Het verkennen van de vele gezichten van het Inle meer.

Nyaung Shwe Travel Blog

Monnikken bij de Yadana Man Aung Pagode.

06:00 uur opstaan, 06:30 ontbijt. Goed geslapen en gelukkig iets minder verkouden als gisteren. Het ontbijt stelt weer niet veel voor, maar het brengt de spijsvertering op gang. Om 07:30 wandelen we naar de aanlegplaats van de boten waarmee we het Inle meer op gaan vandaag. Bij de Pagode die we gisteren bezocht hebben komen we een hele stoet monniken tegen. Om ze fatsoenlijk op de foto te krijgen valt niet mee, omdat bepaalde iemanden zonder op de mede tourist te letten overal voor gaan staan. Helaas zal dit niet de laatste keer zijn vandaag. Bij de aanlegsteiger worden we belegerd door vrouwtjes die hoedjes tegen de zon verkopen. Ik heb al een pet, maar zodra ik de ene afschud, staat de volgende al weer klaar.

Visser op het Inle meer.
De boten zijn lang en smal en er kunnen maar 5 passagiers mee. We gaan dus met 4 boten. De boten worden aangedreven door hetzelfde type “één cylindermotor met groot vliegwiel” als de kleine vrachtauto’s hier en maken een pokkeherrie (jammer dat de reisleider ons hiervoor niet gewaarschuwd had, anders hadden we oordoppen meegenomen). De boten zijn snel en door de vaarwind is het nog behoorlijk fris. Op volle snelheid gooit de propeller het water achter de boot wel 1,5 meter hoog op. Al gauw zien we de eerste beenroeiers waar het Inle meer om bekend staat. We hebben geluk, want vandaag is het floating market, dit is één keer in de 5 dagen. Onze boten worden meteen omsingeld door souvenirbootjes, maar als je hier overheen kijkt zie je de locals hun boodschappen doen op de voor ons zo bijzondere manier.
Floating market.
Op de balkon van een huis op een behoorlijke afstand ziet Trudy een Longneck Karen vrouw staan en gelukkig wijst ze me er meteen op. We gaan het Longneck dorp hier in de buurt niet bezoeken, omdat de vrouwen door de overheid hier onder dwang naar toe gebracht zijn, een principe kwestie dus. Extra mooi dus dat ik een vrouw die hier uit vrije wil woont kan fotograferen. Van de markt uit varen we naar een bedrijfje waar zilveren voorwerpen gemaakt worden. Het proces is mooi om te zien, maar het winkeltje dat er bij hoort boeit de meeste niet en we zitten ruim voor de gestelde tijd al weer in de boten. Onderweg naar Shwe In Tain zien we het leven op en naast de rivier. In Tain is een verzameling van kleine pagodes die grotendeels nog niet gerestaureerd zijn. Langzaam maar zeker komt hier verandering in, omdat mensen hier een pagode kunnen adopteren.
Longneck Karen vrouw.
De pagode wordt dan opgeknapt en er komt een bordje met de naam van de weldoener bij. We lopen tussen de pagodes door naar het eigenlijke heiligdom, maar helaas ontkomen we er niet aan en moeten we een stuk over het overdekte pad dat aan weerskanten omzoomd  is door souvenirkraampjes. We beklimmen ook de heuvel die vanuit de ingang gezien aan de linker kant ligt en die een mooi uitzicht over het complex biedt. Dan moeten we alweer flink doorlopen om op tijd bij de boot te zijn. Wij zijn niet de enigen die vinken dat we hier te weinig tijd hebben, Ad moest ook teveel haasten. De kokosnoot die we onderweg naar de boot kopen drinken we al lopend leeg. We varen nu naar het restaurant waar we zullen lunchen. Hier tegenover staat een pagode die we eerst bezoeken.
Een kind in een van de Shwe In Tain tempels.
De pagode is de thuisbasis van een paar superheilige Boeddhabeelden, die zo vol met goud geplakt zitten dat ze alleen nog maar de vorm hebben van 2 gouden bollen die op elkaar liggen. De beelden worden 1 keer per jaar het meer rond gevaren in de boeten die speciaal voor dit doel gebouwd zijn en onder overkappingen naast de pagode liggen. Het verhaal wil dat een van de beelden tijdens zo’n jaarlijkse tocht is gevallen en onvindbaar was. Toen men uiteindelijk terug in de pagode kwam om het andere beeld terug te brengen, stond het onvindbare beeld gewoon op zijn plek. Ondanks het mooie verhaal vind ik de pagode niet erg bijzonder. Ook hier genoeg verkoopstertjes die om aandacht vragen. We steken met de boot het kanaal over om te gaan eten. Niet slecht, ook niks aparts. Engels spreken doet het personeel amper, dus bestellingen gewoon aanwijzen op de kaart en verder geen moeilijke vragen stellen.
De boot die 1 keer per jaar gebruikt word om de heiligebeeldjes rond het Inle meer te varen.
We gaan na het eten naar een zijde weverij. Er zijn 3 of 4 gebouwen waar geweven en gesponnen wordt en overal horen we het klapperen van de weefgetouwen. Het winkeltje waar de eindproducten verkocht worden hanteert westerse prijzen, alles in dollars en niet afbieden (fixed prices). We hebben het snel gezien en varen dan verder naar een smidse, waar 5 jongenmannen bezig zijn ijzer te bewerken. Dit vind ik wel interessant om te zien. We hebben ook nog een cheroot (Birmese sigaar) makerij op het programma staan. Hier doen een flink aantal vrouwen niks anders dan in flink tempo sigaren in alle maten maken. De liefhebbers mogen een sigaartje opsteken om te proeven. We varen door de floating gardens naar het Nga Phe Chaung (ook wel Jumping Cat) Monastry. De monniken hier hebben katten geleerd door een hoepel te springen.
Spinnende vrouw.
Vroeger was dit leuk, maar tegenwoordig is het toeristisch. De show wordt een aantal keer per dag opgevoerd door een ingehuurde jongen (niet meer door de monniken zelf) en alles bij elkaar duurt het nog geen 5 minuten. Het houten klooster op zich is wel aardig. Van hier uit varen we terug naar Nyaugshwe waar we eerst even naar het hotel gaan om wat broodnodige dingen te doen. Dan gaan we eten bij Sunrise Restaurant. Erg klein, erg simpel, erg lekker. De man die ons bediend runt samen met zijn vrouw die kok is. Ze hebben traditionele Shan gerechten, maar ook pannenkoeken en Italiaans eten. Om 20:30 is er een voorstelling in Aung’s Puppet Theatre. Marionetten voorstelling die vroeger in Birma erg populair waren. Tegenwoordig gaat geen enkele Birmees nog naar deze shows kijken, ze kijken liever DVD’tjes.
Marionetten voorstelling
Met name de marionet van de chinlon speler is mooi om naar te kijken. Mr Aung vertelt dat hij de laatste 3 of 4 dagen geen voorstelling heeft gegeven omdat er geen toeschouwers waren. De entree is 2000 Kyat. Als we terug naar het hotel wandelen zien we Ad en Wim zitten bij het Unique Superb Food Restaurant, in gesprek met 2 andere Nederlanders. We buurten een tijdje mee en zijn pas na 22:00 uur weer terug op de kamer. We moeten in het donker douchen, omdat het licht in de badkamer weer is uitgevallen, voordat we naar bed gaan.

mrvis says:
Interessant land dat Myanmar. Moet toch nog eens goed overwegen daar een tussnestop te maken.
Mooie foto's ook overigens!
Posted on: Jul 22, 2008
cvanzoen says:
Wederom een geweldig verhaal, en ook de foto's zijn mooi!
tvillingmarit says:
Sorry my Dutch is not good, wish you had wrote this in English. Nice photos
Posted on: Jul 20, 2008
Monnikken bij de Yadana Man Aung  …
Monnikken bij de Yadana Man Aung …
Visser op het Inle meer.
Floating market.
Longneck Karen vrouw.
Een kind in een van de Shwe In Tai…
Een kind in een van de Shwe In Ta…
De boot die 1 keer per jaar gebrui…
De boot die 1 keer per jaar gebru…
Spinnende vrouw.
Marionetten voorstelling
Ijzer smid.
Cheroot fabriekje (birmese sigaar).
Zilver smid.
Een van de tempels van Shwe In Tai…
Een van de tempels van Shwe In Ta…
Zons ondergang vanaf de rivier.