Na veel tegenvallers bereiken we toch de hoofdstad.

Yangon Travel Blog

Pagodatje op Chaungtha beach. Met eb staat het op het droge, en met vloed is het omspoeld door water.

We konden vandaag tot 06:30 uitslapen. Konden ja, want Trudy is om 05:15 al op de kamer aan het ronddarren. Ze heeft onrustig geslapen. We kwamen er gisterenavond achter waar het pagodatje staat dat met eb op het droge staat en met vloed omspoeld is door water, en we hebben geen tijd meer gehad om er naar toe te lopen. Nu we toch wakker zijn, kleden we ons maar aan en lopen er voor het ontbijt nog naar toe. Het is een wandeling van een half uur. Het is nog pikdonker als we vertrekken en onze zaklampen hebben we hard nodig. Het eerste stuk moeten we over het strand, de laatste 25 minuten volgen we een zandweggetje dat door een paar nog slaperige nederzettingtjes loopt en ik voel me een beetje een indringer. Af en toe worden we verrast door een fohnwind die er voor zorgt dat Trudy’s bril beslaat en ze helemaal niks maar ziet.

Ingang van Shwedagon Paya.
Als we bij de rots komen waar het pagoda’tje op staat begint het al wat lichter te worden, maar de zon is nog niet boven de heuvel uit. We kijken even rond en maken en paar foto’s, maar het is een stupatje van niks en eigenlijk alleen bijzonder door het eb en vloed verhaal. We wandelen terug en kiezen nu het licht is voor een route die wat weer over het strand loopt, maar voor een gedeelte gaan we toch over het weggetje. Nog voor 07:30 uur zitten we aan het ontbijt, het brood is hier in dit hotel lekker zoet en dat combineert goed met het gebakken ei. Nog voor 08:00 uur zijn we onderweg naar Yangon. We moeten helemaal terug naar Patien om van daaruit door te reiden naar Yangon. Als we Patein net door zijn kapt de bus er mee.
Pagoda gemaakt van spiegelscherven.
De chauffeur en bijrijder slaan aan het klussen en na enkele minuten rijden we weer, maar de bus loopt niet lekker. Er wordt een verplichte koffiestop ingelast, goed getimed, want het is koffietijd, om de bus goed te repareren. Na een dik half uur is het probleem opgelost en kunnen we verder. Het plan om onderweg niet te lunchen en dit in Yangon te doen, zodat ieder sneller zijn eigen weg kan gaan, is wel van de baan door dit voorval. We lunchen in een onbeduidend restaurant en het eten is al het Engels van de bediening: niet best. De Sweet & Sour Pork zou eigenlijk “Sweet & Sour Fat with a little pork on it” moeten heten en we horen van anderen dat de Noodle Soap ook niet geweldig is. Verder is het wel een mooie rit, weer veel locals die hun ding doen zonder beïnvloed te zijn door het toerisme, viskwekerijen, wegwerkzaamheden enz enz.
De Sule pagode,vanaf de Sakura Tower.
Als we de stad in rijden komen we door de rijke wijk, waar mensen wonen in koloniale panden op grote percelen en waar de billboards gericht zijn op juweliers ipv op babyvoeding. Als we naar het hotel rijden komen we langs de Shwedagon Paya en zien dat de ingang ervan niet meer in de steigers staat zoals 4 weken geleden. We besluiten om de koffers op de hotelkamer te zetten en meteen een taxi terug naar Shwedagon te nemen. Voor 2000 Kyat worden we daar afgezet. We maken een paar foto’s van de ingang en de Mahu Wizaya Paya, die middels een loopbrug is verbonden met Shwedagon. Richting het hotel staat een pagode die stekt afwijkt van alles wat we tot nog toe gezien hebben, ze is nl helemaal met spiegelscherven bekleed. Een beetje kitsch, maar zeker een bezoek waard.

Van Mick hebben we de tip gekregen dat je vanaf de Sakura Tower die vlak bij ons hotel staat, een mooi zicht over de stad hebt.

Vanaf de 20ste verdiepnig van de Sakura Tower, foto gemaakt van de Shwedagon Paya.
Op de 20ste en bovenste verdieping is de Thiripyitsaya Aky Lounge, een luxe ding waar het zicht erg mooi is. Je kunt de Yangon rivier zien, maar aan de andere kant van de toren ook Shwedagon Paya. Aan één kant hen je geen uitzicht, want daar staat een toren die praktisch net zo hoog is. We besluiten hier te eten, want ze hebben een aanbieding die ons wel aan staat. Een tomaten met ei soep als voorgerecht, als hoofdgerecht visfilet in Teriyaki saus met witte rijst en een beetje salade, met koffie (naar keuze, dus ik keus een keer capocino) of thee na. En dat voor 6500 Kyat p.p. Voor Birmese begrippen niet goedkoop en de porties zijn niet super groot, maar het is wel erg lekker. Om het af te maken nemen we ook nog een “Home made”mango ijsje. In totaal moeten we 18.000 Kyat afrekenen, zo’n 10 of 11 euro.
Vanaf de 20ste verdiepnig van de Sakura Tower, foto gemaakt van de Sule pagode.
Als we na het eten nog wat foto’s maken van de stad in het donker, worden we aangesproken door een Amerikaans echtpaar. We kletsen zo maar een uur met hen en voor we afscheid nemen krijgen we hun kaartje en nodigen ze ons uit om eens bij hen of één van hun kinderen te overnachten als we ooit door Amerika rond mochten trekken. Het is bijna 21:00 uur als we in het hotel terug komen en we bereiden ons voor op ons vertrek naar Nederland van morgen en kijken wat we eventueel morgenvroeg nog kunnen doen.

Pagodatje op Chaungtha beach. Met …
Pagodatje op Chaungtha beach. Met…
Ingang van Shwedagon Paya.
Pagoda gemaakt van spiegelscherven.
De Sule pagode,vanaf de Sakura Tow…
De Sule pagode,vanaf de Sakura To…
Vanaf de 20ste verdiepnig van de S…
Vanaf de 20ste verdiepnig van de …