Praag dag 4 en weer terug naar huis // Prague day 4 and going back home again

Prague Travel Blog

Diverse uitzichten vanaf de Moldau tijdens een boottochtje // Various views from the river

ENGLISH TEXT CAN BE FOUND BELOW

Hoewel ik ook vanmorgen vóór de wekker wakker was heb ik ‘m dit keer lekker af laten gaan. Douchen, aankleden en alvast de koffer grotendeels inpakken was allemaal snel gebeurd. Na het ontbijt nog even tanden poetsen en dan naar beneden. We konden onze bagage nog even een paar uurtjes hier neerzetten en ook regelden we alvast dat om ± 13.15 uur een taxi ons zou komen ophalen.

Even na negenen verlieten we het hotel. Het was helder weer wat ook inhield dat het flink koud was maar we zetten er goed de pas in en met een klein uurtje bereikten we de Karelsbrug. De boten waar we een tochtje nog mee wilden doen begonnen nog niet zo vroeg dus hebben we eerst nog wat heen en weer gewandeld.

Rond half elf kochten we kaartjes voor de boot die om 11.00 uur zou vertrekken, we hadden dus nog wel even tijd om een kopje thee te drinken op een terrasje.

Netjes op tijd vertrok de boot en omdat je op het dek nou eenmaal meer ziet dan in de kajuit trotseerden we de kou maar we genoten wel van het uitzicht.

Na zo’n drie kwartier zat de reis erop en liepen we naar het grote plein om daar thee en warme aardappelsoep te nuttigen. Het smaakte weer prima en zo warmden we weer een beetje op.

Na nog een flappentapper bezocht te hebben, we moesten per slot van rekening ook nog de taxi betalen, wandelden we in een relatief hoog tempo naar het hotel waar we iets na één uur aankwamen.

Erg lang hoefden we niet op de taxi te wachten en al snel ging het richting het vliegveld. Helaas zat ik schuin achter de chauffeur waardoor ik zag dat het benzinemetertje allang in de rode zone stond en ook het waarschuwingslampje aan was. Ik voelde me hier niet zo prettig mee, maar goed ik nam maar aan dat de chauffeur wist wat ie deed, en inderdaad bracht hij ons keurig op de plaats waar we moesten zijn.

Bij binnenkomst in de vertrekhal stond er een enorme rij bij een aantal incheckbalies maar gelukkig hoefden we daar niet achteraan te sluiten want de KLM was bij een andere balie. Het inchecken was dan ook snel gedaan net zoals de paspoortcontrole, waarna het grote wachten weer begint. We hebben tussendoor nog wat Belgisch zeebanket gekocht en dat smaakte prima bij de thee die we van onze laatste Tjechische Kronen hebben gekocht.

In het zonnetje, wel achter glas, hebben we nog een tijd zitten lezen totdat de gate openging.

Praag in "vogelvlucht" // Prague in a bird's eye view
Het vliegtuig uit Amsterdam was wat vertraagd maar de vertraging van onze eigen vlucht was slechts tien minuten. De vlucht duurde vijf kwartier wat amper de moeite was om even je ogen te sluiten. In Amsterdam moesten we nog even op de bagage wachten maar dat duurde gelukkig niet al te lang, waarna we op zoek gingen naar bus 300 (de Zuidtangent) die ons naar Hoofddorp zou brengen.

Edith en de kinderen hadden al gegeten maar wij konden nog lekker aanschuiven voor een bord spinazie-macaroni. We hebben ook nog geholpen om de kinderen naar bed te brengen en rond half tien stapten Ellen en ik in de auto om naar huis te gaan.

Getting up we took a nice shower before going to have some breakfast. We could leave our luggage in the hotel in a storage room so we didn’t have to bother about that during the next couple of hours.

We arranged a taxi to pick us up at the hotel around 1.15 pm so that was taken care off. Around 9 am we left the hotel to go to the center of Prague one more time. The weather was clear but already very cold so we walked with a firm step just to keep warm and within an hour we reached the Charles Bridge. Here we made reservations for a boat trip on the river but it was still early and we needed to wait a little while before the boat took off. In the meantime we walked around and took a nice cup of warm tea on a terrace near the boat.

The boat took off right on schedule and we went on to the sundeck, it was a little chilly but this way our view was not blocked by the windows inside the cabin. We enjoyed the sun, though not warm, and the views seen from the river it was really great.

After some 45 minutes the boat trip was finished and we walked to the main square where we had tea and a great potatosoup which would keep us warm for the rest of the day.

We also went to an ATM machine for we still needed some money to pay the taxi driver once he took us to the airport. Now we walked back to the hotel again in a steady speed just to stay warm.

We didn’t need to wait very long for the taxi. Unfortunately I was sitting on a seat that allowed me to see the speed and the gaslevel in the tank and a little red light was already indicating that the driver had to go to a gasstation. We made it to the airport without having to push the car the last few miles (LOL) and were glad to get here.

Upon entering the departure hall we noticed that our KLM desk was not open yet and we could wait a little while longer. Once we checked in and were passed the custom control we searched for a way to spend our last foreign coins and banknotes and I can assure you that we didn’t need to look very carefully because there is always something you can buy.

We waited a little while longer until our gate would open and we could enter the plane which was only a little late but not too much. Back in Amsterdam we took our luggage and went to the bus which would take us to our other sister where we were just in time to have some dinner. Around 9.30 pm we really went back home after a few exhausting days strolling through Prague which is really a beautiful city.

Diverse uitzichten vanaf de Moldau…
Diverse uitzichten vanaf de Molda…
Praag in vogelvlucht // Prague i…
Praag in "vogelvlucht" // Prague …
Diverse uitzichten vanaf de Moldau…
Diverse uitzichten vanaf de Molda…