Kiruna Travel Blog

ENGLISH VERSION CAN BE FOUND BELOW.

Het regende gelukkig niet meer en in principe zou het vandaag ook droog blijven. Om ± 9.15 uur liepen wij naar het dorp waar we om 10.00 uur zouden meegaan naar de ijzermijn. Helaas was deze excursie uitgevallen en konden we mee met die van 12.00 uur. In de tussentijd konden we ons proberen te vermaken in Kiruna zelf. Ik kwam op een gegeven moment in een aardige supermarkt annex warenhuis. Hier werd de nodige fourage ingeslagen en ook kocht ik twee Zweedse cd’s.

Kiruna
Na nog een lekker kopje thee gingen we weer naar buiten en liepen we richting het kerkje dat even van binnen en buiten bekeken moest worden. Er werd ook nog een spray gekocht om schoenen waterdicht mee te maken want er was gezegd dat we dat de volgende dag nodig zouden hebben.

Om 12.00 uur gingen we uiteindelijk naar de ijzermijn geheten Luossavaara – Kiirunavaare Aktiebolaget. Je kon hier met een bus helemaal in rondrijden maar zodra we binnen waren moesten we wel een helm opzetten. We werden eerst naar een ruimte gebracht waar een documentaire-filmpje van een minuut of tien werd gedraaid. Daarna mochten we nog een eind verder lopen waar zowel een boormachine (die maakte zoveel herrie dat je je oren dicht moest houden) als een bulldozer werden gedemonstreerd. Eenmaal bij de bus terug reden we weer naar buiten waar we nog even rondreden over het terrein van de mijn waarbij we ook bovenop de berg kwamen. Hier had je een heel fraai uitzicht (tenminste dat zouden we gehad hebben als het minder bewolkt was geweest).

Weer terug bij de plaatselijke VVV stapten we over op onze eigen Bambi en reden hiermee naar Jukkasjärvi waar we na een warm bakje koffie of thee een rondleiding kregen in het Lappenmuseum. Hier waren zowel kledingstukken als gebruiksvoorwerpen tentoongesteld waardoor je een aardige kijk kreeg op het leven zoals dat door de Lappen geleefd werd. Na de rondleiding liepen we nog even naar het hier vlakbij gelegen kerkje.

Om een uur of half vier werden we teruggereden naar Kiruna waar we nog even de tijd kregen om rond te kijken maar ook konden we terug naar de camping. Dat laatste heb ik dus maar gedaan want erg veel was er hier niet meer te doen en te bezichtigen.

Eenmaal weer op de camping werkte ik mijn dagboek bij en daarna gingen we in het restaurant even wat opwarmen.

Kiruna
Het eten was om 18.30 uur klaar en dat was een geïmproviseerde nasi zonder nasikruiden en met iets meer kerrie maar wel bijzonder smakelijk. Als toetje hadden we een beker yoghurt. Na de koffie en thee gingen we weer terug naar het restaurant waar we op een gegeven moment zelfs een tv-special van Ruud Gullith te zien kregen en dat was voor ons Hollanders wel heel erg leuk. Om een uur of half elf ging ik naar bed om weer eens lekker af te koelen.

When we woke up it was no longer raining and it wouldn’t rain anymore for the rest of the day, at least that’s what they said. Around 9.15 am we walked to the village where we were to have an excursion in an ironmine. Unfortunately the excursion that would start at 10 am was cancelled but we could join the one that would start at noon.

De ijzermijn // In the mine
In the meantime we tried to amuse ourselves in the town. In a supermarket we also bought some spray to get our shoes a little waterresistant because it was said that we were going to need it the next day.

Around noon we finally entered the mine called Luossavaara – Kiirunavaare Aktiebolaget. You could actually drive in this mine in a bus but once we were inside we were told to wear a helmet at all times. We first were treated to a documentary film about the mine that took about 10 minutes. After this we were allowed to walk around a little where a drill (wow that makes a lot of noise) and a bulldozer were demonstrated. Back at the bus we drove out of the mine but didn’t leave the site yet since we were driving around a little more above ground.

Back at the local tourist office we got into our own Bambi bus and drove to Jukkasjärvi where we had a guided tour in a Sami museum. After this tour we also walked to a nearby church.

We were taken back to Kiruna where we could walk around a little more before walking back to the campground. Since there was not too much to do here I walked to the campground immediately. Of course we used the restaurant of the campground to get warm again both before and after dinner hoping we would be warm enough before heading to our sleeping bags.
Kerk naast het Lappenmuseum // Chu…
Kerk naast het Lappenmuseum // Ch…