Lekker dan weer, we pakten een tuck-tuck naar de grens. Vanaf de thaise grens gingen er pendelbussen naar de grens van Laos. Hier haalden we onze visa aan de grens. na de vele handelingen konden we dan eindelijk de overtocht maken. De douanier waar wij in de rij stonden was meer bezig met het bekijken van een dvd dan met zijn werk. Het duurde daardoor erg lang allemaa voordat we verder kondenl. Met een grote tuck-tuck waar zoveel mogelijk mensen in werden gepropt reden we naar de hoofdstad toe.
Een van de vele mooie paleizen

En zowaar zit ik nu in Laos. De hoofdstad is met zo'n 200.000 mensen echt een heel rustig gebeuren. Totaal anders dan de rest van Azie, mensen lopen je hier niet te pushen om je iets te laten kopen. Van dit communistisch land had ik ook niet verwacht dat er zoveel luxe zal zijn. We hebben inmiddels al diverse rondjes gelopen in de hoofdstad. Al veel mooie gebouwen kunnen spotten en leuke dingen kunnen zien. Ook ben ik blij dat het Franse regime in hun koloniale tijd hun best hebben gedaan om hun gewoonten over te dragen. Zo is hier lekker brood en divers westers eten, rijden de auto's eindelijk weer aan de goede kant van de weg etc.

Tevens is hier een soort 'kermis.' Dit is echt te grappig voor woorden. Zo is er een kraampje waar je met dartpijltjes ballonnen mag kapot gooien.

Hier een barbequa met in de bakken de nog levende vissen
Leuke hieraan is dat een hele dikke vrouw continu de ballonnetjes moet aanvullen die kapot zijn gegooid. En de prijzen zijn ook echt niet lullig! Je kan zowaar bier winnen voor dit onderdeel. Nadeel is wel dat het bier al urenlang in de brandende zon heeft gestaan.

En warm is het hier. Zonder enige voorkennis zijn we naar Laos gegaan. We zitten hier nu in april, wat de warmste maand van het jaar is. Schaduw is hier schaars, en de hitte soms echt ondragelijk. Het kwik komt vrijwel elke dag boven de 35 graden uit. De zonnebrand met factor 30 gaat er dan ook hard doorheen op deze manier.

Gisteravond zijn we wezen eten bij een strandtent. Frapante hieraan is dat je een grote bak hebt met vissen. Je kan dan je eigen vis uitkiezen die dan op de barbeque wordt geroosterd.

Gooi maar raak met je dartpijltjes!
Nou ben ik niet echt een vis eter, dus sloeg deze optie maar over. Na een lekker eigerecht kwamen 2 vrouwen bij ons zitten. De ene bleek de eigenaresse te zijn van de toko waar we zaten. Het zeer gebrekkige engels van deze vrouw was echt grappig om aan te horen. De vrouw bleek al vanaf 9 uur in de ochtend bier te drinken, ze was dan ook in een erg leuke stemming. Het bleek nieuwjaar te zijn, althans vanaf dit weekend wordt 3 dagen lang nieuwjaar gevierd. Hier moesten we dan ook meer dan 30 keer op proosten omdat de vrouw denk ik vergat dat we al geproost hadden. Ik ben benieuwd hoe uitbundig deze 3 dagen worden gevierd, want het is echt te warm om je ook maar voor iets in te moeten spannen.

Al met al ben ik erg blij met de komst naar Laos, ondaks de hitte. We vetrekken binnenkort naar het noorden van Laos en zullen hierna de oversteek maken naar Vietnam. Het tempo zit er dus goed in!

Groetjes Erik

De VIP bus die ons naar Laos zal b…
De VIP bus die ons naar Laos zal …
Dit is de 20 jarige Wong, hij is a…
Dit is de 20 jarige Wong, hij is …
Een van de vele mooie paleizen
Hier een barbequa met in de bakken…
Hier een barbequa met in de bakke…
Gooi maar raak met je dartpijltjes!
Dit is ons hotel, direct naast ons…
Dit is ons hotel, direct naast on…
Een van de vele monumenten die we …
Een van de vele monumenten die we…