Dagje Montreal // A day in Montreal

Montreal Travel Blog

Banque de Montreal

English version can be found below!

Het is altijd lastig om aan een andere tijdzone te wennen en hoewel we de wekker op 8.00 uur hadden gezet was ik al de nodige keren wakker geweest. Uiteindelijk ben ik toch maar mijn bed uitgestapt en heb een heerlijke douche genomen welk voorbeeld Ellen snel volgde.

We deden het ontbijt voldoende eer aan zodat we er voorlopig even tegen zouden kunnen. Na nog even de weersverwachtingen bekeken te hebben gingen we op pad. De temperatuur voelde goed aan hoewel het nog wel wat bewolkt was.

Place d'Armes

Eerst liepen we naar de plaatselijke VVV waar we een Tourist Guide meekregen. Aan de hand van de plattegrond in dit boekje konden we het begin van wandelroute 1 vinden. Ook deze wandeling was, net als die van gisterenavond, van internet geplukt. Wat hebben we tijdens deze wandeling allemaal gezien: Banque de Montréal waar we binnen nog een klein museum hebben bezocht, Place d’Armes, Edifice New York Life, Edifice Aldred welke lijkt op het Empire State Building in New York, Vieux Séminaire de St. Sulpice, Basilique Notre-Dame waar we even naar binnen zijn gegaan en een kaarsje hebben opgestoken voor Pa en Ma.

Verder ging het langs Vieux Palais de Justice, Place Vauquelin, Tourist Information waar ik voor ons allebei nog een plattegrond van het oude Montreal kocht dat in het plakboek kan, Hotel de Ville, Château Ramezay.

Vieux Seminaire de St-Sulpice
Het begon nu iets te regenen maar dat zette niet echt door zodat wij wel gewoon onze route konden vervolgen met: La Maison Pierre du Calvet, Notre-Dame-de-Bon-Secours Chapel waarin vroeger en nu nog steeds de zeelieden komen om te bidden voor de goede vaart, Marché Bonsecours, Hotel Rasco, Place Jacques-Cartier waar we op een terrasje een kop thee hebben genomen, Vieille Douane, Centaur Theater, Pointe-á-Calliëre, Obelisk, Ecuries d’Jouville, Centre d’Histoire de Montréal, Hôpital des Soeurs Grises, Musée Marc-Aurèle Fortin, Vieux Port.

Bij deze oude haven kwamen we aan het eindpunt van onze wandeling. We hebben hier nog wat heen en weer gelopen en het was een drukte van belang van allerlei mensen die daar zaten te lunchen. We kregen er zelf ook wel trek van en zo liepen we naar een tent waar ze een heerlijke baquette met tonijn, sla, tomaat en aubergine hadden. Dit werd nog even een minuutje op de grill gelegd en smaakte werkelijk verrukkelijk. Met natuurlijk een flinke bak thee erbij werd dit allemaal weggewerkt op het terras in de zon.

Basilique Notre-Dame
Het was ondertussen zelfs zo warm dat ik de pijpen van mijn broek afritste om met deze korte broek weer verder te gaan. Ook de zonnebril werd erbij gezocht.

Na de lunch liepen we eerst richting een toilet en kwamen daarbij ook nog door Chinatown.

De volgende wandeling die we vandaag nog wilden doen was nummer 4. Deze wandeling is geheel en al gesitueerd in Mont-Royal Park. Onderweg naar dit park liep de straat vrij steil omhoog en vanuit de verte was al te zien dat ook in het park het nog een aardig eind omhoog zou gaan. We hebben de minst steile route in het park genomen, je loopt dan qua afstand wel wat meer maar je kunt dan wel zonder fysieke problemen gewoon doorlopen.

Rond half vier bereikten we de Chalet Lookout waarvandaan je een schitterend uitzicht hebt over downtown Montreal.

Basilique Notre-Dame

We hebben hier ook een ijsje gekocht en even een tijdje zitten genieten van het uitzicht.

Op een gegeven moment liepen we ook nog langs het Steel Cross en daarna ging het weer rustig naar beneden.

Even na vijfen kwamen we vermoeid terug in het hotel waar we even een tukkie deden (we zijn ook geen achttien meer) voor we uit eten zouden gaan. Dat eten was ook heerlijk maar veel te veel zodat een heerlijk toetje, wat we al in de koeling hadden zien staan, er niet meer bij kon.

Weer terug in het hotel werd het verslag bijgewerkt, gelezen enz.

Maison Pierre du Calver

It is always difficult to get used to a different timezone especially when the difference is more than one or two hours. You realize that we were up early.

After breakfast we checked the weatherforecast and then we set off to see more of Montreal. The temperature was alright though it was a little cloudy but that was OK. We first headed to the tourist office where we picked up a map so we could visualize where we were. The walking route for today was number one that would take us even to more historical buildings and sights than the night before. Buildings and sights we saw were: Banque de Montréal where we even visited a small museum on early banking, Place d’Armes, Edifice New Yourk Life, Edifice Aldred which looks like the Empire State building in New York, Vieux Séminaire de St.

Notre-Dame-de-Bon-Secours Chapel
Sulpice and Basilique Notre-Dame where we lit a candle for our parents. Next we passed the Vieux Palais de Justice, Place Vauquelin, Tourist Information (another one), Hotel de Ville and Château Ramezay. By now it started to rain but it was only a little bit so we continued our walk: La Maison Pierre du Calvet, Notre-Dame-de-Bon-Secours Chapel where in earlier days the sailors would come to pray for a good journey, Marché Bonsecours, Hotel Rasco, Place Jacques-Cartier where we took a drink on a terrace, Vieille Douane, Centaur Theater, Pointe-á-Calliëre, Obelisk, Ecuries d’Jouville, Centre d’Histoire de Montréal, Hôpital des Soeurs Grises, Musée Marc-Aurèle Fortin and Vieux Port.

This was the end of our walk and it ended at the waterfront. Here we walked around a little and also took something to eat and drink. The clouds had gone and the sun was shining so it was getting warmer by the minute. We picked our sunglasses and headed to our next walk which was located on Mont-Royal Park.

Marché Bonsecours
To get here we had to cross town going through China Town and all. On our way to the park we noticed that we had a nice climb ahead of us. We took the easiest route up, it was the longest but at least you could just walk instead of climb. On top of the mountain we came across a beautiful lookout called Chalet lookout where you could have a great look at the skyline of Montreal. We really took some time to enjoy this view before going back down again.

By the time we got back to the hotel it was around 5 pm and we decided to take a little nap before going for dinner. Dinner was lovely but it was a little too much so we could not go for the deserts that were so nicely displayed.

Back in the hotel again we did some reading before going to sleep.