AsiaMyanmarPyay

Busje komt zo, busje komt zo...

Pyay Travel Blog

Onze kamer in Kaday Aung Hotel in New Bagan.

We staan om 05:30 op, want de geplande vertrektijd is 07:00. Iedereen is eerder klaar, dus vertrekken we een kwartier eerder. De voorsprong op het reisschema duurt niet lang, want al snel ruiken de mensen achter in de bus een penetrante stank. Na een half uur rijden word er dan ook een verplichte stop ingelast, want de dynamo van de bus is vast gelopen en de stank was dus de geur van verschroeid rubber van de snaar die over de pully van de dynamo loopt/schuift. Dit kan niet ter plekke gerepareerd worden en er moet een andere bus komen. De tobby stokerij waar we gestrand zijn hebben we ondanks de vouwkunsten met palmblad van het personeel vrij snel gezien. We hebben immers gisteren al een soortgelijke stokerij gezien.

Het fijnmalen van noten, voor notenolie.
We hebben de optie om vooruit te wandelen om dan later met de nieuwe bus opgepikt te worden. We kiezen voor de wandeling, Rudolf en Anne, Evert en Ad ook. Er word gezellig gekletst en onderweg zien we nog het een en ander van het plattelandsleven in Myanmar. Van het maken van een dak tot een mooi gelegen bamboe huisje met rondscharrelende varkens er voor. Uiteindelijk gaan we ergens zitten voor en sanitere stop en een kop koffie. We gaan wel buiten zitten (het meubilair wordt in allerijl door de eigenaar voor ons naar buiten verplaatst) zodat we de bus niet mis lopen als die voorbij mocht komen. Dit blijkt een goede keus, want we hebben de koffie amper op of de bus stopt op ons terras. Rudolf en ik hebben net 10 minuten lang, gewoon uit meligheid, uitdrukkingen opgesomd die op het menselijk lichaam, van haar op de tanden, via het op de heupen krijgen, tot het hebben van langen tenen.
Het oogsten van palmvocht voor de palmwijn (Tobby).
Nu we weer een nieuwe bus hebben, compleet met binnenverlichting die lijkt op miniatuur kroonluchters, moeten we de 2 verloren uren in zien te halen. Het wegdek is echter zo slecht (sommige stukken lijken op de weg van Kajuraho naar Varanasi 7 jaar geleden) dat doorrijden er niet in zit. Stops blijven beperkt tot korte plaspauzes waarbij de halve busbevolking de berm in duikt, Om 13:00 zijn we op het lunch adres. Het personeel spreekt dramatisch slecht Engels, het verschil tussen Squid en Fish is niet te horen, waardoor we het verkeerde gerecht voorgeschoteld krijgen. We proberen het niet eens uit te leggen, want dat wordt toch een fiasco. Anne stikt bijna in een stuk groene peper waar ze vol op bijt. Wij hebben hetzelfde gerecht, maar leggen de pepers maar aan de kant.
Landschap onderweg.
Wonder boven wonder heeft iedereen binnen het uur gegeten en zijn we om 14:00 uur weer onderweg. Om 17:15 stoppen we voor een koffiepauze van 20 minuten, maar voor het zo ver is hebben we 2 aanvaringen met runderen. Een loopt aan de zijkant tegen de bus, waardoor een van de ruiten barst, de tweede (een kalf) steekt recht voor ons de weg over en krijgt een oplawaai van de voorbumper. Beide dieren lopen na het incident gewoon weer verder. We komen pas om 19:45 uur aan in het Sweet Golden Hotel in Pyay. We zijn allemaal goed gaar en ik heb onderweg een flinke verkoudheid ontwikkeld. De kamers zijn niet geweldig en de badkamer nog minder, maar de bedden zijn oké. We eten in het restaurant van het hotel, want we hebben geen zin om nog een taxi naar de stad te nemen en ons hotel ligt te ver buiten Pyay om snel even te lopen. Het eten smaakt op zich goed, maar het feit dat de gepaneerde garnalen voor de helft niet goed gepelt zijn en we regelmatig de mond vol harde rommel hebben bederft het. Op de kamer doen we nog even de was, nemen een heerlijke douche en gaan dan net na 23:30 slapen.

Onze kamer in Kaday Aung Hotel in …
Onze kamer in Kaday Aung Hotel in…
Het fijnmalen van noten, voor note…
Het fijnmalen van noten, voor not…
Het oogsten van palmvocht voor de …
Het oogsten van palmvocht voor de…