Goede doelen en filmsets.

Mandalay Travel Blog

Shwenandaw klooster is een fraai voorbeeld van een traditioneel Birmees houten klooster.

We kunnen vandaag uitslapen, dus heb ik de wekker pas om 07:45 uur gezet. Trudy is echter al eerder wakker en zet om 07:15 het raam open zodat het maar heel kort duurt voor ik ook wakker getoeterd wordt. We gaan op ons gemak ontbijten en gaan tegen 09:00 uur de stad in. Voor het hotel worden we aangeschoten door een jonge trishaw rijder die vraagt waar we naar toe willen. We willen naar de voet van Mandalay Hill om daar een aantal pagodes te bezoeken en hij vraagt 4000 Kyats. Ik zeg dat we gisteren 3000 betaald hebben, dus doet hij het daar ook voor. We rijden een andere route dan gisteren, maar door kleine straatjes en dan zie ik het logo van Stichting Care op een gebouw staan (waar wij maandelijks een donatie aan doen) en we lopen even binnen.

Shwenandaw klooster met prachtig houtsnijwerk is in 1997 gerestaureerd.
De mensen mogen geen vragen van buitenlanders beantwoorden, omdat ze anders moeilijkheden met de overheid kunnen krijgen. Wel krijgen we het adres van het kantoor in Yangon waar wel iemand is die buitenlanders te woord mag staan. In tussen hebben we wel gezien dat er hulpgoederen in Mandalay zijn aangekomen, voor zover we nu kunnen zien met name gericht op Aids bestrijding. We bedanken de mensen voor hun tijd en nemen weer plaats in de splinternieuwe trishaw die onze chauffeur pas met nieuwjaar gekocht heeft. Het is te zien want het ding glimt van alle kanten. De jongen vertelt dat hij per maand 20.000 Kyats huur moet betalen voor zijn woning van bamboe die verstoken is van elk comfort. We beginnen onze culturele ronden met de Shwenandaw Kyaung, het teak houten klooster dat bij het paleis hoorde, dat we gisteren bezocht hebben en dat alleen maar voor de bombardementen van de geallieerden bespaart is gebleven doordat het eind 19e eeuw verplaatst is naar buiten de paleismuren.
Shwenandaw klooster.
Het klooster is versierd met magnifiek houtsnijwerk en de restauraties zijn vrij netjes uitgevoerd. Als het hele paleis er vroeger zo uitgezien heeft, dan is er in WOII echt een schat verloren gegaan. Trudy is iets eerder uit gekeken dan ik en gaat marionetten kijken bij kraampjes aan de andere kant van de weg en wordt de verkoopster vervolgens niet meer kwijt. We gaan verder met het Atumashi klooster, dat vrij recent herbouwd is en het enige interessante is eigenlijk het Boeddhabeeld dat er binnen staat. We zijn hier snel klaar en als we naar Kuthodaw pagode lopen worden we aangeklampt door onze trishaw rijder, die hoopt ons terug naar het hotel te mogen brengen (wat ik hem al belooft heb) en de marionetten verkopers, maar voor $ 25 dollar hebben we nog steeds geen deal. Aangekomen bij het Grootste Boek van de Wereld, gaan we eerst even wat drinken.
Antumashi klooster werd in de brand van 1890 verwoest. Het klooster is in 1996 mbv dwangarbeid opnieuw opgebouwd. Helaas is het nieuwe gebouw niet meer dan een slap aftreksel van het oorspronkelijke ontwerp.
We zijn trouwe Star Cola afnemers geworden (vroeger was dit Pepsi, maar dat word nu in Myanmar geproduceerd en de naam is veranderd), want het is 4 tot 8 keer goedkoper dan Coca Cola dat geïmporteerd moet worden uit Thailand. De pagode bestaat uit ruim 700 witte miniatuurpagoden met daarin een marmeren steen met daarop Tripitaka, de heilige schrift van de Boeddhisten die omgezet in A4 15000 pagina’s telt. Vandaar de bijnaam van de pagode. Ze zijn op dit ommuurde terrein met een oppervlakte van 5 ha groot, bezig met filmen voor een Birmese soapserie. We bleven eventjes kijken, maar alles is zo overdreven dat het wel weer grappig is. We komen bij een maquette en beseffen dan pas hoe groot het complex is. Zo lang we in de padode zijn worden we begeleid door 4 verkoopsters die hun ansichtkaarten aan ons proberen te strijken.
Filmsete bij Kuthodaw-pagode (het grootste boek ter wereld).
We zeggen vanaf het begin dat we niet willen kopen, maar ze blijven bij ons tot ik mijn schoenen zit aan te trekken. Ze weten me wel te vertellen dat de veelkleurige vlag die opgebouwd is uit balken en dwarsbalken, de oude Birmese vlag is die nu vervangen is door de rood met blauw met sterren en tarwe aar. We gaan door naar de Sandamuni pagode waar ook weer een stapel wandelende ansichtkaarten ons op staat te wachten. Hier hebben we het vrij snel gezien en we gaan door naar de laatste pagode voor vandaag, de Kyauktawgyi pagode. Deze is met name interessant omdat hier een Boeddha van marmer staat dat ongeveer 800 ton weegt en uit 1 blok marmer gehakt is. Nu laten we ons naar het hotel brengen en gaan dan lunchen bij Mann en dan even naar de overbuurman voor een ijsje of twee. We slenteren daarna nog even over de markt en gaan dan even luieren op de hotelkamer.
800 ton wegende Boeddha uit een stuk marmer.
Dan gaan we naar een Hindu tempel vlakbij ons hotel. We zijn een paar minuten voor 4, terwijl de tempel om 16:00 open gaat. We krijgen van één van de onderhoudsmensen een rondleiding en komen zo te weten dat de tempel geweid is aan Ganesh en dat de stroming uit Zuid-India stamt. We lopen nog even naar de bakker voor zoete broodjes voor morgen voor de lange reisdag en gaan dan via de avondmarkt naar Mann restaurant, waar we gezellig kletsen met Ben, Riet, Evert en Aart-Jan. Na nog een paar ijsjes gaan we om 20:00 uur naar de kamer om ons voor te bereiden voor de reisdag van morgen.

cvanzoen says:
Wederom een geweldig verslag! Leuk hoor dat alles lezen, dit staat al op mijn verlanglijstje en ik moet het maar niet te lang uitstellen (hahaha).
Posted on: Oct 22, 2008
Shwenandaw klooster is een fraai v…
Shwenandaw klooster is een fraai …
Shwenandaw klooster met prachtig h…
Shwenandaw klooster met prachtig …
Shwenandaw klooster.
Antumashi klooster werd in de bran…
Antumashi klooster werd in de bra…
Filmsete bij Kuthodaw-pagode (het …
Filmsete bij Kuthodaw-pagode (het…
800 ton wegende Boeddha uit een st…
800 ton wegende Boeddha uit een s…