Even langs de Golden Cave en dan opweg naar Nyaungshe.

Nyaung Shwe Travel Blog

Tijdens de wandeling naar boven. De mist in het dal begint net op te trekken.

We staan om 06:00 uur op na heerlijk geslapen te hebben. We ontbijten om 07:00 uur en lopen om 07:45 met 8 man richting de Golden Cave, de rest gaat met de bus. We lopen langs het klooster dat hier jaren geleden gesticht is door een RAF piloot en de vallei waarin ons hotel staat is gehuld in nevel en de rook van vuurtjes die de bewoners stoken om zich te warmen en hun potje te koken. Het uitzicht is erg mooi. De combinatie van de inspanning van de klim en de nu al sterke zon zorgt er voor dat het zweet al snel rijkelijk vloeit. Na een klein half uur zijn we bij de grot waar meer dan 8000 Boeddha beelden in staan. Helaas is niet meer te zien welke beelden oud zijn en welke niet, want ze zijn nagenoeg allemaal op de Birmese manier gerestaureerd. Ondanks dat is het een mooi gezicht.

In de Golden Cave.
Om 09:30 zijn we weer bij de bus en rijden we een paar honderd meter naar de werkplaats waar papieren paraplu’s en parasols gemaakt worden. We bekijken het proces en lopen, terwijl de rest van de groep winkelt, naar de pagodes om een paar mooie foto’s van de ingang van de Gouden Grot te maken. Nog voor we terug de bus in moeten zijn we terug in het fabriekje en hebben we zelf ook 2 paraplu-tjes gekocht. We rijden tot 12:30 uur over verschrikkelijk slechte wegen en gaan dan eten in een Thaise restaurant dat op het terrein van een sinaasappelboomgaard staat. De bediening is niet de snelste, maar het eten is niet slecht. De bus moet even naar de reparateur, want er is iets mis. De diagnose is een spijker in de achterband, dus die moet worden verwisseld. Tegen de tijd dat we gegeten hebben is het opgelost. Om 15:10 zijn we bij Shwe Yaunghwe Kyaubg, een houten klooster uit de 19de eeuw met ovale ramen.
Parasolfabriekje
Hier zitten novices hardop te studeren dat het een lieve lust is. Na een kwartier rijden we verder naar Nyaungshwe, waar we de komende 3 nachten slapen in het Paradise hotel. De kamers zijn mooi en netjes. Het hotel bestaat uit huisjes die opgedeeld zijn in vieren en die allemaal een naam en nummer hebben. Wij slapen in blok Cherry, kamer 2. Ik ga even lekker op bed liggen, want ik ben zwaar verkouden. Na een tijdje lopen we toch het dorp in, want we moeten nog eten en geld wisselen. We horen een hoop kabaal dat voor harde muziek door moet gaan. We gaan kijken en zien mannen in vrouwelijke kostuums zingen en dansen in een tempelachtig gebouwtje. We weten in eerste instantie niet wat het is, maar de man waar we geld wisselen weet ons te vertellen dat het een 2 of 3 maandelijks festivalletje is ter ere van de nats. Geld wisselen lukt, maar het lijkt erop dat de dollar in waarde gedaald is, want we krijgen per dollar maar 1170 Kyat.
Shwe Yaunghwe Kyaubg, een houten klooster uit de 19de eeuw met ovale ramen.
We kopen wat koekjes en wandelen dan nog wat door het dorp en komen tegen zonsondergang per ongelijk uit bij de Yadana Man Aung  Pagode. Om te zien is de pagode niet spectaculair, maar leuk is dat we hier zelf de kans hebben om bladgoud op een boeddhabeeld te plakken (ik kies zijn linker wang) en om wat wierrook en een kaarsje te branden. Ook kopen we voor 500 Kyat ieder een miniatuur paraplu-tjes dat we bij de Boeddha in een bloemenvaas moeten zetten (misschien brengt het geluk). Het is donker als we weer buiten komen. We zien muggen vliegen en gaan daarom terug naar het hotel om ons in te smeren met deët. Dan gaan we eten in een klein tentje waar wat locals zitten te eten, maar waar ze ook erg goede banaan/chocolade pannenkoeken hebben. Trudy heeft geen zin in pannenkoeken, maar er staat niets anders op de toeristenmenukaart. Ze vraagt of ze het zelfde kan krijgen als de locals. Ze kiest de vegetarische variant en het smaakt goed voor een keer. Na het eten gaan we terug naar het hotel. Douchen, schrijven en dan slapen.

Tijdens de wandeling naar boven. D…
Tijdens de wandeling naar boven. …
In de Golden Cave.
Parasolfabriekje
Shwe Yaunghwe Kyaubg, een houten k…
Shwe Yaunghwe Kyaubg, een houten …