Bezoek aan de longnecks

Mae Hong Son Travel Blog

Uitzicht 1

Gisteravond hadden we besloten om toch maar heel vroeg de wekker te zetten om naar de Doi Kong Mu heuvel te gaan. We hadden gehoord en gelezen dat het uitzicht hier ’s ochtends vroeg bij zonsopgang over de mistige vallei onvergetelijk schijnt te zijn. Omdat we hier toch wel erg nieuwsgierig naar waren gingen we dus vroeg (veeeels te vroeg), om half 6 in het pikkedonker op pad. En koud dat het was… brrr.. we waren even vergeten dat we in de bergen zitten en de temperatuur hier een stuk lager ligt ‘s nachts. Gelukkig kregen we het al snel warm want het was een behoorlijke klim (goed voor de kuiten, hahaha)! Maar eenmaal boven….. we werden inderdaad beloond met een geweldig uitzicht! Zooo mooi! Een geweldig uitzicht over een groene mistige vallei met de opkomende zon achter de bergen! En die geluiden! Door de hele stad hoorde je alleen maar hanen kraaien en tropische vogels fluiten.

Uitzicht 2
Zo apart! Op wat monniken na, waren we helemaal alleen… echt geweldig!

Na veel (te veel) foto’s gemaakt te hebben zijn we weer teruggelopen naar ons hotel. Hier lekker gedoucht en genoten van een lekker uitgebreid ontbijt. Om 9 uur ’s ochtends werden we door onze chauffeur naar de Pai rivier gebracht waar we op een longtailboot werden gezet.

Na ongeveer 30 minuten varen door de prachtige natuur kwamen we aan • echt in the middle of nowhere-  bij een dorpje van de langnekstammen. Hier leven ‘paduang’vrouwen die tientallen (zware!) koperen ringen om hun nek dragen waardoor het lijkt alsof ze een hele lange uitgerekte nek hebben. In werkelijkheid word hun borstbeen naar beneden gedrukt door de zwaarte van de ringen.

Uitzicht 3
Sommige vrouwen van de stam hadden ook koperen ringen om hun kuiten en grote oorbellen waardoor hun oorlel helemaal uitgerekt was.

Heel bijzonder was om te zien hoe ze daar wonen, zo primitief in houten hutjes en (bijna) alles zelf gemaakt. De was doen ze in een teil met de hand (op zo’n ouderwets wasbordje),  koken doen ze buiten op een vuurtje en ze bouwen zelf hun hutjes. Ook douchen ze buiten in een teil met (regen)water.

We hadden overigens verwacht dat hier hordes toeristen zouden rondlopen, maar wij waren de enigen. Ik vond het erg bijzonder om te zien, maar soms voelden we ons er wel wat ongemakkelijk bij, alsof we apen in een dierentuin aan het bekijken waren.

Tempel op de Doi Kong Mu 's morgens vroeg
Ook als je je bedenkt dat deze rare stam eigenlijk allang al uitgestorven was, maar speciaal voor de toeristen weer een nieuw leven ingeblazen kreeg.

Na ongeveer een uur in het dorpje te hebben rondgewandeld zijn we weer teruggevaren en heeft onze chauffeur ons afgezet bij de Wat Doi Kong Mu. Nou dat is toevallig, haha hier waren we vanmorgen ook! Ik kan je zeggen dat het uitzicht ’s morgens echt 1000 keer mooier is dan overdag! Hierna hebben we ook kort de tempels Wat Kham Khor, en de Wat Hua Wiang bezocht. Deze waren wel mooi maar eerlijk gezegd hebben we nu wel genoeg tempels gezien! Hierna lekker geluncht en gerelaxt bij ons zwembad. ’S Avonds zijn we weer even het centrum van Mae Hong Son ingeweest. Geïnternet  en over een marktje gelopen.

Wat een uitzicht!
Weer lekker gegeten in hetzelfde restaurantje als gister. Thais eten is echt zooo lekker! Tom Yum Gung soep is echt m’n favoriet (zuur-pittige garnalen soep) en José is verslaafd aan Gai pud med mamuang himapaan (gegrilde kip met cashewnoten in oestersaus). Vandaag had ik vis met lemongrass sauce besteld. Kreeg ik n hele vis voor m’n neus! Compleet met oogjes er nog in. Haha, heb de oogjes maar even bedekt met een schijfje citroen. Gelukkig serveerden ze de saus er apart bij, want deze was echt heeeel pittig! Maar wel erg lekker! Je moet trouwens goed opletten wat je in je mond stopt tijdens het eten want ze gooien overal hele pepertjes doorheen. Haha, het is mij dus een paar keer overkomen en dat is geen prettig gevoel. Gelukkig was er genoeg singha bier binnen handbereik om af te koelen.

Uitzicht 1
Uitzicht 2
Uitzicht 3
Tempel op de Doi Kong Mu s morgen…
Tempel op de Doi Kong Mu 's morge…
Wat een uitzicht!
Het dorpje van de longnecks
Aankomst bij de longnecks
Wat een ringen!
Liefff!!
Nog meer lieve kindjes!
Langnekstam vrouw met baby
Bij de langnekstam
Ik kreeg het erg benauwd!