Newcastle upon Tyne dag 1 // day 1

Newcastle upon Tyne Travel Blog

Premier Inn hotel.

English version can be found below!

De vlucht zou niet supervroeg vertrekken dus had ik nog even de tijd om van alles en nog wat te doen. Uiteindelijk ging ik rond half tien de deur uit naar de bus die mij naar het Sloterdijk station zou brengen. Hier nam ik de trein naar Schiphol en bij de volgende halte stapte Ellen in alsof we het hadden afgesproken. Ik had gisteren al ingecheckt dus hoefden we alleen maar onze bagage af te geven waarna we maar meteen door de douane gingen.

We kijken hier niet op een bruggetje meer of minder. // What's another bridge in Newcastle.
In de vertrekhal namen we wat te drinken en liepen we wat rond om op de juiste tijd bij uitgang D06 aan te komen. Hier werden we met een bus naar de Fokker 100 gebracht die ons naar Newcastle zou brengen. Het vliegtuig vertrok keurig op tijd en ook de aankomsttijd was volgens planning. Bij het vliegveld van Newcastle namen we een taxi naar het hotel waar we al snel aankwamen en we onze spullen naar onze kamer konden brengen.

Het was mooi weer en al snel stonden we weer buiten om een wandeling te gaan doen. Ik had op internet een paar wandelingen uitgeprint die in en rond Newcastle waren en de wandeling van deze middag was de “Bridges and Quaysides”.  Om deze wandeling te beginnen moesten we eerst via een aantal trappetjes en hellingen (daar zijn ze hier dol op zouden we al gauw merken) naar de rivier en eenmaal daar aangekomen begonnen we aan de wandeling.

Millenium Bridge.
Over deze rivier de Tyne zijn in een vrij beperkt oppervlak zeven bruggen gespannen. Één hiervan is een voetgangersbrug, drie zijn voor openbaar vervoer, twee voor auto’s en dan nog één met twee verdiepingen waarvan één voor auto’s en één voor openbaar vervoer. De wandeling was zo’n 7 kilometer lang en we hebben deze wandeling op ons gemak gelopen. Onderweg kwamen we ook langs de Metroradio Arena Newcastle waar we donderdagavond naar toe zouden gaan dus wisten we vast waar dit was.

Rond een uur of zes waren we weer terug op onze kamer en was het tijd voor een kleine siësta. Een uur later gingen we weer naar buiten om een hapje te eten en dat werd een pizza. Weer terug in de kamer zetten we de televisie aan en keken we naar de eerste halve finale van het Eurovisie Songfestival. Helaas heeft Hind het niet gered hoewel ik haar zeker goed genoeg vond om door te gaan. Het schijnt dat het Songfestival steeds minder te maken heeft met de liedjes maar steeds meer met extreme acts.

Sage.

The plane wouldn’t leave too early so I didn’t need to set the alarmclock. After packing my luggage I left for the trainstation to take the train to the airport. A few stops further my sister entered the same train so the rest of the way (which isn’t all that far) we could travel together. I had already checked us in the day before so we only needed to leave our luggage at a designated point after which we could pass customs and walk slowly to our gate. A bus took us to the “Fokker 100” plane and both take off and landing were on schedule now that is something you don’t see too often. At the airport of Newcastle we took a taxi that took us to our hotel.

The weather was beautiful so after leaving our luggage in our room we took of to explore the city.

Bewoners van de Tyne Bridge. // Inhabitants of the Tyne Bridge.
Back home I had already did some research and had found a few walking routes that we could do and the first one we did was “Bridges and Quaysides”. To start this route we needed to go to the river and it took a few slopes and steps to get there. In the next few days we would find out that Newcastle had a lot of slopes and steps.

After reaching the river we started our walk along the river Tyne. In a relatively short distance they have 7 bridges crossing this river. One of them is only for pedestrians, three of them are for public transport, two are for cars only and the last one has two levels one for cars and one for public transport.

The walk was only 7 kilometers and we took our time to enjoy the sites. On our way we also found the Metroradio Arena, which is the location of the concert we were going to attend on Thursday.

High Level Bridge.
A good thing we already found out where that was.

Around six o’clock we returned “home” to have a little siesta. About an hour later we left the hotel again to find a place to eat after which we got back to our room to watch the Eurovision Songcontest preliminary. The Dutch singer didn’t make it to the final which is a pity. It seems that this contest has more to do with the acts these days than the singing which is too bad since I think that makes a lot of entries make it to the final that shouldn’t be there.

Premier Inn hotel.
We kijken hier niet op een brugget…
We kijken hier niet op een brugge…
Sage.
Bewoners van de Tyne Bridge. // In…
Bewoners van de Tyne Bridge. // I…
High Level Bridge.
Bruggenoverzicht. // Overview of t…
Bruggenoverzicht. // Overview of …
Uitzicht vanaf de Redheugh Bridge.…
Uitzicht vanaf de Redheugh Bridge…
King Edward VII Bridge.
Riverside Sculpture Park.
Swing Bridge.
Baltic Centre.
Swirle Pavillion.
Blacksmiths Needle.
Blacksmith's Needle.
Baltic Centre.
Oude arbeidershuisjes. // Old home…
Oude arbeidershuisjes. // Old hom…