Lange busreis naar Jeruzalem - רושלים

Jerusalem Travel Blog

Jeruzalem

Vandaag was het al om 5.00 uur opstaan geblazen. Wassen en aankleden was snel gebeurd en daarna gingen we naar de ontbijtzaal. We hadden de vorige avond al een regeling getroffen om vroeg te kunnen eten, en dat gaf geen problemen omdat een hele grote groep al om een uur of vier had moeten ontbijten om op tijd te zijn voor het vliegtuig naar huis. Het ontbijt smaakte weer prima en na een tijdje gingen we dan ook voldaan terug naar onze respectievelijke caravans waar we snel het laatste beetje in de rugzakken stopten. We bonden de bagage op onze rug en gingen er vandoor, maar niet voor we de sleutels bij het kantoortje in de brievenbus hadden gedaan (die was op dit uur natuurlijk nog niet open).

Even voor zevenen stonden we al bij de bushalte, en het was nu al warm dus dat beloofde nog wat voor vandaag.

Er kwamen eerst twee schoolbussen langs voordat die van ons op de proppen kwam, maar toen die er eenmaal was ging het ook heel snel naar Tiberias. Hier moesten we bijna een uur wachten op de bus naar Jeruzalem. Aangezien de bus er al een aardige rit op had zitten (hij kwam uit Kiryiat Shmona) waren er niet veel zitplaatsen meer. Je begrijpt natuurlijk wel dat met al die mensen en al dat bagage het een zootje was. Ma kon, gelukkig voor haar, wel zitten, maar de rest van ons moest blijven staan. Om ± 9.30 uur hadden we een kleine stop waar je van het sanitair gebruik kon maken en ook wat te eten of te drinken kon kopen. Na tien minuten ging de rit weer verder. Pa, Ellen en Edith konden onderweg ook nog een zitplaats bemachtigen, behalve ik zat dus de hele familie, en het valt niet mee om zo’n drie uur lang te moeten staan. Er is er zelfs ééntje flauwgevallen, maar dat was ik nou eens een keertje niet.

Jeruzalem, Hurva synagoge

Vanaf de Jordaanvallei naar Jeruzalem gaat de weg vrij steil omhoog. Op een gegeven moment deed de bus het echter niet meer en moesten we de kant in. We waren te zwaar beladen. Er kwam al snel een andere lijndienst aanrijden die een heleboel van onze passagiers overnam. Wij bleven in de bus waar we al waren en die werd op een gegeven moment zo leeg dat we het weer konden proberen, maar ook dat ik een zitplaatsje had, al was het dan maar voor heel even.

Even voor twaalven kwamen we aan bij het centrale busstation van Jeruzalem, en moesten we even wachten op een taxi die groot genoeg was om ons alle vijf mee te nemen. Het duurde gelukkig niet lang want de zon brandde goed en het was volgens mij zeker 35°C.

Jeruzalem
We werden naar hotel Kaplan gebracht. De vorige avond hadden we al opgebeld of we hier terecht konden, en dat was toen bevestigd. We kregen onze sleutels en besloten eerst even een uurtje siësta te houden. Dat uurtje liep wel iets uit maar dat hinderde niet.

Weer iets uitgerust trokken we de stoute schoenen maar weer aan en gingen we richting de oude stad. Dit was gewoon een wandeling ter oriëntatie want we hadden geen rokken of lange broeken bij ons, zodat we toch nergens in zouden mogen.

Na een fikse tocht door het joodse en het arabische deel van de stad kwamen we uit bij de Damascus Poort. Hier gingen we buiten de muren lekker in het gras zitten om een sinaasappeltje te eten. We besloten nu iets te doen wat wel in korte broek mag, en dat is een wandeling over de oude stadsmuur maken.

Jeruzalem
We kochten kaartjes (die twee dagen geldig zijn) en klommen de muur op. We hebben hier behoorlijk moeten traplopen, dus toen we bij de Jaffa Poort aankwamen waren we wel toe aan een versnapering of een glaasje drinken en daarna liepen we weer terug naar het hotel. Hier kleedden we ons even om en gingen daarna op zoek naar een tentje waar we een uitstekende shoarmaschotel aten.

Het was een lange dag geweest en we gingen allemaal maar eens een keertje vroeg naar bed. Het was alleen in de kamer van Ellen, Edith en mij zo warm dat we de eerste tijd niet eens konden slapen.