Praag dag 1 // Prague day 1

Prague Travel Blog

Tyltheater // Tyl theater

ENGLISH TEXT CAN BE FOUND BELOW

De wekker stond op 5.00 uur en dat valt niet mee op de zondag. Uiteindelijk duurde het nog een half uur voordat ik mijn bed uitkwam, dus snel douchen, spullen pakken en rond 6.00 uur ging ik op pad. Op het moment dat ik de garage inliep belde Edith om te horen hoe laat we in Hoofddorp zouden zijn. Dat zou nog wel een half uur duren dus ging zij eerst maar even met de hondjes wandelen. Rond 6.15 uur was ik bij Ellen en daarvandaan waren we met zo’n twintig minuten in Hoofddorp waar we de auto zouden laten staan. Het was voor de vroege zondagochtend al best druk op de weg.

Edith bracht ons naar Schiphol waar we al snel de bagage hadden afgegeven (het inchecken was de dag hiervoor al via internet gedaan) en liepen we makkelijk langs de douane.

Huis bij de Twee Gouden Beren // House near the Two Golden Bears
In de vertrekhal hebben we nog wat winkeltjes bekeken maar we hebben niets gekocht behalve dan een kopje thee met een croissantje.

Het instappen verliep volgens planning en wij lieten de meeste mensen maar voor gaan omdat we redelijk voorin zaten. Het vliegtuig (een 737-300) zou om 8.55 uur vertrekken en klokslag dat tijdstip begonnen we met taxieën naar de Polderbaan. Met het heldere weer konden we na het opstijgen Amsterdam makkelijk zien maar aangezien we geen van beide een lange nachtrust hadden gehad vielen de luiken toch wel regelmatig dicht. Het broodje met jus d’orange en een bakje thee gingen er natuurlijk prima in.

Om 10.15 uur landden we op het vliegveld van Praag en moesten we even wachten op de bagage daarna de terminal uit en de zon in. Ellen zocht even het adres op van het hotel waar we een kamer hadden gereserveerd en nadat een taxi chauffeur het even had opgezocht werden we zonder problemen naar hotel Merlin gebracht. Ellen zorgde voor het inchecken van het hotel en al snel konden we op onze kamer terecht: nummer 31. De kamer was niet groot maar zag er netjes uit en dat is voldoende omdat we hier toch alleen maar zouden slapen.

Stadhuis Oude Stad // Townhall old town

Om een uur of half twaalf gingen we dan echt op pad. Er was ons verteld welke tram we konden nemen, maar de afstand leek niet al te groot en de zon scheen, dus we gingen lopen. Na een uurtje, we hadden tussendoor een paar keer de kaart geraadpleegd, kwamen we in de oude stad waar we een punt van de wandelroute uit de reisgids vonden. We hebben een reisgids van Capitool waar ook wandelroutes instaan met goeie beschrijvingen van wat je onderweg allemaal ziet en de eerste wandeling was door het oostelijk deel van de oude stad.

We zijn langs het groene Tyltheater gekomen en langs het “Huis bij de twee gouden beren”, Stadhuis oude stad.

Het was nu even tijd voor een soepje en dat werd een goulashsoep die er prima in ging.

Weer wat opgewarmd ging het verder waarbij we eerst de toren beklommen. Dit was niet zo’n heel groot probleem want het meeste niveauverschil was niet met trappen te beklimmen maar het was gewoon een pad wat naar boven rondliep. Je had hier een schitterend uitzicht en daar het heel helder weer was genoten we hier even een tijdje van.

Verder ging het weer langs U Rotta, Kinskýpaleis, Týnkerk, Týn binnenplaats.

We zijn de St. Jacobskerk binnengeweest en daarna nog langs de Kruittoren en het Representatiehuis. Hierna liepen we weer terug naar het binnenplaatsje bij Týn waar we een warme chocolade dronken met ook nog een glas water.

We besloten maar meteen ook de tweede wandeling in de oude stad te doen en weer aangesterkt gingen we weer op pad: Clam-Gallaspaleis, Karlova, Bethlehemkapel, Pier bij Smetana museum, Bruggetoren oude stad, Karelsbrug (Karlúv Most), de St.

Stadhuis Oude Stad Kalender // Townhall old town Calendar
Franciscuskerk en de St.-Salvatorkerk.

Je zou denken dat we ondertussen doodmoe zouden zijn maar het weer was zo mooi dat we hier toch nog de moed uitputten om nog een wandeling te doen en wel in de Joodse wijk. Hetgeen we tijdens deze wandeling hebben gezien is het volgende: langs Joodse begraafplaats, aula doodgraverscollege, oud-nieuw synagoge, hoge synagoge, Maisel synagoge, kubistische huizen, kubistische roze “atlassen” en de spaanse synagoge.

Nu ik dit zo uitwerk kan ik begrijpen dat we na deze wandelingen wel trek hadden en ook dat we onze voeten en benen begonnen te voelen. We zijn dus maar vroeg gaan eten bij een pizzeria. Je struikelt hier in Praag bijna over de pizzeria’s dus we hadden weinig moeite om er één te vinden.

Uitzicht vanaf toren Stadhuis Oude Stad // View from the Townhall old town
We waren de eerste gasten van het restaurant maar langzamerhand kwamen er meer gasten.

Na het eten nog even de benen strekken dat is goed voor de spijsvertering en dus liepen we weer terug naar het hotel. Vlakbij het hotel kwamen we nog een supermarkt tegen waar we wat water en drinkyoghurt kochten.

Rond zeven uur waren we terug in het hotel waar we lekker gingen hangen op bed om te lezen, verslag bij te werken en vast niet laat te gaan slapen.

p.s. Het werd uiteindelijk 21.00 uur dat het licht uitging.

My alarm clock was set at 5 am which is not easy on a Sunday.

Uitzicht vanaf toren Stadhuis Oude Stad // View from the Townhall old town
After getting up and taking a shower I packed the last items and then went off to pick up my sister who was joining me on this city trip and together we drove to our other sister who lives close to the airport where we parked the car and were brought to the airport.

We didn’t need to check in for I had already done that online last night so we only needed to drop off our luggage. After walking around some shops and having a cup of tea with a croissant we slowly walked to the gate. We let all other people enter first for we were sitting very much in the front. The plane ( a Boeing 737-300) would take off at 8.55 am and exactly at that time we left the gate. The sky was very clear so we could see Amsterdam very good but since we both didn’t have much sleep last night we feel asleep during the flight and didn’t see much of the other surroundings.

Around 10.15 am we landed at the airport in Prague and had to wait for our luggage a little while but then finally we could leave the terminal and walked into the sunshine outside the building.

Uitzicht vanaf toren Stadhuis Oude Stad // View from the Townhall old town
A taxi brought us to our hotel (Merlin hotel) where we could already leave our bags in our room. The room was not too big but for just sleeping purposes it was fine enough.

Around 11.30 am we finally left the hotel to go into town. We were told that we could take a tram to the center of the city but looking at the map the distance didn’t seem that far so we decided to walk. After about an hour, and having checked the map a few times, we found the starting point of our first walk that was in our tourist guide. This first walk took us through the Eastern part of town.

During our walk we came across the green Tyltheatre and the “House near the golden bears and the Townhall of the old city.

By now it was time for a good goulashsoup which was delicious.

Uitzicht vanaf toren Stadhuis Oude Stad // View from the Townhall old town
This warmed us a bit so we could continue our journey by climbing the tower of the Townhall. This climbing was not such a big deal for most of the climbing was not by stairs but by a ramp. The view from above was magnificent and we took some time to enjoy this.

Next we passed U Rotta, Kinský palace, Týnchurch and Týn courtyard. We also entered the St. Jakeschurck and passed the gunpowder tower and the house of Representation. From here we went back to the Týn courtyard where we enjoyed a warm chocolate milk and we made a decision on which guided walk to do next. This second walk took us through another part of the center where we saw: Clam-Gallas palace, Karlova, Bethlehem chapel, Smetana museum, Bridgetower on the side of the old town, Charles bridge (Karlúv Most), St. Francis church and the St. Salvator church.

You would think that by now we would be very tired but the weather was so beautiful that it gave us the courage to do one more walk that took us through the Jewish quarter of town.

Toren Stadhuis Oude Stad // Tower of Townhall old town
During this walk we passed by the Jewish Cemetery, various synagogues and some cubistic houses with even cubistic “Atlasses”.

You can imagine that by now we were starting to get a little hungry and even though it was still a little early for dinner we decided to go to a pizza place anyway and have dinner early. The pizza tasted good and this gave us the strength to walk back to the hotel where we spent some time reading, writing the journal and getting to sleep early.

Tyltheater // Tyl theater
Huis bij de Twee Gouden Beren // H…
Huis bij de Twee Gouden Beren // …
Stadhuis Oude Stad // Townhall old…
Stadhuis Oude Stad // Townhall ol…
Stadhuis Oude Stad Kalender // Tow…
Stadhuis Oude Stad Kalender // To…
Uitzicht vanaf toren Stadhuis Oude…
Uitzicht vanaf toren Stadhuis Oud…
Storch-huis // Storch house
Clam-Gallaspaleis // Clam Gallas p…
Clam-Gallaspaleis // Clam Gallas …
Uitzicht op de Karelsbrug met daar…
Uitzicht op de Karelsbrug met daa…
Praagse Burcht // Prague fortifica…
Praagse Burcht // Prague fortific…
Aula van het doodgravers college /…
Aula van het doodgravers college …
Maisel Synagoge
Kubistische Atlassen in Elisky Kra…
Kubistische Atlassen in Elisky Kr…