Fietsen door Bangkok, bezoek aan het Grand Palace, de Wat Phra Kaeo en de Wat Pho

Bangkok Travel Blog

Onze eerste stop bij een tempel in Chinatown

Om half 6 ging de wekker al! Heerlijk ontbeten, superuitgebreid buffet weer (het is verbazingwekkend wat mensen ’s ochtend kunnen eten, ik vind bonen al raar, maar Chinezen en Thai eten 's ochtend  hetzelfde als ’s middags en ’s avonds; rijst met gewokte groenten en vlees enzo).

Ik hou het wel bij een broodje en wat fruit. Het valt ons op dat ze hier overal personeel voor hebben, zelfs bij het tosti apparaat staat er een mannetje om de broodjes eruit te halen. Om half 7 wilden we een taxi nemen, maar helaas stonden er weinig taxi’s voor ons hotel (dit in tegenstelling tot gistermiddag waar je er helemaal ‘doodgegooid’ mee werd, daarom dachten we dat het niet nodig was om er een te reserveren).

Heel veel wierook...
Thai wilden ons wel helpen maar de meeste chauffeurs lagen nog te slapen of hadden teveel gedronken vannacht (wel eerlijk!).

Ow ow, om 7 uur moeten we voor de excursie in het Grand China Princess hotel zijn. Op de valreep toch nog een taxi gevonden, gelukkig. Wel een die niet zijn meter aan wilde zetten maar ons voor 100 Bath wel wilde brengen. Flink opgelicht dus (hoewel dit voor ons nog steeds heel goedkoop is) maar we hadden echt haast. Op tijd aangekomen bij het hotel waar we na een korte instructie van onze gidsen Lin en Patty dan toch echt gingen fietsen in Bangkok! Echt geweldig! Eerst gefietst door de smalle straatjes van Chinatown, waar ze dus gewoon om 7.15 uur in de ochtend saté’tjes, kip en vis staan te grillen.

Even wachten op de longtailboot
Mmm, wat ruikt dit lekker. Overal waar je kijkt zie je stalletjes met eten. Het lijkt wel alsof die Thai de hele dag niets ander doen dan eten. Onderweg even gestopt bij een Chinese tempel. Het links rijden is trouwens wel eventjes wennen.We kijken echt onze ogen uit, je ziet echt vanalles! Behalve heel veel eten zagen we ook een aantal straatjes waar alleen maar grote hopen auto-onderdelen lagen (waar ze dus auto’s repareren). Daarna door nauwe straatjes gefietst waar de Thai wonen. Wat een contrasten zeg! De een woont in een ‘normaal’ betonnen huis, de ander in een van golfplaten gemaakt hutje. Na ongeveer een uur fietsen gingen per longtail boot met fietsen de (overigens wilde!) Chao Phraya rivier over om naar de andere kant van Bangkok te gaan. Dit gedeelte van Bangkok is veel rustiger! Leuk om te zien is dat de meeste Thai je met een grote glimlach gedag zeggen, vooral de kinderen zijn erg enthousiast! Het klopt dus wel dat Thailand ‘the land of smiles’ is.
En fietsen maar..
Langs verschillende tempels gefietst (wat ruikt dat wierook toch lekker) en scholen. Onderweg hadden we een korte stop bij een park dat is opgericht ter nagedachtenis aan de moeder van de prinses. In dit park wordt verteld over haar leven en over de vele projecten die zij heeft opgericht om de armen in Thailand te helpen. Het koningshuis is echt superbelangrijk voor de Thai. Echt overal, maar dan ook overal, zie je afbeeldingen van de koning. Ook zien we overal afbeeldingen en rouwlinten van zijn zus, die begin januari is overleden.

Verder gefietste en op een gegeven moment weer op een longtailboot gegaan om een half uurtje over de khlongs (zijkanaaltjes van de chao phraya) te varen richting het allerrustigste gedeelte van Bangkok (countryside). Wat een uitzicht! Onderweg heel veel grote varanen gezien.

Tempelritueel.. kaarsje branden
Ook zie je heel veel grote karpers in het water. Voor de tempels mag er niet gevist worden en vooral daar zijn heel veel karpers die we nog even mochten voeren.

Hierna weer verder gefietst. Duidelijk is wel dat hier de welgestelde Thai wonen, prachtige huizen in een nog prachtigere rustige en groene omgeving. Ook hier ruikt het weer heerlijk. Grote velden met Pandan bladeren die voor de rijst worden gebruikt (om geur en smaak toe te voegen) zien we voorbij komen, vandaar die heerlijke geur.

Het is overigens erg warm, maar door het fietsen is het goed uit te houden. De volgende stop was bij een grote tempel waar het erg druk was. Er was daar op het moment een processie bezig om geld in te zamelen om een nieuwe tempel te kunnen bouwen.

Tempelritueel.. bladgoud plakken
Monniken spreken dan door luidsprekers. Hier kregen we door onze gidsen het proces van een tempelbezoek uitgelegd en hebben dit ook zelf uitgevoerd, compleet met kaarsje, wierook en bladgoud. Erg leuk.

Om half 1 waren we klaar met fietsen en stond Mos, onze chauffeur, ons al op te wachten. Na een korte stop in ons hotel (om ons even om te kleden voor de tempelbezoeken) gingen we naar het ‘grand palace’ en de beroemde ‘wat phra kaeo’. Het duurde trouwens wel even voordat we daar aankwamen. Het verkeer in Bangkok is echt heel druk en je staat langer stil dan dat je rijd! Als ik hier zou wonen zou ik hier helemaal gek van worden. Opvallend is dat de mensen hier dan ook totaal niet agressief zijn in het verkeer en alles gewoon rustig afwachten.

Eenmaal aangekomen bij de beroemde (en drukke!) Wat Phra Kaeo kijken we onze ogen uit.

2 grote varanen
Een en al goud en bling bling! Binnenin de groene (en kleine!) Emerald boeddha bewondert. Het Grand Palace is ook erg mooi, maar helaas mocht je hier niet naar binnen. S’middags werden we weer opgepikt door Mos die ons naar de Wat Pho heeft gebracht. De Wat Pho is de oudste tempel van Bangkok en is beroemd om zijn liggende boeddha van 46 meter lang!

Hierna zijn we weer teruggegaan naar ons hotel om snel te douchen. Om 6 uur werden we weer opgehaald voor de dinnercruise over de Chao Phraya rivier. Een mooie (grote) boot waar we heerlijk hebben gegeten (en erg moesten lachen om de hordes mensen die zich als hongerige mieren op het buffet storten) en hebben genoten van het mooie uitzicht op de verlichte tempels en hoge wolkenkrabbers. Een drukke, indrukwekkende zeer geslaagde dag! Ik vind Bangkok super!

Onze eerste stop bij een tempel in…
Onze eerste stop bij een tempel i…
Heel veel wierook...
Even wachten op de longtailboot
En fietsen maar..
Tempelritueel.. kaarsje branden
Tempelritueel.. bladgoud plakken
2 grote varanen
Fietsen door de countryside van Ba…
Fietsen door de countryside van B…
Met de longtailboats in de sluizen…
Met de longtailboats in de sluize…
Heel veel pepertjes (chinatown)
De Wat Phra Kaeo
Wat Phra Kaeo
bling bling
Grand Palace
Ik wil ook zon boom in mn tuin
Ik wil ook zo'n boom in m'n tuin
De Wat Pho met zijn liggende boedd…
De Wat Pho met zijn liggende boed…
Dinnercruise over de Chao Phraya r…
Dinnercruise over de Chao Phraya …