De Gouden Rotspagode, een van de belangrijkste bedevaartsoorden van Birma.

Kyaiktiyo Travel Blog

Met 30 personen in een laadbak gepropt.

We zijn om 05:30 uit de veren. Ondanks het lawaai van het stroom aggregaat (na 23:00 uur is er geen netstroom meer in Bago en moet ieder voor zijn eigen elektriciteit zorgen) hebben we goed geslopen. Het is vandaag Trudy’s verjaardag en in het washok annex ontbijtzaal begint iedereen met haar te feliciteren. Als we naar buiten kijken zien we op een afstand een pagode in de opkomende zon. We besluiten morgen weer vroeg op te staan om hier naar te kijken en om de bedelende monniken te zien. Het ontbijt is simpel, toast mei ei of toast met jam. Hoeven we zo vroeg ook geen moeilijke keuzes te maken. Om 07:00 uur vertrekken we naar de Gouden Rots Pagode, een bustocht van 3 uur door het mooie landelijke Birma.

Lekker aan een kokosnoot. Een mooi excuus om te stoppen tijdens een vermoeiende klim naar boven.
We maken om 08:10 en om 09:15 een korte stop waar zich ook een paar mooie taferelen afspelen. Het eigenlijke doel is natuurlijk plas en drink pauze. Rookpauzes hoeven gelukkig niet, want de enige echte roker is Aart-Jan en die past zich aan het programma aan. We zijn om 10:00 uur bij de plaats waar we over moeten stappen op trucks, omdat de weg (die wel verhard is) te steil word voor andere voertuigen. Er Moeten 50 passagiers mee, anders gaat de truck niet rijden. 50 Birmese past, maar 31 Birmese en 19 Europeanen met geen mogelijkheid. Uiteindelijk betaalt Aart-Jan voor 3 personen die er niet meer oppassen, anders komen we nooit boven. Lopen is geen optie, want de 45 minuten jakkeren en hobbelen op de truck staat gelijk aan een wandeling van 5 á 6 uur in de brandende zon.
De Gouden Rotspagoda.
Als we na een tijdje rijden bij de post komen waar daadwerkelijk betaald moet worden wil de “ambtenaar” voor elke toerist 2000 Kyat hebben, terwijl het vorige maand nog 1300 was. Aart-Jan houdt voet bij stuk en uiteindelijk gaat de ambtenaar mopperend akkoord. Om 11:00 uur zijn we op het eindstation van de vrachtwagens en kunnen we beginnen aan de wandeling van 45 minuten naar de top. Voor de mensen die slecht ter been zijn of een minder goede conditie hebben, kun je door 4 Birmese in een draagstoel naar boven brengen voor 10 dollar. Trudy en ik lopen uiteraard. Het is heet en erg steil, maar wel over een verharde weg. Onderweg zien we stalletjes waar ze kokosnoten verkopen (1000 Kyat per stuk) en we kunnen de verleiding niet weerstaan. Meerdere mensen van onze groep lopen ons voorbij en sommige als koninginnen in draagstoelen voorbij gedeind.
Kind dat de bel bij de Gouden Rotspagoda luid.
We lopen lopen dan zelf naar boven en staan dan versteld van het bedevaart soort dat om de gouden rots is heen gebouwd. Het is veel groter dan we verwacht hadden, maar gelukkig zijn er niet veel toeristen. Het is mooi om te zien hoe mensen op gaan in hun geloof. Volgens de legende blijft de rots, die op het oog behoorlijk wankel staat, doordat een haar van de Boeddha op precies de goede plek in de pagoda die op de rots is geplaatst. In werkelijkheid staat hij volgens mij nog best stevig. Vrouwen mogen niet het bruggetje oversteken dat naar de rots leidt en ook mogen ze niet de laatste paar meter naar de top van de heuvel beklimmen. Wim probeert dispensatie voor Trudy te krijgen, omdat ze vandaag jarig is, maar de bewakers zijn niet onder de indruk. Voor we weer naar beneden lopen gaan we eten bij het A1 restaurant.
De Gouden Rotspagoda.
Ondanks dat het klinkt als een snelweg is het dat bepaald niet. Het duurt lang voor we iets krijgen en we krijgen niet alles wat we besteld hebben, maar we moeten afrekenen anders zijn we niet om 14:45 uur terug bij de trucks. De afdaling kun wel eens de oorzaak worden van spierpijn bij wat mensen in onze groep. De truck word weer zo vol gepropt dat er 3 van ons in de bagagebak die aan de truck gelast is moeten zitten en 3 van ons (waaronder ik) moeten net achter de cabine staan voor de voorste rij zittende mensen. Ton denkt het op te lossen door bovenop de cabine te gaan liggen, maar daar mag hij toch echt niet blijven liggen. Onderweg hebben we veel lol ondanks onze benarde houdingen. Sommige vergelijken dit transport ook wel met het transport wat de Joden in WOІІ hebben moeten meemaken alleen wij zijn in iets minder dan 3 kwartier weer op de plaats van bestemming.
Trudy's verjaardagsfeestje.
We kopen wat mini bananen van Titi de bananenverkoopster en een paar blikjes drinken bij een tentje aan de andere kant van de weg en rijden dan met slechts 1 stop terug naar Bago. Onderweg zien we een schitterende zonsondergang en vragen om een foto stop. Maar voordat Aard-Jan het weer aan de chauffeur heeft gevraagd rijden we al de brug op en daar kunnen/mogen we niet stoppen. Helaas. Net buiten Bago gaan we gezamenlijk eten bij Hamthawaddy restaurant omdat Trudy jarig is. Er word voor Trudy gezongen en ze krijgt ook nog cadeautjes. Iets wat ze helemaal niet verwacht had. Ze weet dan ook niet goed houding te geven als blijkt dat ze 3 cadeautjes krijgt (1 van de reisorganisatie, 1 van de reisleider en 1 van de groep) en ook nog een verjaardagscake met kaarsjes. Trudy wil eigenlijk een rondje weggeven maar ik heb niet genoeg geld bij. Vanaf het balkon zien ze de grote gouden pagoda mooi in het licht staan. Om 20:30 gaan we terug naar het hotel. Aart-jan zou navagen of we ergens geld kunnen wisselen en zou daarover op terug komen, maar we horen niets. We gaan heerlijk douchen (nu wel met warm water want Trudy heeft een schakelaar buiten de badkamer gevonden die de boiler van electriciteit voorziet) en daarna lekker slapen.

Met 30 personen in een laadbak gep…
Met 30 personen in een laadbak ge…
Lekker aan een kokosnoot. Een mooi…
Lekker aan een kokosnoot. Een moo…
De Gouden Rotspagoda.
Kind dat de bel bij de Gouden Rots…
Kind dat de bel bij de Gouden Rot…