Salla met een bezoek aan het rendierpark

Salla Travel Blog

Even een ochtendwandelingetje

Het ontbijt zou, omdat het zondag was, pas tussen 9.00 en 11.00 uur geserveerd worden dus konden we heerlijk uitslapen. Daar hadden we geen enkele moeite mee en we stonden dan ook pas rond een uur of negen op. Douchen en aankleden met een kopje thee erbij en daarna een klein wandelingetje naar het restaurant van het bungalowpark. We lieten ons het ontbijt (weer) goed smaken en daarna konden we er goed tegen voor de rest van de ochtend en een deel van de middag. Na het ontbijt liepen we op ons dooie gemakkie weer terug naar de bungalow waar nog wat dingetjes werden gedaan, zoals lezen, puzzelen enz.

Om 12.00 uur moesten we op het rendierpark zijn want we hadden voor de excursie ingetekend op dit park.

Bezoek aan de rendieren
Eerst kregen we een uitleg over de rendieren in het algemeen en het rendierenpark in het bijzonder. Daarna liepen we nog een rondje door het kleine museum dat bij het park hoort waarbij we ook weer de nodige uitleg kregen en daarna stapten we in de auto en gingen we het park in. De gids had gevraagd of ze met iemand mee mocht rijden het park in en ik had aangeboden dat dat wel ok was dus waren wij de voorste auto, wel zo prettig want we moesten over een zandweg en zo hoefden we geen stof te happen van de auto’s voor ons. Midden in het park parkeerden we de auto en was het voedertijd. De rendieren wisten dat duidelijk al en die kwamen al enthousiast aangelopen. Er waren hele jonge kalfjes bij en dat was erg schattig.

Na het voeren, waar door de bezoekers enthousiast aan werd meegeholpen, gingen we naar een zgn. lappenhut. Hier kregen we koffie of thee met een koek en ook een souvenir, een stukje gewei van een rendier aan een leren ketting. Die geweien vallen 2x per jaar spontaan af , in de winter bij de mannetjes en nadat de kalfjes zijn geboren bij de vrouwtjes, en groeien per dag 2 cm dus als zo’n gewei valt mag je dat eventueel zomaar meenemen.

Meestal echter zie je ze niet liggen omdat na ongeveer 3 dagen zo’n gewei volledig bedekt is door mos, kun je nagaan hoe snel dat gaat in deze omgeving.

Na de koffie en thee maakten we nog een wandelingetje door het park en daarna ging het

met de auto weer terug naar de bungalow waar we rond een uur of vier arriveerden.

Er werden weer wat kaarten geschreven en er werd gelezen en gepuzzeld en zelfs nog een spelletje gedaan voordat we rond een uur of acht richting het restaurant gingen om te eten.

Dit eten lieten we ons weer prima smaken, Jeanne en ik hadden zelfs een menu uitgezocht waar wat rendiervlees in zat en dat smaakte uitstekend. Na het eten hebben nog een kleine wandeling gelopen die begon pal achter het restaurant en kwam daar na een kleine 2 km ook weer terug. Deze wandeling heette Opoe omdat het een wandeling voor de niet zo geoefende wandelaar is. Nou, het was nog het nodige klimwerk en goed uitkijken waar je loopt met al die boomwortels, maar ja iemand met een beetje conditie zou dit moeten kunnen.

Weer bij de bungalow aangekomen zagen we een aantal rendieren in onze achtertuin staan. Ze stonden daar rustig te grazen en je kon ze heel mooi van dichtbij bekijken.

De buren hadden al een tijdje staan kijken en op een gegeven moment valt hun deur in het slot. Dat hield in dat er eentje naar de receptie moest om een loper of zoiets te gaan halen. De buurman hebben we toen maar uitgenodigd om binnen te wachten want buiten werd je volledig lekgeprikt door de muggen.

Nadat de buren weer naar hun eigen bungalow waren gegaan deden wij nog een spelletje en om 24.00 uur hield ik het voor gezien.

Even een ochtendwandelingetje
Bezoek aan de rendieren
Zoals je ziet mochten we helpen me…
Zoals je ziet mochten we helpen m…
Even wat drinken in de lappenhut
Na de versnapering een wandeling m…
Na de versnapering een wandeling …
Weer terug bij ons huisje
Nog even een avondwandeling, met z…
Nog even een avondwandeling, met …