Chicken

Chicken Travel Blog

's Morgens weer wachten op het pontje over de Yukon // Waiting for the ferry that would take us across the Yukon

English version can be found below!

We hebben vannacht heerlijk geslapen. De wekker was dus veeeeeeeel te vroeg. We nuttigden een heerlijk ontbijt waarna we rond half negen op pad gingen.

Meteen aan de rand van Dawson City moesten we met een pontje de Yukon rivier over.

De stroming was best wel sterk maar het pontje redde het prima. Meteen aan de overkant begonnen we aan de Top Of The World Highway. Dit begon meteen met een flinke klim.

Om 9.

Daar komt het pontje aan, je ziet aan het water hoe sterk de stroom van de rivier is. // There is the ferry and as you can see there is a strong current
00 uur stopten we bij Viewpoint Fortymile Herd waarvandaan je een schitterend uitzicht had.

Om 11.15 uur bereikten we de grens met Alaska. Het ging allemaal heel soepel en met een mooie stempel rijker in ons paspoort mochten we verder. We moesten wel nog eerst even ons klokje een uur terugzetten zodat we nu tien uur verschil met Nederland hadden.

Meteen na de grens stopten we op een parkeerterrein. We hadden hier een goed uitzicht en we namen meteen de gelegenheid om wat te eten en te drinken.

Weer “aangesterkt” ging het verder op veelal een gravel wegdek. Rond een uur of half twaalf gaf de auto een teken dat de spanning van één van de banden niet (meer) in orde was. Langs de kant van de weg zijn we gestopt en zo op het eerste gezicht was er niets aan de hand maar even later hoorden we de lucht ontsnappen uit een lek in de rechter voorband.

Viewpoint Fortymile Heard
Oeps, de handleiding er dan maar bij gepakt. Ik denk dat we best trots mogen zijn op onszelf want met een half uur hadden we de band verwisseld en konden we weer verder.

We besloten nu heel rustig naar het eerstvolgende plaatsje te rijden. In de Milepost (een handboek voor onderweg met allerlei adressen) hadden we al opgezocht of daar een bandenservice was. Dit plaatsje, Chicken, bereikten we rond half twee. Helaas hadden ze hier niet het gereedschap om een band van dit specifieke formaat te repareren maar wel werd de reserveband goed op spanning gebracht. We hebben hier ook nog een paar t-shirts gekocht.

Another good night’s sleep so the alarm clock woke us far too early. Breakfast and then back on our way around 8.30 am. First we had to take a ferry here in Dawson City that would take us across the Yukon river.

Viewpoint Fortymile Heard
There was a strong current in the river but the little ferry was strong enough to take us to the other side. When getting off the ferry we immediately got on the Top of the World Highway which started off with a climb up a mountain. Around 9 am we stopped at Viewpoint Fortymile Herd and again the view was amazing.

A few hours later we reached the border with the U.S. being the state of Alaska. The checking on this border is very easy when you compare it to other bordercrossings into the U.S. so that was ok. Immediately after this border we stopped on a parkinglot and had something to eat and drink.

The next leg of this road was a dirtroad covered with gravel but that was no problem for our car however ... around 11.30 am an indication on the dashboard said that one of the tyres was no longer in good shape. We parked alongside the road and checked all the tyres and then we heard the sound of air escaping from one of them. Oops, fortunately we had a good manual in the car and after half an hour we could proudly say that we managed to change the tyre and be on our way again. We decided to drive easy to the next town and have our tyre checked there. This town was Chicken but unfortunately they didn’t have the tools to repair the tyre but they could check that the spare-tyre was securely fastened and the pressure was ok. This way we should be able to make it to the next town.

s Morgens weer wachten op het pon…
's Morgens weer wachten op het po…
Daar komt het pontje aan, je ziet …
Daar komt het pontje aan, je ziet…
Even een reispauze aan de Top of t…
Even een reispauze aan de Top of …
We hebben Alaska bereikt // We rea…
We hebben Alaska bereikt // We re…
Bij deze het bewijs dat wij er ech…
Bij deze het bewijs dat wij er ec…
Uitzichtspunt vanaf de Top of the …
Uitzichtspunt vanaf de Top of the…
Het is duidelijk voorjaar // Sprin…
Het is duidelijk voorjaar // Spri…
Ja een lekke band // Yes, a flat t…
Ja een lekke band // Yes, a flat …
De spreuk op het bord spreekt boek…
De spreuk op het bord spreekt boe…