Dagtocht naar de Root Glacier // Daytour on the Root Glacier

Kennicott Travel Blog

"Stijgijzers" passen om daarmee op de gletsjer te kunnen lopen // Fixing the size of the crampons

English version can be found below!

Omdat we gisterenavond al hadden gedoucht waren we wat eerder klaar met alles dan gebruikelijk. Het ontbijt werd gebruikt aan de overkant van de straat en tijdens het ontbijt begon het lichtjes te regenen. Tegen de tijd dat we naar buiten liepen was het weer droog en het grijs leek iets lichter grijs te zijn geworden.

Rond negen uur zouden we worden opgehaald met een busje om naar het beginpunt van de gletsjer-wandeling te gaan. Wat een rammelbak was dat zeg.

Beginpunt van de wandeling // Startingpoint of the walk to the glacier
Eén zijspiegel links was met tape vastgezet, diverse apparatuur uit het dashboard was inderdaad uit het dashboard, bij de handrem zat ook een draadje wat daar niet hoorde en het rammelde vreselijk. Maar wat voor bak het ook was we kwamen er toch maar mooi mee naar Kennicott. Hier moesten we ons registreren en ook moest worden aangegeven wie er gewaarschuwd moest worden als er iets fout ging dus dat was Edith maar weer. We gingen er natuurlijk van uit dat dat niet nodig zou zijn. Na betaald te hebben moesten we de crampons (geen idee wat het Nederlandse woord hiervoor is) passen. Dit zijn ijzers met spikes die je onder je schoenen kunt vastzetten zodra je de gletsjer op gaat.

De crampons gingen in de tas en daarna moest er eerst nog zo’n twee mijl gewandeld worden voordat we de eigenlijke gletsjer bereikten. Onderweg zijn we vreselijk gepest door muggen en volgens mij ben ik helemaal lekgeprikt.

Wandeling naar de gletsjer // Walk to the glacier

Op de plek waar we de gletsjer opgingen lag er nog erg veel “vuil” op dus visueel had je nog niet in de gaten dat je al op ijs stond maar met die crampons aan was dat heel erg duidelijk. We kregen even instructies over hoe we het beste met die dingen konden lopen, en vooral hoe je er mee moest klimmen en afdalen want zo’n gletsjer is echt niet vlak al lijkt dat wel zo als je er naar kijkt vanaf een afstand.

We wandelden zo een tijdje rond op deze gletsjer, Root Glacier geheten, waarna we om ± 12.30 uur gingen zitten op het ijs om ons lunchpakketje op te eten. Het weer was ondertussen heel zonnig geworden dus we boften maar weer. Na de lunch werd de terugtocht aanvaard en rond twee uur stapten we weer op vaste grond.

Jack (de gids) vertelde ons nog het één en ander over het park zoals dat dit het grootste National Park van de VS is.

Wandeling naar de gletsjer // Walk to the glacier
Ongeveer zes keer groter dan Yellowstone en zelfs groter dan het land Zwitserland.

Weer terugwandelend naar Kennicott zagen we in de verte al wel weer wat donkere wolken aankomen. Zouden we echt zo veel mazzel hebben? In Kennicott, waar een hele grote kopermijn is geweest, hebben we ook nog even een beetje rondgekeken.

After breakfast we only needed to wait outside the hotel for a little van that would pick us up to go to Kennicott. The van arrived around 9 am but I must say there were some issues with this van. Things were broken or fixed with tape but the van brought to the place we wanted to go so no worries.

Wandeling naar de gletsjer // Walk to the glacier
When we arrived in Kennicott we had to register and leave an address for notification if something would go wrong, after all we were going to be on a glacier for a couple of hours and there are risks involved when doing that. After this registration we needed to get the right size of crampons and then we were on our way. A walk of two miles brought us to the actual glacier and during that walk we were practically eaten by mosquitoes there were so many of them it was terrible. When we said foot on the glacier you, at first, hardly noticed that you had entered the glacier since the ice was so dirty it almost looked like yet another part of the footpath we took to get here. But it was already slippery so we’d better put on the crampons which made it a lot easier to walk around. We first got some instructions on how to walk with these crampons especially how to climb or descent a slope with them because that is a way of walking that goes against your natural way of walking. Anyway we managed to get the hang of it and we walked around for a couple of hours and a little after noon we set down on the ice to eat our lunch.
The weather had turned for the better and the sun was shining so it was all great. After lunch we walked around a bit more but then we headed back. Our guide (Jack) told us some things about this national park like the fact that this is the largest park of the U.S., about six times the size of Yellowstone and even bigger than the country Switzerland now that is impressive isn’t it.

Walking back to Kennicott we already saw clouds coming in. Are we really going to be that lucky? In Kennicott there used to be a large coppermine but that is closed now we still looked around a bit.

Stijgijzers passen om daarmee op…
"Stijgijzers" passen om daarmee o…
Beginpunt van de wandeling // Star…
Beginpunt van de wandeling // Sta…
Wandeling naar de gletsjer // Walk…
Wandeling naar de gletsjer // Wal…
De ijzers onder binden // Gettin…
De "ijzers" onder binden // Getti…
Even testen op een klein hellinkje…
Even testen op een klein hellinkj…
Wandeling op de Root Glacier // Wa…
Wandeling op de Root Glacier // W…
De wandeling terug ging langs Kenn…
De wandeling terug ging langs Ken…