AsiaVietnamHanoi

Een beetje luxe is ook niet verkeerd!!

Hanoi Travel Blog

Ochtendgymnastiek in Ha Noi, een populaire bezigheid zo op de vroege morgen

Het is alweer een tijdje geleden dat ik een verhaal heb geplaatst. David en ik zijn in Ha Noi, de hoofdstad van Vietnam. Buiten onze verwachting om is de stad erg rustig (in vergelijking met Saigon). We kwamen erg vroeg aan in de stad, een uurtje of 5. Het was dan weer een mooie klus om op dit tijdstip een hotel te vinden. Desondanks was ook dit klusje weer geklaard en hadden we een zeer riante kamer gevonden met een mooi uitzicht op een straat. Elk hadden we een 2 persoons bed en er was genoeg ruimte om onze spullen te stallen. Ook de tv met dvd speler was geen overbodige luxe, we hebben onze dvd's meteen kunnen testen.

We hebben een paar dagen in Ha Noi doorgebracht en veel van de stad kunnen zien. Zo zijn we bijvoorbeeld in een fietstaxi gestapt die ons gedurende een uur door de stad rondreed.

Vrouwen in actie voor een tempel in Ha Noi
Je zit dan in een bakkie voorop de fiets, wat overigens wel erg lekker zit. Onderweg diverse foto's kunnen schieten. Best een leuke manier om alle motoren voorbij te zien schieten, de mensen maken het zichzelf op bezienswaardige wijze altijd moeilijk in het verkeer. Met een mooie toeristische omweg bracht de beperkt engels sprekende chauffeur ons weer terug. Natuurlijk wou hij meer geld hebben dan was afgesproken, maar aangezien wij dit al wel gewend zijn van heel ons aziatisch avontuur hielden ook wij voet bij stuk en kreeg hij uiteindelijk zijn geld wat van te voren was afgesproken. Aangezien we beiden al een vliegticket hebben geboekt moeten we een kleine planning maken hoe we de laatste paar dagen willen besteden in Vietnam.

Bij een bureautje boekten we dan een ook reis naar Ha Long Bay.

Een van de vele kraampjes op de markt van Ha Noi
Na deze reis maken we meteen de doorreis naar Sapa. We kozen om een paar dollar meer te betalen, want voor deze prijs kregen we meer waar voor ons geld werd ons verteld. De volgende dag hadden we onze tassen alweer ingepakt en stonden klokslag half 8 bij de organisatie. Van tevoren was gezegd dat het kantoor soms iets later open zal gaan, dus wij wachten geduldig af tot er leven in de brouwerij kwam. In de tussentijd een behoorlijk erg ongeluk gezien. Normaliter scheuren de motoren kris kras door de straat en kijk je goed uit voor je het portier van een auto opengooid. Maar de taxichauffeur tegenover ons dacht daar iets anders over en gooide zonder op of om te kijken zijn deur open.
Een blik op de vele rotsen
Een meisje op een fiets kwam hier vol op in gereden en belande vervolgens met haar hoofd op een enorme stalen container die langs de kant van de weg stond. Eerste hulp kennen ze niet echt dus het meisje werd meteen van straat gesleepd zodat het vekeer weer verder kon. Al met al was het voor het meisje nog goed afgelopen, denk dat ze alleen wel pijn in haar dak heeft gehad.

Enfin, wij werden met een busje opgepikt en naar de haven gereden. Hier stapten we op de boot waar we na een half uurtje varen onze lunch kregen. De boot zag er erg mooi uit, en het uitzicht dat we hadden tijdens de lunch was nog beter! Onder het genot van erg veel eten keken we uit op vele rotsen die boven het zeewater uitstaken. Na de lunch bezochten we een grot waarbij de gids de meest zinsloze dingen uitkraamde.

In elk stukje steen zagen ze wel weer een voorwerp, dier of persoon. Bedankt voor deze wijze lessen....Na de grotten kwamen we aan bij een eilandje waar we enorm veel treden moesten beklimmen om een mooi uitzicht te hebben over het gebied. Zo ver je kon zien zag je alleen maar rotsen cq bergen die uit het water komen. Erg mooi gezicht. Na nog even te hebben gezwommen klommen we weer aan boord van onze luxe boot. Hier nog even lekker gezeten op het dek voordat we aan konden schuiven voor het diner. De reis maakten we overigens met 9 andere mensen, waar we gedurende de tocht veel mee hebben kunnen praten. Het was tijdens het diner dan ook altijd erg gezellig aan tafel. Er was ook een Nederlander aan boord waar we nog veel mee om zijn gegaan. Als hij engels spreekt hoor je direct dat hij Nederlander is, dat was we erg grappig.
Het dek van de boot waar ik voortreffelijk heb geslapen
Tot laat in de avond hebben we dan ook met hem gezeten tot het tijd was om ons bedje op te gaan zoeken. In deze kajuit had ik niet zo heel veel zin in en nam mijn kussen en laken mee naar het dek van het schip. Onder de enorme sterrenhemel ben ik gaan liggen, met mooi zicht op de bergen. Ik heb dan ook heerlijk gelegen en in de ochtend de zonsopkomst kunnen bewonderen. Menig toerist was jaloers op mij, omdat ze het erg warm vonden in hun hut.

Na een ontbijt (wat overigens ook weer erg ruimschoots was) gingen we met de groep kayakken. De bootjes waren erg beroerd en hadden allen een enorme afwijking naar rechts. Zelfs al David en ik als een gekke idioot rechts peddelden gingen we nog zo goed al rechtuit. We werden door een gat in de rotsen geleid waar we in ee water vaarden die geheel omringd was door de rotsen.

Zonsondergang, erg romantisch allemaal!
Dit was erg indrukwekkend en zeer rustig. Bij een volgende stop met de kayak gingen we zwemmen. We waren gestrand bij de zogenaamde ' monkey eiland'  maar apen waren hier niet. Toch wel frapant hoe ze op zo'n naam komen dan he! Tijdens het zwemmen stapte ik natuurlijk weer in een enorm stuk koraal waardoor ik op 2 punten mijn voeten had opengehaald. Gelukkig was het niets ernstigs. Na een lunch gingen David en ik verder met de kayak. De rest van de groep ging fietsen naar een dorp. Wij hebben lekker op het water gedobberd en vele dingen kunnen bewonderen. Zo heb je hier op het water complete vloten waar mensen leven. Ook komen er voortdurend mensen langs in boten die als drijvende supermarkt fungeren. Erg mooi om te zien, maar zo'n leven lijkt me echt niets, ben blij dat ik weer met beide voeten aan wal sta.
Een huis op het water, ze hebben zelfs een hond!
Dit was dan ook het geval. We gingen met de boot naar een eiland waar we in een hotel werden geleid. Dit hotel van 13 verdiepingen hoog zag er al erg luxe uit, maar bij het openen van de kamerdeuren was ik wel even perplex; We hadden een enorme kamer die erg mooi en luxe was ingericht. Aangezien we op de 9e verdieping zaten hadden we erg mooi zicht op de haven. Ja, je betaalt uiteindelijk een paar centen meer, maar dan heb je ook echt wel wat!

Na het avondeten gingen we met een groepje poolen. Dit was wel erg geslaagd! De biertjes smaakten weer goed en helaas kwam aan alle lol weer een eind. We gingen terug richting hotel waar we om 7 uur werden verwacht voor het ontbijt. Na een all you can eat ontbijt werden we weer meegenomen met het busje om weer op de boot te worden gedropt.

Een van de vele drijvende supermarktjes
Het duurde ruim 8 uur voordat we weer terug waren in Ha Noi. Hier kwamen we aan tegen 5 uur. We hadden afgesproken met Mark, de Nederlandse jongen om ergens wat te eten. Bij een restaurantje zaten we op het dakterras en aten ons eten op met mooi zicht op de straat. Om 8 uur pakten David en ik een taxi naar het treinstation om de nachttrein te nemen naar Sapa. Ook voor deze tour hadden we iets meer geld neergelegd, maar onze treincoupe van 4 pers. was erg aangenaam. Ik ben welliswaar niet op de boot zeeziek geworden, maar deze neiging had ik wel gedurende de treinreis. Het was werkelijkwaar een schommelschip! Om half 6 kwamen we aan op plaats van bestemming. Vanuit de trein kregen we een regenjas die bij het aantrekken ervan meteen scheurde.
Zonsondergang vanuit onze hotelkamer in Ha Long Bay
Helaas, want het regende erg hard. Met een busje werden we gedropt bij ons hotel waar we ontbijt kregen. Na de maagjes weer goed te hebben gevuld (ze hadden zelf oude kaas!!!) werden we voorgesteld aan onze gids. De 18 jarige Zu zou ons gedurende de 2 dagen begeleiden. Zij is gekleed in traditionele kledij van een bergvolk wat er erg mooi uitziet. Tijdens de regenval liepen we richting het eerste bergdorp. We liepen een lange stuk over een verharde weg onder begeleiding van 3 vrouwen uit het dorp van Zu. De verharde weg ging al snel over naar een pad van klei die door de hevige regenval enorm glad is geworden. Het was dan ook een avontuur om de smalle paden te betreden. We kwamen bij het eerste bergdorp aan waar we een kijkje gingen nemen bij het huis van Zu.
Hevige regenval in Sapa
Hier hadden ze net 1,5 maand stroom!! Het was dan ook echt een armoedige bedoeling, maar erg indrukwekkend. We kwamen tegen 3 uur aan in het volgende bergdorp waar we zouden overnachten. Door de regenval waren onze kleding behoorlijk nat geworden, dus hebben dat bij het vuur laten drogen. Wij hebben onszelf natuurlijk ook opgewarmd, want na 3 maanden azie ervaren wij 22 tot 25 graden nu als koud. Op ditzelfde haardvuur werd 2 uur laten het avondeten bereid. Terwijl alle famillieleden binnendropen was Zu voor de hele famillie aan het koken. Ik heb de wok kunsten zo goed mogelijk af proberen te kijken om dit zelf ook nog een keertje te kunnen toepassen. Door de hevige regenval was er geen stroom dus moesten we onder het licht van kaarsen dineren. Wij hadden verwacht dat het een heel smakvestein  zal worden, maar het smakken van deze aziaten viel gelukkig reuze mee.
Vietnamezen die met mij op de foto wilden, doe mij dan ook maar zo'n plaatje
Het eten smaakte erg goed, en ook deze keer was er weer ruimschoots genoeg. Van de vrouw des huises kregen we elke keer rijstewijn. Het ziet er meer uit als vodka en smaakt net zo sterk naar vodka. Diverse keren hebben we dan ook geproost. In de avond gingen we een kaartspel spelen, het spelletje shithead. De shithead, ofwel verliezer, moest een glaasje rijstewijn achterover slaan. Dit was wel een geslaagd spel, want in de avond en nacht heb ik dan ook voortreffelijk geslapen!

Om half 10 kwamen we onze bedden uitgerold. Echt sinds tijden dat ik zo goed heb geslapen. Na mezelf te hebben opgefrisd kregen we pannekoeken als ontbijt. Dit ging er wel in! Rond half 11 namen we afscheid van de gastfamillie en liepen verder. Gelukkig was het droog en het zicht over het gebied stukken beter dan gisteren (het was toen erg mistig).

Zu en 3 vrouwen uit haar dorp in mooie traditionele kleding
De wegen waren nog steeds spekglad, bij elke stap moest je goed nadenken wat je volgende stap is om niet onderuit te gaan. En dan te bedenken dat Zu deze route al fluitend kan afleggen zonder het ook maar enigszins moeilijk te hebben. Van onze gids kregen we erg veel informatie. Elke vraag die we hadden kon zij ook goed beantwoorden. Ze was trouwens de eerste vietnamees die zo goed engels sprak en dat de woorden dan ook nog goed te verstaan zijn. Maar de mannen in de bergdorpen voeren erg weinig uit, al het werk wordt in de dorpen door de vrouwen gedaan. Het was dan ook opmerkelijk dat we tijdens de wandeltocht erg weinig mannen hebben gezien. Deze lagen dus lekker op bed terwijl de vrouwen de rijstvelden bewerkten. En rijstvelden zijn hier erg veel in Sapa, op elk stukje land heb je vele terassen waar rijst groeit.
David die onder vuur werd genomen door vele kids die hem spullen wouden aansmeren
Dit geeft echt een super mooi uitzicht als je al deze velden ziet. We hebben ook een stuk door een bamboebos gelopen. Van bamboe maken ze hier veel dingen; huizen, stallen, stoelen en er wordt op gestookt. Na een erg mooie wandeltocht kwam helaas ook een eind. Om 2 uur werden we door een prive jeep opgehaald terwijl andere toeristen in een volgestampt busje moesten. Een beetje luxe is ook niet verkeerd! Bij het hotel namen we een douche. Op straat lieten we onze schoenen die van boven en onderen onder het modder zaten schoonmaken en poetsen. We waren weer zo goed als schoon. Na een diner vertrokken we weer richting treinstation waar we de trein terug namen naar Ha Noi. Ik moet zeggen dat ik echt een paar super dagen achter de rug heb. Voor diegene die voor plan zijn om naar Vietnam te gaan, Sapa en Ha Long Bay zijn echt twee aanraders!!

Inmiddels zit ik nu in Ha Noi en ga mij voorbereiden op de verdere reis.

Een van de mooie blikken op de rijstvelden/terassen van Sapa
David en ik konden het niet echt eens worden over het vervolg na Vietnam. Wij hebben besloten onze wegen te gaan splitsen. Ik vlieg de 22e naar Seoul, de hoofdstad van Zuid Korea. Hier blijf ik een paar daagjes waarna ik het vliegtuig zal pakken naar Mongolie. Ben erg benieuwd naar dit avontuur! Owja, Vanavond hebben we een afspraak met Bjorn, wat overigens erg leuk is. Bjorn zit voor zijn werk 3 weken in Ha Noi. Toch leuk om bekenden te zien zo ver van huis!

Tot de volgende keer maar weer zal ik zeggen!!

Groet Erik

Ochtendgymnastiek in Ha Noi, een p…
Ochtendgymnastiek in Ha Noi, een …
Vrouwen in actie voor een tempel i…
Vrouwen in actie voor een tempel …
Een van de vele kraampjes op de ma…
Een van de vele kraampjes op de m…
Een blik op de vele rotsen
Het dek van de boot waar ik voortr…
Het dek van de boot waar ik voort…
Zonsondergang, erg romantisch alle…
Zonsondergang, erg romantisch all…
Een huis op het water, ze hebben z…
Een huis op het water, ze hebben …
Een van de vele drijvende supermar…
Een van de vele drijvende superma…
Zonsondergang vanuit onze hotelkam…
Zonsondergang vanuit onze hotelka…
Hevige regenval in Sapa
Vietnamezen die met mij op de foto…
Vietnamezen die met mij op de fot…
Zu en 3 vrouwen uit haar dorp in m…
Zu en 3 vrouwen uit haar dorp in …
David die onder vuur werd genomen …
David die onder vuur werd genomen…
Een van de mooie blikken op de rij…
Een van de mooie blikken op de ri…
Een blik op de spekgladde wegen
Zu is hier het avondmaal aan het k…
Zu is hier het avondmaal aan het …
Het bamboebos
Buffels die net terug komen van hu…
Buffels die net terug komen van h…
Een blik op Sapa, erg mooie stad!
Onze vieze schoenen laten poetsen!