Vissersdorpje en lekker eten.

Chaungtha Travel Blog

Monniken met bedelnab op het strand.

We ontbijten tegen achten en treffen hier Aart-Jan, die ons nog even wil spreken om de uitgaven uit de gezamenlijke pot door te nemen. Onderaan de streep moeten we nog 98 dollar bij betelen en dat maakt ons samen met nog 2 anderen uit de groep, de grootste schuldenaren. We hebben dan ook aan elke excursie deelgenomen. Verder wil hij graag weten wat we vanavond bij het afscheidsdiner op het strand willen eten, zodat hij dat alvast aan de keuken door kan geven. Na dit financiële intermezzo gaan we de deur uit voor een wandeling over het strand. We doen het rustig aan, drinken eens wat (een kokosnoot kost hier zelfs 500 Kyat) en kijken naar de Birmese toeristen en handelaren op het strand. Er wordt van alles verkocht van ijs naar gegrild seafood tot aan ingelijste kreeften.

Kinderen die vis en krabben aan het schoonmaken zijn.
Op een gegeven moment zit er een groep jongeren die ons uitnodigt bij hem te komen zitten. Ze zijn met een man of 10 en er is slechts 1 meisje dat een paar woorden Engels spreekt. Ze drinken een glazig witte drank die we nog nooit eerder gezien hebben. Voor we het weten krijgen Trudy en ik samen een grote pul van het spul voor onze neus en moeten we mee drinken. Ik proef er geen (of anders toch heel weinig) alcohol in, maar kan de smaak niet thuis brengen. De ‘hele-gegrilde-vissen-op-stokjes”die van hand tot hand gaan slaan we beleefd af, maar de nootjes (of bonen ik weet het niet zeker) moeten we dan toch zeker aan nemen. Net voor we weggaan maak ik een foto van het groepje jonge collega’s (Company Friends, zoals het meisje het noemt) en ondanks dat ze allemaal tegen de 20 zijn, redelijk modern ogen en uit Yangon komen, is de hilariteit groot als ik hen direct het resultaat laat zien.
Verkoop van krabben en kreeften al schilderij op het strand.
We lopen terug naar het restaurant waar we gisterenavond met Anne en Rudolf gegeten hebben, want we hebben hier met hen om 12:00 uur afgesproken. We zijn er al om 11:00 uur, maar vermaken ons met een drankje, het strandleven en de herinneringen aan de afgelopen 3,5 week. Onze lunch date arriveert ook al om 11:45 en we gaan eens kijken wat de pot schaft vandaag. We kiezen voor Prawns Tempura (grote garnalen door beslag gehaald en dan gefrituurd, 12 stuks met een apart schaaltje lekkere chilisaus) en een kreeft, die nog van de markt gehaald word voor ons. Voor het dier bereidt wordt krijgen we het in levenden lijve te zien, zodat we zeker weten dat het vers is. Het smaakt geweldig, maar het is dan ook de duurste maaltijd die we in Burma gehad hebben, de kreeft kost 23000Kyat, de garnalen met 4 consumpties nog eens 4800.
Vissersboten
Na het eten wandelen we terug naar ons huisje, waar we een heerlijk frisse douche nemen en siësta houden tot 15:30. Van Anne en Rudolf hebben we de tip gekregen eens naar het einde van het strand te lopen, daar ligt een vissersdorp waar elke morgen de vloot terug keert met de vangst. Toen Rudolf en Anne daar waren was het vroeg op de morgen en vloed, wij komen er om 16:15 en het is eb. De boten liggen voor anker, maar de mensen zijn nog steeds bezig de vis te sorteren en te drogen. Op een grote aanlegsteiger, die nu helemaal op het droge staat, worden nog steeds vissen uit netten gehaald. We mogen over het smalle bamboe laddertje de steiger op klimmen om het beter te kunnen zien. De mensen zijn heel vriendelijk, maar zo te zien wel heel arm. Als we van het strand af het dorp in lopen valt de rommel op en ook de rest van de omstandigheden waarin de mensen leven zijn armoedig.
Gedoogde vissen in manden doen, zodat ze naar de markt kunnen voor de verkoop.
Sommige huizen staan op palen die in een dikke laag modder staan, waar zwermpjes insecten boven dansen. Overal zien we mensen die vis aan het verwerken zijn. Als we weer richting het strand lopen neemt de lucht van gedroogde vis weer toe, het ruikt als het voer dat mijn schilpadden kregen toen ik klein was. We beginnen aan de wandeling terug naar het hotel, maar lassen onderweg een drinkpauze in, waar we een paar keer gegeten hebben en kijken op ons gemak hoe de zon in de zee zakt. We hebben eigenlijk geen zin in het afscheidsdiner, omdat we eigenlijk veel meer zin hebben om hier te eten (Shwe Pyay Aung restaurant). Hier smaakt het gewoonweg geweldig. We zijn om 18:40 uur bij het hotel en iedereen zit al aan tafel op het strand, waar we om 19:00 uur gaan eten. Het eten wordt netjes allemaal tegelijk opgediend, maar alle gerechten zijn koud.
Zonsondergang op het strand.
Het eten valt zwaar tegen, maar het is wel gezellig, Na het eten is er een kampvuur op het strand en elders op het strand wordt nog wat vuurwerk afgestoken door mensen die Chinees nieuwjaar vieren. Langzaam verdwijnen de groepsleden naar de kamers tot om 22:00 uur Aart-Jan en wij het strand alleen laten met ons vuur. Nog even lekker fris douchen en naar bed.

Monniken met bedelnab op het stran…
Monniken met bedelnab op het stra…
Kinderen die vis en krabben aan he…
Kinderen die vis en krabben aan h…
Verkoop van krabben en kreeften al…
Verkoop van krabben en kreeften a…
Vissersboten
Gedoogde vissen in manden doen, zo…
Gedoogde vissen in manden doen, z…
Zonsondergang op het strand.