Jokkmokk

Jokkmokk Travel Blog

Poolcirkel // Polar circle

ENGLISH VERSION CAN BE FOUND BELOW.

Om 12.00 uur reden we weer verder. Op een gegeven moesten we midden op de weg stoppen want er stonden twee rendieren. Toen we er beter op gingen letten zagen we er even later nog een paar. Om een uur of één bereikten we de poolcirkel en dat gegeven moest natuurlijk gefotografeerd worden. Deze hele lijn is zoals je kunt zien met witte paaltjes aangegeven. Om 13.30 uur bereikten we de camping waar we de tenten weer in de regen konden opzetten. Nadat alles een beetje georganiseerd was in de tent ging ik met een groepje naar de receptie om een zgn. poolcertificaat te halen. Nou, dat heeft wel wat hoor zo’n officiële oorkonde.

Een uur nadat we op de camping waren gearriveerd bracht François ons met de Bambi naar het VVV van Jokkmokk. Hier konden we ons ruimschoots voorzien van kaarten, plattegronden en meer van dat soort toestanden. Trouwens, even ter informatie, Jokkmokk is welhaast hét Lappencentrum vooral tijdens de jaarlijkse markt die rond februari gehouden wordt. Hier in Jokkmokk bezochten we het Lappenmuseum en een tweetal kerken waarvan er maar één van binnen te bezichtigen was. Na een half uurtje lopen, nog steeds in de regen, bereikten we weer de camping waar ik de tent opzocht om mijn dagboek bij te werken en even wat te liggen. Om de één of andere reden had ik namelijk zowel mijn ochtend- als mijn middagslaapje in de bus niet gehad.

Om een uur of zeven konden we gaan eten en dat was dit keer macaroni met vruchtenyoghurt toe.

Poolcirkel // Polar circle
Om de kou een klein beetje te ontlopen ging ik met een groepje naar het restaurant om wat te drinken. Toen die tent om een uur of tien z’n deuren sloot ben ik maar meteen naar mijn eigen tent gegaan om te slapen. En nu maar hopen dat het de volgende dag droog zou zijn.

Around noon we moved on. At some point we had to stop in the middle of the road because some reindeer were standing in the way. Now we noticed that they could be around here we paid more attention and even saw a few more beside the road. An hour after leaving Harads we arrived at the polar circle and of course some photos had to be taken here. 30 Minutes later we arrived at our new campsite and after putting up our tent we went to the office of the campground where we bought ourselves a polarcertificate.

Our busdriver François now took us to the center of Jokkmokk where we went to the tourist information service to get us some information on this town. Jokkmokk is the “capital” to the Sami people who live here in the north and during the annual fair in February it is very crowded here. We also visited the Sami museum en two churches. After visiting these sights we headed back to the campsite in the rain. We had a good meal and we all hoped that that would keep us warm during the night.