AsiaJapanTokyo

Tokion kansallismuseo, Uenon Ameyoko Arcade, Akihabara + sushikokemus

Tokyo Travel Blog

Kuva 38: Tyyny Tokion Kansallismuseossa

Menimme Tokion Kansallismuseoon (National Museum), joka koostui muistaakseni kuudesta isosta rakennuksesta sekä puutarhasta. Lippu museon kaikkiin rakennuksiin oli 1500 jeniä / hlö. Tulimme tällä kertaa taksilla, vaikka yleensä olemme käyttäneet metroa, joka on halpa, kätevä ja nopea.

Museossa oli mm. kauneus/kosmetiikkaboxeja, erikoinen kova tyyny (Kuva 38.), miekkoja (Kuvat ja videot 39 • 42), stationary stand eli sellainen kirjoitussetti 1700 •luvulta (Kuvat 43 • 44), vaaseja, vaatteita, astioita, piirustuksia, vanhoja kirjoituksia, uskonnollisia esineitä, gongeja, suitsukekuppeja, ornamentteja, patsaita (Kuvat 45 • 46), buddhia. Vanhin patsas oli 500 •luvulta. Vanhin buddhan pää oli 100 •luvulta Pakistanista (Kuva 47).

Kun katselimme lisää museon esineitä, huomasimme että olihan siellä 4000 • 20 000 vuotta ennen Kristusta tehtyjä esineitäkin.

Kuva 39: Miekka
Ohhoh! Museossa oli myös kypäriä, sotavaatteita (Kuvat 48 • 49.), hevosten satuloita ja jalaksia. Satulat ja jalakset olivat todella painavia ja koristeellisia.

Museossa oli myös maalatuista simpukoista tehty muistipeli: shell matching game sekä kirjeitä, kampoja, hiuspinnejä, jotka olivat 10 000 vuotta EKR • 1800 v. JKR.

Japanilaiset ovat todella hassuja, kun nukkuvat lähes joka paikassa. Esim. museon penkeille ja sohville ihmiset menivät varta vasten nukkumaan. Busseissa ja metroissa, puiston penkeillä, ravintoloissa ym. näyttää olevan aivan luonnollista nukkua, vaikka pää aivan takakenossa ja suu apposen ammollaan.

Museon aluetta kiertäessä ihmettelee kerran jos toisenkin alueen kokoa. (Video ja kuva 50 • 51.) Museon pihalle on siirretty hurjan vanha portti.

Kuva 42: Miekka
(Video 52.) Täällä museossa on aivan mieletön väenpaljous, kuten Tokiossa yleensäkin.

Heineken (?) •rakennuksessa oli esillä lapselle oma sotapuku, huiluja, teleskooppi, yokin eli kanteleen tapainen soitin, suuri maapallo (globe) jne. Näimme myös wagon kanteleen, joka oli noin 180 cm pitkä, lautapelejä ja meikkisiveltimiä. Matkameikkilaukku oli erikseen esillä. Jotkin tavarat olivat kuuluneet prinsessalle. Näimme myös lääkelaatikon ja peilejä.

Museossa ihmiset kulkevat jonossa järjestyksessä. Me oltiin kuitenkin niin pitkiä, että näimme esillä olevat esineet toisten päiden yli heidän takaansa. Kätevää.

Monia patsaita ym. ei saanut kuvata ollenkaan ja salaman käyttö oli tietenkin kiellettyä. Museoesineet olivat kauniisti koristeltuja, yksityiskohtaisia.

Kuva 43: Stationary Stand
Laadukasta työtä.

Japanin arkeologia alkaa 12 000 vuotta ennen Kristusta kivityökalujen tekemisellä. Terra-cotta kaudelta on hautafiguureita (tombfigure) 500 •luvulta. Kivivasarakausi (stone axe) on taas 7000 • 3000 EKR. Tältä kaudelta on löytynyt nuolenpäitä ja koruja. 100 • 700 vuodet käsitti rautamiekkojen teon. Näimme myös todella ison simpukkarannekorun, jonka muoto oli jo valmiiksi ranteeseen sopiva.

400 luvulta oli esillä rautakypärä. Näimme myös talon muotoisen astian tai vaasin, kultakoruja (mustuneita hopeisia), terra-cotta haudan ornamentteja 400 •luvulta Narasta. Jonkin verran esineitä oli tehty jadesta. Kiinassahan näimme tarkemmin mm. jadekorujen valmistuksesta. Saksiakin on ollut jo noin pitkä aika sitten. Kengät sekä kruunu oli tehty bronssista.

Hiljaisuus oli todella äärimmilleen vietyä museossa.

Kuva 44: Stationary Stand
Museon työntekijätkin, naiset, kävelevät korkokengillä varpaisillaan (aika hankalannäköisesti), ettei kuulu kopina.

Sateenvarjoille museon pihassa on todella pitkät rivit paikkoja, joihin ne saa lukittua. Japanissahan on hyvin epäkohteliasta viedä märkä sateenvarjo sisään esim. kauppaan. Tämän vuoksi ovella on monesti sateenvarjoteline tai sitten läpinäkyvä muovisuoja sateenvarjon päälle pistettäväksi.

Kävimme pitämässä ruokatauon erään museorakennuksen alakerrassa ravintola Okurassa. Ihmisiä oli sen verran, että jouduimme odottelemaan jonkin verran jonossa. Söimme meriahventa. Oli hyvää. Kalaahan täällä on todella paljon tarjolla.

Sitten menimme katsomaan samaisen rakennuksen museon näyttelyn The Gallery of Horyuji Treasures (Kuva 53.

Kuva 45: Patsas
). Museotyöntekijöitä on lähes joka salissa. He vain kävelevät ympäriinsä. Eipähän ole työttömiä..

Buddhapatsaan kädessä on usein pallo. Mitähän sekin tarkoittaa?

Piha-aluetta ylittäessämme oli jälleen otettava kuva isosta päärakennuksesta. (Kuva 54.) Menimme myös museon taakse puutarhaan (Garden) (Kuvat 55 • 60.). Meillä oli vain noin 5 minuuttia aikaa kiertää sitä, kun se oli menossa kiinni. Hyvin kuitenkin ehdittiin. Puutarhassa oli upeita vanhoja majoja / taloja. Näimme myös mahdottoman pienen vessahuoneen. Siinä oli vähän kuin pari riukua, minkä päälle istuttiin. Huoneet olivat tavattoman pieniä. Siellä asuneiden ihmisten on pitänyt olla mahdottoman pieniä ja lyhyitä.

Sitten kävimme Asia •museorakennuksessa.

Kuva 46: Jättimäisen kokoinen pää
Sinne kävellessä ulkona käytävällä on kätevät uurteet sadevedenpoistoon. Pihassa on myös tosi isoja puita. Näimme museossa myös muumion (Kuvat 61 • 63) sekä ison taulun (Kuva 64.)

Uenon suihkulähde, mikä nähtiin aiemmin, oli nimeltään Great Fountane (Kuva 65.)

Uenon puistosta katsottuna näkyy ristiriitainen maisema: isoja moderneja kerrostaloja Benten-do temppelin taustalla. (Kuvat 66 • 67.)

Museossa olimme yhteensä 5 ½ tuntia. Puistossa olon jälkeen maisemat muuttuivat aivan erilaisiksi. (Kuva 68.) Kävelimme Ameyoko Arcadia (Kuva 69.) pitkin Akihabaraan.

Söimme Sushi Zanmai •ravintolassa neljää erilaista sushia, olutta ja minä lemon drinkkiä.

Kuva 47: Buddhan pää 100 -luvulta Pakistanista
(Kuvat / videot 70 • 71). Jopa olikin tosi pahaa, toiste ei oteta. Paitsi sitten myöhemmin huomasin, että eihän me saatu yhtään dippiä eikä älytty, että pöydälläkin olisi ollut joku kai soijakastikkeen tapainen, mihin sushi olisi pitänyt dipata. Epäilyttää, että noinkohan olisi makua hirveesti parantanut. Limainen nuljaska suussa pyörimässä. Yyh!

Sitten mentiin elektroniikkakeskukseen. Siellä oli aivan mieletön äänimaailma. Huh! Lisäksi koko paikka oli täynnä isoja, värikkäitä mainoslappuja katosta roikkumassa. Elektroniikka on tuotteesta riippuen hyvin halpaakin, mutta kamerat ei. Tietokoneet oli halvempia, mutta ei hirveesti. Odotin näkeväni monenlaisia robotteja, mutta sellaisia ei siellä nähty, vaikka elektroniikkaa oli myynnissä 3 kerroksessa. Kaupassa eri tiskeillä myyjät huusivat myyntipuheitaan kovaäänisiin.

Menimme taksilla kotiin. (Videot 72 • 74.) Akihabarasta tulo Asakusaan metrolla ei ole käytännöllistä.

Söimme hotellin ravintolassa iltapalaksi valkosipulileipiä, valkosipuliperunoita sekä minä espanjalaista ruskeasta sokerista tehtyä vanukasta/hyytelöä ja Timo mangomoussea jälkiruoaksi.

Kuva 48: Sota-asu
Timo joi olutta ja minä Tecuila Sunrisen tapaista juomaa.

Kävimme kirjoittamassa myös sähköpostia hotellin alakerrassa. Vihdoin otimme myös kuvia hotellihuoneestamme (Kuvat 75 • 76) sekä näkymistä hotellihuoneen ikkunasta (Kuvat 77 • 79.)

Ostin tänään 25€ uudet saappaat.

Minun yskäni on onneksi paljon paremmalla mallilla kuin matkaan lähdettäessä, mutta tänään minua on koskenut vähän mahaan. Toivottavasti menee nopeasti ohi.

Yksityiskohtia ja Japanin havaintoja:

-         Olemme ”matkustaneet” myös puhuvassa hississä.

Kuva 51: Minä museon pihalla
Hotellin hissi on merkiltään Mitsubishi, mutta se ei puhu.

-         Täällä tykätään kovasti kaikista piirros- ja animaatiohahmoista ja aikuisilla naisilla roikkuu jopa leluja käsilaukusta kiinni.

-         Kännykät täällä ei juuri soi julkisilla paikoilla.

-         Näimme eläinhotellin kyltin lentokentän alapuolen metroasemalla.

-         Japanilaiset antavat ja ojentavat kaiken toiselle kuin se ojennettava asia olisi mielettömän arvokas.

Kuva 54: Museon päärakennus
Esim. kuitti, sisäänpääsylippu, vaihtorahat. Eli hyvin harkituin ja rauhallisin, hitain liikkein.

-         Ravintoloiden edessä täällä on muoviruokia tai kuvia ruoista. Muoviruoat on kuitenkin yleisempiä. Niistä näkee, mitä ravintolassa on tarjolla ja voi osoittaa haluamaansa ruokaa, jos ei osaa puhua japania. Hassua on ollut myös nähdä kauppoja, joissa on ollut myynnissä lähes ainoastaan pakkauksia, joissa on näitä muoviruokia.

-         Emme ole muuten nähneet yhtään kauppaa, missä olisi ollut myynnissä jauhoja tai muita ruokatarvikkeita. Valmissushi ym. pakkauksia kyllä on tarjolla todella paljon.

-         Eri nähtävyyskohteissa vessoja on todella paljon.

Kuva 57: Museon puutarhan vanhoja taloja
Hyvä niin.

-         Roskiksissa, joita julkisissa tiloissa esim. puistoissa näkyy, on aina kierrätys.

-         Ulkona on jonkin verran kylttejä: ”Älä polta kävellessä”.

-         Pimeä täällä tulee nopeasti, noin klo 16.30 on jo pimeää.

-         Täällä on kovassa huudossa kaiken yksittäispakkaaminen.

Kuva 59: Museon puutarhan vanhoja taloja
Niinpä kaupasta löytyy esim. yksittäispakattuja banaaneja sekä yhdessä urheilukaupassa näimme yhdelle isolle banaanille suunnitellun muovikotelon, banaanin muotoisen tietysti. Yhdestä matkaohjelmasta olen kyllä nähnyt myös Ruotsissa myytävän kyseistä tuotetta. Ohjelmassa esiteltiin tosin myös ”pissipurkkia”, mihin voi tyhjentää tarpeensa esim. ruuhkassa autossa istuessa. Tuote oli siis suunniteltu miehille. Hmm…

-    Ja pissahätään liittyen täällä Tokiossa on sekä vessanpönttöjä että kyykkyvessoja. Pönttöjä tosin huomattavasti enemmän kuin Kiinassa.

Kaikki kuvat eivät mahtuneet tekstin sekaan, joten lisää kuvia löytyy tekstin alta.

Outimaaria says:
P.S. Olen suunnattoman iloinen, jos jaksat lukea muitakin matkakertomuksia ja kommentoida... Mutta jos et jaksa, niin ei paineita!
Posted on: Nov 28, 2008
Nyt lähdin kelaamaan läpi näitä blogeja, jotta löytäisin ne sun kommentit. Nyt tuli vastaan ensimmäinen. Kiitos! Minusta oli hauska kirjoittaa niitä yksityiskohtia, kun niitä oli niin valtava määrä.
pyjama79 says:
nämä yksityiskohdat olivat kyllä kaikkein hauskimpia!!
Posted on: Oct 27, 2008
Kuva 38: Tyyny Tokion Kansallismus…
Kuva 38: Tyyny Tokion Kansallismu…
Kuva 39: Miekka
Kuva 42: Miekka
Kuva 43: Stationary Stand
Kuva 44: Stationary Stand
Kuva 45: Patsas
Kuva 46: Jättimäisen kokoinen p…
Kuva 47: Buddhan pää 100 -luvult…
Kuva 47: Buddhan pää 100 -luvul…
Kuva 48: Sota-asu
Kuva 51: Minä museon pihalla
Kuva 54: Museon päärakennus
Kuva 57: Museon puutarhan vanhoja …
Kuva 57: Museon puutarhan vanhoja…
Kuva 59: Museon puutarhan vanhoja …
Kuva 59: Museon puutarhan vanhoja…
Kuva 60: Museon puutarhan vanhoja …
Kuva 60: Museon puutarhan vanhoja…
Kuva 61: Muumio
Kuva 62: Muumio
Kuva 63: Muumio
Kuva 64: Iso taulu ja minä
Kuva 65: Great Fountane
Kuva 66: Korkeat kerrostalot Bente…
Kuva 66: Korkeat kerrostalot Bent…
Kuva 67: Edellinen kuva lähempää
Kuva 69: Ameyoko Arcade, Ueno
Kuva 70: Sushia Sushi-Zanmai -ravi…
Kuva 70: Sushia Sushi-Zanmai -rav…
Kuva 75: Pienen pieni hotellihuone…
Kuva 75: Pienen pieni hotellihuon…
Kuva 76: Hotellihuone otos 2
Kuva 77: Näkymä hotellihuoneen i…
Kuva 77: Näkymä hotellihuoneen …