Stockholm

Stockholm Travel Blog

Riksdagshuset

ENGLISH VERSION CAN BE FOUND BELOW.

Vandaag mochten we “uitslapen”. Dit moet je niet te letterlijk nemen maar het idee is wel aardig. Om een uur of acht nam ik een douche en daarna kon ik er weer prima tegen. Daar ik de vorige avond bij de kookploeg had gehoord was het de bedoeling dat je de volgende ochtend ook meehielp met het ontbijt. Dit gaf op zich niet al te veel problemen en al gauw hadden we allemaal gegeten.

Rond een uur of tien gingen we met een groepje van acht met de Tunnelbana (metro) naar Gamla Stan (= oude stad).

Hier liepen we eerst door een paar straatjes totdat we aankwamen bij het Riksdaghuset. Hier vlakbij was een brug waarvan je een schitterend uitzicht had op diverse delen van Stockholm. We liepen nog wat verder te drentelen door het winkelgebied en ook moesten sommigen nog wat geld wisselen. Zelf kocht ik een stapeltje ansichtkaarten en postzegels zodat ik binnen zeer korte tijd daarmee aan de slag kon.

Op een gegeven moment liepen we met een boog weer terug naar waar we vandaan kwamen voor de wisseling van de wacht bij het paleis. Onderweg kwamen we ook nog langs de St. Jakobskyrkan die we ook van binnen bekeken. Zo kwamen we langs de voorkant van het Riksdaghuset bij het Kunglia Slottet waar we eerst bijna helemaal omheen moesten lopen voordat we aankwamen op de plek waar de wisseling van de wacht zou plaatsvinden.

Het geheel begon om 12.15 uur en was best wel fraai om te bekijken. Nadat we hier vandaan liepen liep ik nog door een rondje rond het wachthuisje waardoor ik meteen een reprimande kreeg van de schildwacht, ik schrok me een ongeluk. We liepen weer terug via het Riksdagshuset langs de Operan en het National Museum over de brug naar het eilandje Skeppsholmen. Hier lag het schip “af Chapman” dat nu dienst doet als jeugdherberg en waar wij even het één en ander genuttigd hebben. Weer wat aangesterkt gingen we weer op pad naar het eilandje Kastellholmen en daarna liepen we weer terug tot aan het National Museum. Hier namen we nu eens een heel andere route en al gauw bereikten we weer een ander eiland. Het eerste gebouw wat we hier tegenkwamen was het Nordiska Museet. Verder ging het weer naar het Wasavarvet wat we even na drieën bereikten. Het betreft hier een volledig opgevist schip uit het begin van de 17e eeuw. Het schip is toen nooit de haven uitgekomen maar kapseizde al na een paar honderd meter.
Operan
Het was echt schitterend om te bekijken en ook de film die werd vertoond over hoe het schip naar boven was gehaald was heel interessant.

Na een kleine versnapering namen we het pontje naar Slussen. Hier wandelden we weer wat door de straatjes richting het Riddarhuset waar we ook een mooi uitzicht hadden op de Riddarholmskyrkan. Ons laatste doel was het Stadshuset dus we gebruikten onze laatste energie om dat te bereikten. Het was best een fraai gebouw en ook had je hier een mooi uitzicht op de Riddarfjarden waar driftig gezeild werd. Nu naar het Centraal Station waar we even moesten zoeken maar uiteindelijk vonden we toch de metro naar Bredäng (dit is de voorstad van Stockholm waar de camping ligt).

Even voor zevenen kwamen we hier aan dus kon ik alvast een begin maken met de ansichtkaarten.

Riksdagshuset
Om een uur of acht had de huidige kookploeg het eten klaar en de spaghetti ging er in als koek. In de tijd dat er voor koffie gezorgd werd maakte ik de ansichtkaarten af en werkte ik ook mijn dagboek bij. Na de kaarten op de bus gedaan te hebben nam ik een kopje thee en daar was ik aan toe. We maakten nog even een wandeling en na nog een praatje dook ik mijn bed in.

Today we didn’t have to travel to another campground so we didn’t have to pack our bags and that meant that we were “allowed” to sleep a little longer. After a shower and helping taking care of breakfast we were all ready to go to Stockholm.

Around 10 am I joined a group of eight people and we went to Gamla Stan (= old town).

Here we walked several small streets until we reached the Riksdaghuset. Close to this we found a bridge from which you had an excellent view on various parts of Stockholm. Walking through a shopping area gave me the opportunity to buy some postcards that I hoped to write today. Looking at our watches we realized we had to go to the palace where we wanted to watch the changing of the guards. On our way over there we also passed the St. Jakobskyrkan a church that we also watched from the inside. When we reached the Kunglia Slottet (= royal palace) we noticed we were at the opposite end of it and we had to walk around it to get to the place where the changing of the guards would take place.

After watching this we walked around again passing the Riksdagshuset, the Operan and the National Museum just to be able to cross the bridge which would lead us to an island called Skeppsholmen.

St. Jakobskyrkan
Here an old ship “Af Chapman” was in the water that served as a youth hostel and we took the opportunity to have something to eat and drink ourselves here. Refreshed we moved on to another island called Kastellholmen and from there we got back to the National Museum again. From here we decided to take another route that took us to yet another island. The first building we came across was the Nordiska Museet. Next was the Wasavarvet which we reached around 3 pm. In this Wasavarvet, which is a museum, you could view a complete ship that was taken from the bottom of the bay back in the 17e century. The ship never really sailed since it went down on his maiden voyage right after leaving the port. It was a spectacular sight to see and the movie that was shown on how they brought the ship up again was very informative. After a little snack we continued our tour around Stockholm by taking a little ferry to Slussen. Again we walked around in the little streets into the direction of Riddarhuset where we also had a great view on the Riddarholmskyrkan.
Our last target of today was the Stadshuset (= city hall) so we used our last energy to get there. From this Stadshuset you had a great view on the Riddarfjarden where a lot of sailingboats were enjoying the water. Now we headed back to Central Station were we could find our train back to Bredäng (a small town next to Stockholm where our camping was).

We got back to our campsite around 7 pm and I still had enough time to write my postcards. Around 8 pm the cooking crew had finished making dinner and after that I finished my postcards and put them on the mail. It was a nice evening that we all enjoyed a lot.