Praag dag 2 // Prague day 2

Prague Travel Blog

De Moldau // River Moldau

ENGLISH TEXT CAN BE FOUND BELOW

We hadden de wekker (nou ja de mobiele telefoon) op 8.00 uur gezet. Iets daarvoor werd ik wakker. Even douchen en aankleden en dan naar beneden voor het ontbijt wat prima smaakte.

Even na negenen kwamen we weer beneden en hebben we meteen een excursie gereserveerd voor de volgende dag naar Slot Karlstein. We worden dan bij het hotel opgehaald en na afloop ergens in het centrum weer teruggebracht. Maar dat is pas morgen eerst hadden we vandaag nog en die dag zouden we weer ten volle benutten.

Allereerst liepen we nu nagenoeg rechtstreeks naar de rivier waar we via de spoorbrug (geen paniek er was een wandelpad naast het spoor) naar de westkant van de rivier gingen.

Hier liepen we een tijdje met de stroom mee tot we bij het punt kwamen waar we een wandeling uit de reisgids op konden pikken.

De eerste wandeling die we deden was de Kleine Zijde langs de rivier. De dingen die we daar gezien hebben zijn: Poort van de Karelsbrug, Gebouw met de Drie Struisvogels, De Gouden Eenhoorn waar een buste van Beethoven in de pui is aangebracht, Onze Lieve Vrouwe Onder de Kettingen, het Grootprioraatsplein waar langs een muur vreselijk veel grafity was aangebracht ter nagedachtenis aan John Lennon, de Grootprioraatswatermolen. Hier namen we even een kopje thee op een terras waarna we aan de volgende etappe van deze wandeling begonnen.

Deze etappe voerde ons weer langs het Liechtensteinpaleis, diverse paleizen op het Maltezerplein, een beeld van Johannes de Doper en de St. Maria de Victoriakerk.

De Moldau // River Moldau
Deze laatste kerk hebben we ook van binnen bekeken.

Hiermee was een eind gekomen aan deze wandeling maar op de plattegrond hadden we gezien dat hier in de buurt nog een mooie voormalige kloostertuin moest zijn geheten Vojanpark die nu voor het publiek open was. Het was hier goed toeven en we hebben even op een bankje uitgerust en even wat gegeten en gedronken.

Onderweg naar de volgende wandeling kwamen we ook nog langs de Wallensteinpaleistuin die ook vreselijk mooi was. Ook hier bevond de tuin (net zoals even daarvoor het park) zich achter een hoge muur waardoor je de herrie van de stad even helemaal kon vergeten.

Uiteindelijk kwamen we dan toch bij een punt van de volgende wandeling namelijk de wandeling van de Kleine Zijde rond het plein.

Kampa eiland // Kamp island
Hier kwamen we langs de volgende gebouwen: St. Nicolaaskerk, Vrtbatuin (dit is een terrastuin midden in de stad).

We hadden ondertussen best wel trek gekregen en besloten een tentje in te gaan en daar een broodkom vol aardappelsoep te nemen die bijzonder goed smaakte.

We wisten dat we nog niet klaar waren met deze wandeling maar op dit punt konden we wel makkelijker eerst de wandeling rond de Praagse Burcht doen waarna we deze wandeling weer af konden ronden. Dit was economisch (maar vooral voetvermoeidheid technisch) verantwoord.

Zo gezegd zo gedaan bezochten we nu de burcht waar we de volgende bezienswaardigheden bezochten dan wel bekeken: Eerste Slotplein, Tweede Slotplein, St.

Karelsbrug // Charles bridge
Vituskathedraal die we van binnen bekeken. We mochten in de kathedraal niet overal komen omdat we geen kaartje hadden gekocht, we hadden geen zin om in die lange rij te gaan staan.

Via een plein kwamen we hierna bij het Koningspaleis waar we dan wel een kaartje kochten, deze was ook geldig voor de kathedraal dus konden we eventueel op de terugweg nog een keertje proberen.

De St. Jorisbasiliek bekeken we van buiten waarna we naar het Gouden Straatje liepen, deze hoorde ook bij het reeds gekochte kaartje. Dit straatje bevat allemaal kleine schilderachtige huisjes waar vroeger bepaalde ambachtslieden werkten.

Via de Paleistuin en een binnendoortrap kwamen we dan weer bij de kathedraal waar we nu ook het gedeelte bezochten waar we voorheen nog niet geweest waren, onder andere de catacombe.

Huis bij de Gouden Eenhoorn (ja dit is Van Beethoven) // House near the Golden Unicorn (yes this is Van Beethoven)

Ons bezoek aan de burcht hadden we hiermee afgerond en gingen we weer op pad om de vorige wandeling weer op te pakken maar niet voordat we eerst een kopje thee hadden gedronken want we hadden het toch wel wat frisjes gekregen. Weer opgewarmd ging het nu langs het Thun-Hohensteinpaleis en daarna weer de St. Nicolaaskerk, hier waren we iets te laat om binnen nog even rond te kijken het was namelijk ondertussen 16.40 uur.

We zijn toen weer teruggewandeld naar en over de Karelsbrug en verder de oude stad in waar we op het grote plein nog soep en brood hebben gegeten. Nadat we lekker opgewarmd waren liepen we op ons gemakkie weer richting hotel. We hebben nog wel twee tussenstops gemaakt. Eén van die tussenstops was bij een souvenirshop en één bij de supermarkt voor nog een kleine versnapering op de hotelkamer. Rond 19.00 uur waren we weer terug op onze kamer en moesten we behoorlijk bijkomen van de dag lang lopen, kuieren en slenteren. Ook het verslag moest natuurlijk worden bijgewerkt, maar ik denk wederom niet dat het laat wordt.

Grootpriotaarsplein met Lennon graffitti // A lot of grafitti

p.s. ik stortte in om 21.15 uur en Ellen een kwartiertje later.

We had set the alarm at 8 a.m. We took a quick shower and then went downstairs for breakfast. A little after 9 a.m. we were back downstairs again to start our day in Prague but not before we had made reservation to visit Karlstein castle the next day.

On our way to the centre of the city we followed the railroad which took us across the river (don’t worry there was a footpath next to the railroad). On this side of the river we walked downstream a little until we reached the starting point of our next walk.

This first walk was on the so called Small Side of the river. Among the things we saw here were: Gate to the Charles bridge, Building with the three ostriches, the Golden Unicorn with a small bust of Beethoven set within the wall, a few churches and a wall that was literally filled with graffiti in memory of John Lennon and the walk ended near a watermill. Here we sat down to take a cup of tea before we started the next leg of this walk. This part of the walk took us to the Liechtenstein Palace, various palaces on the Maltezer square, a statue of John the Baptist and the St. Mary de Victoria Church. This last church we also visited to see the inside of it.

This concluded our first walk and looking at our map we noticed that a beautiful former monastery garden was located near to the spot where we were so we went over there to take a look at this Vojan parc.

On our way to start the next guided walk we also came across another beautiful garden that belonged to the Wallenstein Palace.

Vojanpark // Vojan parc
Here too the garden was located behind a big wall so you didn’t hear the noise of the city.

We finally made it to our next walk and visited the St. Nicholas Church and the Vrtba Garden which is a terrace shaped garden in the middle of the city. By now we were starting to get a little hungry so we went into a restaurant and ordered a local meal called potatosoup which was absolutely delicious.

We knew we hadn’t finished the last walk yet but we had come to a spot where another walk started into the Prague Castle. We decided to do this walk first and once we finished this we could finish the walk we were originally doing.

This Prague Castle is not just a castle there are a lot of buildings that are part of this complex.

Wallensteintuin // Wallenstein garden
We visited various squares between the buildings, the St. Vitus Cathedral, The Kings Palace, The St. Joris Cathedral and the Golden Street. This last street contained all kinds of small shops that used to be workers houses in the old days.

After seeing all this, believe me it took some time to see it all, we went back to our previous walk but we only started that after a well deserved cup of tea to warm us a little. The walk took us along the Thun-Hohenstein Palace and the St. Nicholas Church unfortunately we were a little too late to visit the inside of this church as well for mass was about to start.

We now walked across the Charles bridge back to the other side of the river where we went to a restaurant to have some dinner. On our way back to the hotel we also looked around a souvenirshop but I must say we were glad to be back in the hotel for our feet were “killing” us.

Karelsbrug // Charles bridge
Huis bij de Gouden Eenhoorn (ja di…
Huis bij de Gouden Eenhoorn (ja d…
Grootpriotaarsplein met Lennon gra…
Grootpriotaarsplein met Lennon gr…
Vojanpark // Vojan parc
Wallensteintuin // Wallenstein gar…
Wallensteintuin // Wallenstein ga…
Poort van Praagse Burcht // Gate t…
Poort van Praagse Burcht // Gate …
St. Vituskathedraal // St. Vitus C…
St. Vituskathedraal // St. Vitus …
Koningspaleis Vladislavzaal // Kin…
Koningspaleis Vladislavzaal // Ki…