Heerlijk relaxen op Chaungtha Beach.

Chaungtha Travel Blog

Onderweg naar Chaungtha Beach.

Om 07:30 staan we op. Ondanks de niet zo geweldige kamer heb ik niet echt slecht geslapen. De dekens waren precies even breed als het bed en ondanks de extra deken die we van het 1 persoon bed gehaald hebben ben ik toch een paar keer wakker geworden, omdat ik niet meer onder de dekens lag. Gisteren hebben we onderweg 2 pakjes instant noodles gekocht voor 200 Kyat per stuk en die eten we als ontbijt ipv toast met ei of aardbeienjam (andere smaken zijn hier nauwelijks te verkrijgen) en aangevuld met de cakejes die we geserveerd krijgen is het een prima ontbijt. We vertrekken om 09:00 uur en het valt ons op dat er bij het instappen in de bus veel bedelaars bij de bus staan, sommige zonder zichtbare aandoening, andere met slechts 1 been, weer een ander aangetast door Lepra.

De rit naar Chaungtha duurt 2 uur en geen 3 zoals in de reisbeschrijving van Koning Aap staat, dit komt doordat de brug over de Ayeyarwady klaar is en we niet meer met de veerboot hoeven. De rit voert door een landelijk gebied waar veel mensen op het land aan het werk zijn en heel groen en vruchtbaar is. Het tweede deel van de tocht rijden we door een landschap dat twijfelt tussen heuvelachtig en bergachtig en het weggetje is smal en af en toe steil met scherpe bochtjes. Tijdens de rit van gisteren is de bus door een paar flinke gaten in de weg gestuiterd en het resultaat daarvan is nu merkbaar, bij flink doorveren van de vooras voelen we de schokbrekers tegen hun diepste punt aan slaan en dat betekend niet veel goeds. Gelukkig houdt de bus het vol tot Chaungtha, de rit naar Yangon is voor later zorg.
Uitzicht van ons terrasje op Chaungtha Beach.
Als we aan komen bij het Chaungtha OO Beach Hotel staat er een ontvangstcomité van 7 dames in blauwe uniformpjes voor ons klaar. Eentje deelt verfrissende doekjes uit, de rest kijkt toe. We slapen in een soort chalets met een terrasje met zeezicht. De inrichting is eenvoudig, maar netjes. We hebben een tv-tje en een mini bar, maar er is alleen stroom vanaf 18:00. We hebben een douche met veel koud stromend water, maar er is niks kapot, de warm water leiding is gewoon niet aangelegd. In veel hotels die claimen warm water op de kamers te hebben is dat ook alleen maar zo, als er elektriciteit is en als er niet meerdere mensen in een kort tijdbestek douchen. Zittend op ons terras bedenken we wel een cola te lusten en Trudy gaat ze bestellen in het restaurant van het hotel. Even later komt ze terug met 2 dames (in de blauwe uniformpjes) die elk 1 flesje Star Cola dragen.
Een van de vele krabbetjes op het strand.
Ze welken hier alles behalve efficiënt. We gaan even buurten bij onze overburen Anne en Rudolf en gaan daarna, samen met hen, eten in het restaurant van ons hotel. Het eten (crab meat soup en pannenkoek) is lekker, maar de bereiding duurt ondanks de 7 personeelsleden, die er rondlopen erg lang. Terwijl wij wachten en eten wast onze bijrijder in zijn opgeknoopte longyi en met ontbloot bovenlijf de bus. Na het eten wachten we een half uurtje en nemen dan een korte maar verfrissende duik in de Golf van Bengalen. Het is eb en het strand is bezaaid met kleine balletjes van zand, die door minuscule krabbetjes gemaakt zijn van zand dat ze uit hun holletjes gegraven hebben. Als we over het strand lopen lijkt het tot leven te komen. Overal schieten voor onze voeten krabbetjes hun holletjes die we niet zagen zitten voor ze het op een lopen zetten.
Visser die zijn oogst binnen haalt, samen met zijn vrouw die hoeden verkoopt.
Ondanks dat het water lekker is blijven we niet lang in het water, de kans op verbranden (ondanks onze factor 30 ) is op dit uur van de dag veel te groot. We wachten het heetst van de dag af in onze kamer, beetje luieren, douchen, puzzelen etc. Om 16:00 lopen we naar het strand om een eindje te gaan wandelen en te zien wat er verderop te doen is. Op dat moment komen ook Anne en Rudolf baar buiten met het zelfde plan. We lopen met elkaar op, maar spreken niks af, dus ieder kan gaan waar hij wil. Ondanks dat drinken we met zijn vieren koffie bij een tentje op het strand en kijken naar de lokale mensen die voorbij komen. We zien mensen van alles verkopen, zelfgemakten hoeden, vliegers etc. Ook zien we hoe een visser zijn vangst uit zijn net probeerd te halen. De opbrnegst is maar mager. In tegenstelling tot Ngapali wordt Chaungtha nauwelijks bezocht door buitenlandse toeristen, maar hoofdzakelijk door Birmese.
Zonsondergang op Chaungtha Beach
Tegen 17:45 uur wandelen we weer in de richting van ons hotel, genietend van de zonsondergang en besluiten daarna te gaan eten bij Shwe Pyay Aung restaurant. Als we in het donker over het strand terug lopen wordt er in de verte vuurwerk afgeschoten, want het is vandaag chinees oudjaar. Om half elf gaan we slapen.

Onderweg naar Chaungtha Beach.
Uitzicht van ons terrasje op Chaun…
Uitzicht van ons terrasje op Chau…
Een van de vele krabbetjes op het …
Een van de vele krabbetjes op het…
Visser die zijn oogst binnen haalt…
Visser die zijn oogst binnen haal…