AsiaMyanmarBagan

Mount Popa en het geweldige Bagan.

Bagan Travel Blog

Zonsopkomst in Bagan

We staan maar weer eens belachelijk vroeg op, het is om 05:45 uur dag want we willen ook een zonsopkomst meemaken op de vlakte van Bagan. We staan om 06:30 op de “Oudere Zuster” tempel. Het smalle trapje binnenin de tempel is nog aarde donker en een zaklamp is geen overbodige luxe. Bij de receptie van het hotel was nog niemand om aan te vragen of we fietsen mee mochten nemen, dus lenen we ze even (tegen onze principes eigenlijk) ongevraagd. Het uitzicht en de zonsopkomst zijn schitterend. Ook zien we de luchtballonnen ( in 1 van de 2 zitten Ton en Judith uit onze groep) over vliegen. Wij zelf hadden niet op een extra kostenpost van 500 dollar gerekend toen we uit Nederland weg gingen en dus genieten we van al het moois vanaf een iets kleinere hoogte.

2 luchtbalonnen boven Bagan
We zijn om 07:30 terug bij het hotel waar het ontbijt op ons wacht in de open luchtrestaurant. Ik heb honger als een beer en verover in no-time 4 sneden brood en 1 pannenkoek. Om 08:00 vertrekken we met 7 man, de rest gaat niet mee, naar Mount Popa. Deze berg is de woonplaats van de nats, 37 geesten met menselijke gedaanten die ieder hun eigen karakter en sterkte hebben, ze kunnen goed of slecht zijn, ze zijn min of meer de Boeddhistische tegenhangers van de christelijke heiligen of demonen. De rit duurt ongeveer 1,5 uur en voert door een niet toeristische, landelijke omgeving, waar mensen aan het werk zijn op hun land of in de houtkap (palm). We maken een korte stop bij een huisje waar pindaolie, palmwijn en sesamsnoepjes gemaakt worden. De mensen zijn erg vriendelijk en bereid alles te laten zien en (voor zover mogelijk) uit te leggen.
Mount Popa
De palmwijn (Toddy) die ze hier maken, heeft een alcohol percentage van meer dan 50% en je voelt hem helemaal door je slokdarm je maag in gaan. Verder smaakt het gewoon naar spiritus. De belangrijkste grondstof voor dit bocht is het sap van een bepaalde palmboom dat veel suiker bevat en dat gewonnen word door boven in de boom, inkepingen te maken en daar het vocht op te vangen. De man die de bakjes met vocht moet ophalen vliegt als een aap over het smalle trappetje met gigantische hoge treden omhoog en houdt zich met 1 been achter de trap geklemd vast om zo beide handen vrij te hebben. Redelijk snel na de stop begint de weg te stijgen en al gauw hebben we Mount Popa in het vizier. Waar de trap naar boven begint staat een eenvoudige tempel met beelden van de nats. De trap naar boven is vergeven van de apen met als logisch gevolg dat er overal uitwerpselen liggen, al dan niet opgedroogd of platgetrapt.
Bagan
Aangezien het een heilige plek is moeten de schoenen natuurlijk uit. Stinken onze voeten vanavond in ieder geval niet naar de zweet…  ;-)

De tempel op de top is niks spectaculairs en ook het uitzicht is niet het mooiste dat ik ooit gezien heb. Al met al is het leuk om gezien te hebben, maar daar mee houd het op. Onderweg terug naar Bagan is het behoorlijk warm en vallen mijn ogen langzaam maar zeker dicht. We zijn om 12:15 terug bij het hotel, eten een paar sneden peperkoek en springen op de fiets naar Oud Bagan om te gaan eten bij Sarabha restaurant. Hier treffen we Anne en Rudolf weer en het word weer een gezellige maaltijd. We krijgen nog een paar goede tips van hen, die onze planning echter nog krapper maken dan hij al was.

Ook is er nog even paniek in de tent, want Rudolf is zijn portemonnee kwijt. Hij trommelt het hele personeel van het restaurant op om mee te zoeken maar zijn portemonnee blijkt onder de landkaart te liggen, dus niets aan de hand. We fietsen de hele middag van pagode naar pagode, met wisselend resultaat voor wat betreft architectuur, wandschilderingen en mogelijkheden om de bouwwerken te beklimmen. Ook hebben we bij een pagode onze fietsen verstopt, na een waarschuwing kan Anne en Rudolf over een fietsenmaker, die zelf voor zijn klandizie zorgt. Een paar minuten voor zonsondergang staan we op het één na bovenste terras van de Shwesandaw, het bovenste terras staat vol met andere toeristen. Na zonsondergang drinken we hier nog een kokosnoot en blijven we tegen Jan en alleman zeggen dat we niks willen kopen. Aan een paar bedelende kinderen willen we de kokosnoot geven die we zo juist hebben leeg gedronken, maar die willen ze niet. Dus lepelen we de kokosnoot zelf leeg. Later blijken dat de kinderen van de kokosnoot verkoopster te zijn. We eten in het zelfde restaurant als gisteren, nu samen met Ben en Riet. We zijn om 21:00 uur op de kamer waar we ons voorbereiden op de reisdag van morgen.