Dagje Kuopio

Kuopio Travel Blog

Uitzicht op Kuopio vanaf de Puijo toren

Daar we 2 nachten in deze plaats zouden overnachten hadden we geen haast met opstaan en stond de eerste pas om 8.15 uur op. Al snel (nou ja, snel) volgenden de anderen en een uurtje later zaten we aan het ontbijt. Na het ontbijt was het alleen maar tanden poetsen geblazen en konden we de deur uit voor een dagje in Kuopio.

Het eerste dat op de planning stond was een bezoekje aan de Puijo toren. Deze was een aardig eindje, inclusief fijne klim, van het hotel vandaan dus deze attractie deden we met de auto. We kwamen hier rond half elf aan en konden meteen met de lift naar boven. Je had hiervandaan een geweldig uitzicht over Kuopio. Deze stad bestaat voor 1/3 uit water dus je begrijpt dat er veel water en eilandjes te bekijken waren zo van bovenaf.

Ook zagen we enthousiastelingen die aan het oefenen waren op de skischans die vlak naast de toren lag. Eenmaal beneden hebben we ook hier nog even staan kijken.

We brachten nu de auto terug naar het hotel om vanaf nu alles lopend te doen. Maar we gingen niet weg zonder eerst een bakje koffie of thee te hebben gebruikt.

Via de kathedraal, die er van buiten mooier uitzag dan van binnen, liepen we naar het

museum van de Orthodoxe kerk waar we rond een uur of één aankwamen. We hebben hier even een klein uurtje rondgekeken naar de rijkdommen van deze kerk. De Rooms Katholieke kerk heeft veel kunstschatten maar deze Orthodoxe kerk kan er ook wat van.

Weer buiten liepen we even langs een, volgens ons, oorlogsmonument en daarna liepen we weer terug naar het centrum.

Bij de plaatselijke VVV hebben we gevraagd of er een internet café was en inderdaad werden we doorverwezen naar een café niet al te ver hiervandaan. We kwamen zo wel eerst langs de markthal die erg mooi was, zowel van binnen als van buiten, maar daarna ging het toch linea recta naar het internet café. Ellen en ik hebben hier even een half uurtje onze mail doorgenomen en daarna was het muntje op (we hadden maar voor een half uur betaald en dat redden we net).

Bij het hotel, waar we toch langs liepen, namen we een ijsje en liepen verder op ons gemak naar de kade. Hier kwamen we een paar mensen tegen die ook bij ons in de groep zitten en die wisten ons te vertellen dat er op de markt iemand Finse 0,01 en 0,02 muntjes verkocht. Nou, wij weer naar de markt natuurlijk maar die persoon was ondertussen al verdwenen. Jammer, maar onze kans komt vast nog wel.

We liepen nu weer eerst langs het hotel om een lange(re) broek aan te trekken en een vest mee te nemen, want we gingen nu naar de kade om met de boot van 17.

00 uur een tochtje te maken langs wat eilandjes enzo. We waren ruim op tijd en hebben tijdens de anderhalf uur durende tocht over het Kallavesi meer genoten van zon, water en eilandjes.

Na het boottochtje ging het weer langs het hotel voor een kopje thee of wijn en daarna naar een restaurant om te eten. Vooraf liepen we nog even langs de supermarkt want een aantal dagelijkse zaken begon op te raken en een vakantiedag zonder chips of zo dat kan natuurlijk niet. Eten deden we bij een chinees restaurant waar we een 3-gangen menu bestelden dat prima smaakte.

Rond 20.45 uur waren we wederom terug op de kamer en dit keer werden de foto’s en vakantieverslagen bijgewerkt, ook werd er gelezen en gepuzzeld en uiteindelijk werd er natuurlijk ook nog een spelletje gedaan.

Om 23.30 uur ging bij mij het kaarsje uit.

Uitzicht op Kuopio vanaf de Puijo …
Uitzicht op Kuopio vanaf de Puijo…
Skischans naast de Puijo toren
Puijo toren
Kathedraal van Kuopio
Eén of ander gedenkteken
Lekker nog even een boottochtje la…
Lekker nog even een boottochtje l…
Even nog de administratie bijwer…
Even nog de "administratie" bijwe…