Trondheim

Trondheim Travel Blog

Oude brug uit de 17e eeuw // Old bridge from the 17th century

ENGLISH VERSION CAN BE FOUND BELOW.

Reveille 8.30 uur en om 9.45 uur weer op pad. Na een paar uur, waarin het dagboek werd bijgewerkt, bereikten we de stad Trondheim. Daar het zondag was was er vrij veel gesloten vandaar dat we er alleen maar een paar uur doorbrachten.

Allereerst beklommen we een vrij steile heuvel waarop het fort lag. Onderweg kwamen we over een oude brug uit de 17e eeuw die Gamle Bybruen heette.

Oude pakhuizen langs de rivier // Old warehouses along the river
Vanaf de brug had je een mooi zicht op de pakhuizen en koopmanshuizen langs het water. Waar was ik ondertussen ook al weer gebleven? Oh ja, we waren onderweg naar het fort. Deze heette Kristianstens Festning en je had hier een schitterend uitzicht over de stad. De uitschieters hierin waren de universiteit, de dom en het eilandje Muncholmen. Natuurlijk moest ook de toren beklommen worden en op de bovenste etage konden we niet eens fatsoenlijk rechtop staan. Na nog een paar foto’s verlieten we weer het fort en liepen we naar beneden naar een kopje koffie of thee mét. Zoals vermeld was er niet al te veel open op zondag dus waren we genoodzaakt in een vrij dure tent wat te gebruiken maar dat moet af en toe kunnen.

Weer wat aangesterkt liepen we naar de Nidarosdom waar we tegen een kleine vergoeding naar binnen mochten. Je mocht hier helaas niet fotograferen maar aan de andere kant kun je zoiets heel moeilijk op de gevoelige plaat vastleggen. Eenmaal buiten liepen we naar het hiernaast gelegen Erkebispegården, dit is het paleis van de aartsbisschop.

Uitzicht vanaf het fort // View from the fortress
Hier was een klein museum ingericht dat natuurlijk ook nog even bekeken moest worden. Weer buiten was het nog even een tikkie warmer geworden dus zijn we eerst maar eens even gaan zitten. De rest van de tijd (we moesten om 15.30 uur weer bij Bambi zijn) besteedden we door hier en daar wat rond te lopen door de verlaten straten van Trondheim. Nadat sommigen van ons nog een gigantisch ijsje hadden genuttigd stapten we weer in en reden we naar Oppdal. Tussendoor hadden we nog een enkele fotostop maar daarna ging het toch wel vrij snel door.

We woke up at 8.30 am and less than an hour later we were already back in the bus and moving on. After about an hour we reached Trondheim. It was a Sunday today so a lot of things were closed which is why we only spent a couple of hours here.

First we climbed the hill where a fortress was situated.

Uitzicht vanaf het fort // View from the fortress
On our way we also saw some old warehouses near the river and a nice bridge dated from the 17th century. But in the meantime we were still on our way to that fortress. The fortress was called Kristianstens Festning and from up here you had a great view over Trondheim. The main sites that could be seen from up here were the university and the island Muncholmen. Of course we also climbed the tower and on the top floor it was so small you couldn’t even stand up straight. After taking some more photos we went back down again for it was time to have something to eat and drink.

Next site to visit was the Nidarosdom. Unfortunately you are not allowed to take photos inside bus believe me it was a beautiful church or should I say cathedral. Next to this was the Erkebispegården or to put that in other words the palace of the archbishop. A small museum was included in this building.

The remainder of the time we spent in Trondheim we spent by just walking through the streets and getting a feeling on this town. At 3.30 pm we had to be back with the bus to move further south to Oppdal. We did have another stop to make photos along the way but besides that we just moved on.
Oude brug uit de 17e eeuw // Old b…
Oude brug uit de 17e eeuw // Old …
Oude pakhuizen langs de rivier // …
Oude pakhuizen langs de rivier //…
Uitzicht vanaf het fort // View fr…
Uitzicht vanaf het fort // View f…