Praag dag 3 // Prague day 3

Prague Travel Blog

U Pinkasu

ENGLISH TEXT CAN BE FOUND BELOW

We besloten nu eerst even te gaan lunchen en dat werd een overheerlijke pizza in een overdekt winkelcentrum.

Na de lunch konden we er weer helemaal tegen want we hadden het plan opgevat om vandaag de twee wandelingen van de zgn. Nieuwe Wijk te doen. De eerste wandeling begon vlakbij waar we gelunched hadden en heette: Wencesclasplein. De gebouwen e.d. die we tijdens deze wandeling tegenkwamen waren: Korunapaleis, U Pinkasu, Maria Sneeuwkerk, Adria paleis, Franciscanentuin, Wiehlhuis, Hotel Europa, St. Wencesclasmonument, Nationaal Museum en het Operagebouw dat helaas op dit moment in de steigers stond zodat we niet konden zien hoe mooi het was.

Niet ver hiervandaan begon de tweede wandeling in deze wijk en die heette: Karelsplein.

Franciscanentuin // Franciscan Gardens
Ook hier werd natuurlijk rondom gewandeld. Als eerste zagen we de St. Ignatiuskerk en daarna liepen we even door de botanische tuinen.

Een kopje thee ging er daarna wel in, het was echter een rookhol dus zodra de thee op was gingen we weer gauw door. Verder langs de Emmäuskerk en de St. Cyrillus en St. Methodiuskerk. Deze laatste (de naam van de kerk is trouwens én Cyrillus én Methodius) had nog de kogelgaten in de muur omdat de partisanen, die de Nazi-baas van Tchechoslowakije hadden vermoord, zich hier hadden verstopt. Helaas waren we wat te laat om de crypte te bezoeken want het ging met een paar minuten al dicht.

Na deze wandeling liepen we richting de rivier, hier zagen we nog een eilandje waar we even heen wilden lopen. Op dat moment kwamen er echter giga-veel politiebusjes aan en werd het eiland compleet afgezet. Het bleek al gauw dat er deze avond VS en EU hoogwaardigheidsbekleders nu net daar een vergadering zouden houden.

Franciscanentuin // Franciscan Gardens
We zijn dus maar verder gelopen richting de Legii brug waarvandaan nog een paar mooie plaatjes zijn geschoten van onder andere het National Theater.

Via de westkant van de rivier zijn we weer naar de Karelsbrug gelopen waar we wat heen en weer liepen tussen de diverse artiesten die daar hun artistieke resultaten trachten te verkopen. We hadden nog heel even het plan opgevat om nog een boottochtje te maken maar dat zou toch wel al erg frisjes zijn.

Niet getreurd we hebben een restaurantje opgezocht waar we een heerlijke goulashsoep hebben genuttigd. Toen we weer buiten kwamen was het ondertussen al behoorlijk donker en dat was nu precies de bedoeling want we wilden de bekende gebouwen (al was het soms vanuit de verte) bij kunstlicht zien. Echt heel erg mooi allemaal.

Dit keer waren we “pas” rond 20.

Wiehlhuis // Wiehl house
00 uur weer thuis en onze voeten voelden aan alsof ze ons echt geen meter meer verder zouden willen dragen.

Rustig op de kamer aan het verslag gewerkt en wat gelezen enzo. Ik ben benieuwd hoe lang we het deze avond uithouden.

p.s. Rond 22.00 uur ging het licht uit.

We first decided to have a nice lunch being a pizza in a shopping mall before continuing our tour in Prague.

After this lunch we decided to do two walking tours in the so called “New Quarters” of Prague.

Wenceslasplein // Wenceslas Square
The first walk started close to the restaurant we had lunch which was the Wencesclas Square so that was easy to find. During our walk we came across the following sites: Koruna Palace, U Pinkaso, Maria Snow Church, Adria Palace, Franciscan Garden, Wiehlhouse, Hotel Europa, St. Wencesclasmonument, National Museum and the Opera House. Unfortunately our view on this last site was obstructed due to some restructuring work but it was clear that it was a beautiful building.

Not far from here we started our next walk in the quarters called Karl Square. This too was a rondtrip that took us to the St. Ignatius Church and next to the botanic gardens. We thought that it was now time for a nice cup of tea however the restaurant we went in to was filled with people who smoked a lot so we hurried back outside once our tea was finished. Next our walking took us to the Emmäus Church and the St. Cyrillus and St. Methodius Church. This last one still had the holes of the bullets in it caused by a partisan attack on a nazi here. Unfortunately the crypt could not be visited anymore for the church would close within a couple of minutes.

After this walk we strolled back in the direction of the river where we saw a nice island that we wanted to visit but at that time a lot of police cars showed up and the island was completely sealed off for ordinary visitors like us.

St.-Ignatiuskerk // St. Ignatius Church
It so happened that high officials of the US and the EU were meeting there at that very moment which of course stopped us from going there. We now walked towards the Legii bridge where we took a few nice photos from i.e. the National Theater.

Along the west bank we walked to the Charles Bridge where we crossed the river again. This bridge is populated with all kinds of artists and it is real fun to watch what they are all doing and/or trying to sell to (mainly) tourists. For a moment we thought it would be nice to do a boat trip on the river but it was getting dark and chilly so we decided not to do that anyway.

We now tried to find a nice restaurant where we had a great bole of goulash soup which was great. After leaving the restaurant it had completely gone dark so we were able to make some photos of sites nicely illuminated.

Botanische Tuinen // Botanic Gardens

Today we got back to the hotel very late and our feet were again “killing” us but we still have one more day to go and we are determined  to make the most of it.

U Pinkasu
Franciscanentuin // Franciscan Gar…
Franciscanentuin // Franciscan Ga…
Wiehlhuis // Wiehl house
Wenceslasplein // Wenceslas Square
St.-Ignatiuskerk // St. Ignatius C…
St.-Ignatiuskerk // St. Ignatius …
Botanische Tuinen // Botanic Garde…
Botanische Tuinen // Botanic Gard…
Emmausklooster // Emmaus Monastery
Nationaal Theater // National Thea…
Nationaal Theater // National The…
Artiest op de Karelsbrug // Artist…
Artiest op de Karelsbrug // Artis…
St.-Nicolaaskerk // St. Nicholas C…
St.-Nicolaaskerk // St. Nicholas …
Nationaal Theater // National Thea…
Nationaal Theater // National The…