AsiaMyanmarKalaw

Via stoffige sliggerweg, de bergen in.

Kalaw Travel Blog

Zonsopkomst.

We staan om 04:30 op, want we vertrekken om 06:00 uur met de bus naar Kalaw. Het ontbijt is niks aparts, toast met ei of jam. Dolores, met haar 79 jaar de oudste van de groep, struikelt bij het naar buiten gaan over de deurmat en valt letterlijk haar kunstgebit in twee├źn. Ook heeft ze haar been kapot en wat bloeduitstortingen in haar gezicht. Met vereende krachten vertrekken we toch nog om 06:00 uur. Ton moet wel beloven dat hij vannavond Dolores kunstgebit lijmt. Een beetje voor 07:00 uur stoppen we even kort om naar de zonsopkomst te kijken. Dit komt mij goed uit want ik zit al behoorlijk in te doezelen. Om 07:15 en 08:15 uur word er een plasstop ingelast en ik gebruik die stop om wat plaatjes te schieten.

Verkoop van fruit. Die groene appeltjes smaken naar peren.....
We rijden over de weg die langs de nieuwe hoofdstad loopt die nog steeds in aanbouw is, de weg die naar de stad leidt is zo breed, dat ik in eerste instantie dacht dat het een parkeerplaats was. Van 10:00 tot 10:30 hebben we een koffiestop in een restaurantje met de nodige bedrijvigheid ervoor. Hier kopen we wat lokale zoetigheid, die goed smaken voor een keertje, maar die je niet dagelijks moet eten. Om 11:00 trekt onze chauffeur aan de noodrem, want hij ziet een soort festivalletje waar kinderen aan het optreden zijn. Het publiek is zeker zo interessant om naar te kijken, als de optredens. Hoewel het erg grappig is om te zien hoe de kinderen stokstijf blijven staan telkens als de stroom (en dus de muziek) uit valt. Nog voor 12:00 uur stoppen we alweer voor de lunch, die niet slecht is maar ook geen culinair hoogstandje.
Festival Burma
Wel is het erg gezellig om met An en Rudolf samen te eten, want ze hebben al veel van de wereld gezien en de verhalen zijn navenant. Om 14:00 stoppen we omdat de airco in de bus er mee op houdt en deze gerepareerd moet worden. Dit is meteen een koffiestop. We zijn dan al ruimschoots aan de beklimming van de berg bezig waarop Kalaw ligt. De weg is smal, slecht (somsis er helemaal geen asfalt te zien, soms alleen tussen de gaten) en druk bereden. Ook als we de uitzichten zien is er nergens anders een weg te zien, dus dit moet wel de snelweg door de bergen zijn. Wel wordt er op meerdere plaatsen aan de weg gewerkt. Geen machines, gewoon met de hand. We stoppen nog een keer voor een airco reparatie. Vlak bij een brug over een riviertje dit keer, waar een man zich staat te wassen en waar buffers gehoed worden.
84 jarige eigenaar van het Tha Zin restaurant samen met zijn jongste dochter.
Als de airco het later weer begeeft (waarschijnlijk door het stof), rijden we met de ramen open, als er geen ander verkeer in de buurt is, want anders komen we om in het stof. Nog voor 17:00 zijn we in Kalaw. We hebben een joekel van een kamer met 3 bedden in het Winner hotel. We doen even de was, wisselen geld en gaan eten bij Tha Zin. Het eten mocht wat warmer zijn, maar de aanwezigheid van de 84 jarige eigenaar met zijn verhalen en kaarttrucs maakt alles goed. Er zitten ook 2 Zwitsers binnen die alleen met een Birmeese gids rond reizen. Het eten is trouwens spot goedkoop, 7200 Kyat voor 2 soep, 2 hoofdgerechten en 2 flessen water. Terug in het hotel gaan we douchen en lekker op tijd slapen voor de trekking van morgen.

Zonsopkomst.
Verkoop van fruit. Die groene appe…
Verkoop van fruit. Die groene app…
Festival Burma
84 jarige eigenaar van het Tha Zin…
84 jarige eigenaar van het Tha Zi…