So far so very very good

Shanghai Travel Blog

Vandaag wakker geworden met een halve kater en eigenlijk iets te laat opgestaan. Maar toen we eenmaal buiten waren schrokken we ons dood van het grote aantal Chinezen op straat. Je kon over de hoofden lopen. Na een flinke wandeling met weer veel vreemde schouwspellen zijn we kaartjes gaan kopen voor de reis naar Beijing op het cs Shanghai. Daar was het een gekkenhuis maar het is wel gelukt.

Je kunt door een tunnel onder de rivier door. Daar hebben ze nog wat leuks van gemaakt met allerlei psychedelische effecten onderweg. Op die andere oever staat de Oriental Pearl Tower van 452 meter hoog. Ze zijn hier gek op hoge gebouwen. Vanwege de mist hebben we besloten om niet naar boven te gaan.Al lopende op The Bund werden we aangesproken door een groepje Chinezen.
In de eerste instantie zagen we ze voor een van die pusherige verkopers aan. Maar dit keer vergiste we ons. Er ontstond juist een heel interessant gesprek. Vervolgens werden we zelfs uitgenodigd om thee met ze te drinken in een traditioneel Chinees theehuis. For us tea will never be the same again! Wat een fantastische ervaring. Deze mensen zijn zo trots op hun cultuur (Marion en Sau San ik snap jullie weer een beetje beter, MJ). We hebben een volledige traditionele theeceremonie meegemaakt inclusief alle historische verhalen er omheen.Na deze geweldige ervaring werden we ook nog eens uitgenodigd voor een typische chineze maaltijd. Daar zijn heel veel verschillende mogelijkheden voor maar dit was een zogenaamde hotpot maaltijd. Lijkt een beetje op fondue.Chinezer kon het niet deze avond.
We hebben een zware nacht achter de rug. Eerst konden we in Kuala Lumpur niet meer bij onze handbagage komen omdat we nog geen boardingpasses hadden. Deze hadden we nodig voor het gebied waar onze bagage in een locker hadden gedaan. Die konden we namelijk pas twee uur voor de vlucht krijgen. Dus we moesten allerlei veiligheidsregels overtreden om weer bij onze spullen te komen. Dat is uiteindelijk geluk maar het kostte wel twee uur uitleggen en praten als brugman om mensen over te halen om ons te helpen.

Eenmaal in het vliegtuig kregen we te maken met een vliegtuig vol Chinezen die zeer luidruchtig met elkaar communiceren, jankende kinderen etc. Dus weer een nacht bijna niet geslapen. Een hele gave ervaring was de treinreis van het vliegveld naar de stad. Deze trein rijd namelijk met een topsnelheid van zo' n 430 km per uur.
Nou dan weet je gelijk dat je op een bijzondere plek bent aangekomen. Super!

In Shanghai zelf was de eerste uitdaging om met een taxi naar het centrum te komen. Dat is normaal gesproken niet zo heel moeilijk. Maar goed, hoe doe je dat in een omgeving waar niemand een woord Engels spreekt? Dan laat je het ze lezen maar dat snappen ze ook niet want ze kennen alleen hun eigen leestekens. De weinige straten die wel op de kaart staan met Chineze leestekens helpen ook niet omdat voor hun dan de context ontbreekt. Ja, daar sta je dan... Met volle bepakking... Een vreemde ervaring. Uiteindelijk hebben we ons maar ergens anders laten afzetten. Dat kwam eigenlijk wel mooi uit want dat was gelijk een mooi en betaalbaar hotel.
En het mooiste was dat we al direct de kamer op mochten. Het was iets van 11 uur in de ochtend. Konden we mooi even een paar uurtjes bijslapen.

Toen we die middag uit het hotel kwamen zijn we de omgeving gaan verkennen. We zijn erg onder de indruk geraakt van The Bund, een prachtig gebied langs de rivier en de grootste winkelstraatn Nanjing road. Dat is een soort Times Square qua verlichting en een prachtige omgeving vol wolkenkrabbers.

Je loopt hier tegen heel vreemde dingen aan maar eigenlijk is Shanghai toch behoorlijk westers en kun je je weg hier uitstekend vinden als europeaan. We hebben erg om onszelf moeten lachen toen bleek dat we voor het avondeten nu net een reataurant hadden uitgezocht met een westerse kaart. Dat was jammer maar het was goed eten.

's nachts zijn we gaan stappen. We hadden een aantal adresjes om te proberen en die hebben we door iemand in Chineze tekens op een papiertje laten zetten. Zo heb je dan het communicatie probleem met de taxichauffeurs opgelost. Stappen in Shanghai is geweldig. Bij veel tenten zijn animeermeisjes actief die je veel aandacht geven voor een drankje. Wel lachen om een keer mee te maken hoe dat gaat maar we zijn maar snel doorgegaan naar een technoclub waar het overigens heel rustig was. Maar daarvandaan. werden we dan weer doorgestuurd door iemand naar een onwijs gave tent met super people en goede muziek. Daar zijn we een paar uur gebleven. Top!

Dat was onze eerste dag Shanghai.