Jerusalem - ירושלים

Jerusalem Travel Blog

Jeruzalem, Dormitio kerk

Vandaag was het weer sabbath, dus er zouden geen bussen rijden. Wel konden we vandaag eindelijk de Tempelberg op (drie maal is scheepsrecht). Dus stonden we vandaag weer bijtijds op en na het ontbijt trokken we de stoute schoenen aan en liepen we naar de oude stad. Dit was een wandeling van ongeveer een uur.

We trokken hier snel onze rokken en lange broek aan, want met al die netjes aangekleedde joden, die onderweg waren naar de Klaagmuur, voelden wij ons niets op ons gemak.

We liepen door de joodse wijk richting de Muur waar het inderdaad al een drukte van belang was.

Verder liepen we weer naar de Tempelberg.

Jeruzalem, molen van Montefiore
Na een handbagagecontrole mochten we doorlopen. Ik kocht even kaartjes waarmee we drie dingen mochten bezichtigen, nl.: het islamitisch museum, de El Aksa Moskee en de Rotskoepel.

In deze volgorde hebben we ze ook bezocht.

In het museum kun je duidelijk zien dat, hoewel je er relatief weinig van hoort en ziet, deze mensen best wel kunst hebben voortgebracht. Bij de beide moskeeën moesten we bagage en schoenen buiten laten staan, dus gingen we in twee groepen.

Binnen in de El Aksa Moskee waren ze de boel aan het opknappen, want het stond flink in de steigers, maar je kunt nu eenmaal niet alles hebben. In de Rotskoepel was het een vreselijke drukte, maar als je de binnenkant hebt gezien begrijp je wel waarom.

Uiteindelijk verlieten we de Tempelberg en liepen we de oude stad uit.

Jeruzalem
Even buiten de stadsmuur namen we eerst wat te drinken want we hadden al een tijd niets meer gehad en je moet het vocht nu eenmaal op peil houden. We hielden nu een taxi aan die ons boven op de Olijfberg bracht. Hier heb je een schitterend uitzicht over de oude stad met op de voorgrond de Tempelberg waar we net vandaan kwamen.

Er werd nu eerst even een sanitaire stop ingelast voordat we weer naar beneden zouden lopen. Onderweg bezochten we ook nog Dominus Flevit, dit is een kerkje dat staat op de plaats waar Jezus om Jeruzalem zou hebben gehuild. Weer verder naar beneden kwamen we ook langs de Maria Magdalenakerk, die helaas alleen maar op dinsdag en vrijdag open is voor het publiek, dus liepen we weer verder. Zo kwamen we uiteindelijk bij de Basiliek van alle Volkeren die staat in de tuin van Ghetsemanie. Het liep tegen twaalven dus we hadden pech, ze gingen namelijk net sluiten.

Na even op een muurtje te hebben gezeten hielden we weer een taxi aan en lieten we ons brengen naar het parlementsgebouw oftewel de Knesset.

Jeruzalem, Klaagmuur
Hier bekeken we ook de ± 4 meter hoge Menorah die we pas na even zoeken konden vinden.

We liepen hierna weer terug richting de oude stad en onderweg zagen we ook nog de Schrijn van het Boek waarin de beroemde Dode Zee-rollen worden bewaard.

We waren nog lang niet bij de oude stad toen we een taxi namen die ons weer terugbracht naar de camping. Hier hadden we al bijna een vast ritueel opgebouwd, n.: siësta houden, zonnen, opfrissen en dan weer eens een keer eten. Het smaakte vandaag weer uitstekend. Natuurlijk hebben we in de lobby weer een paar potjes gekaart en ± 22.30 uur zochten we onze bedden op.

Jeruzalem, Dormitio kerk
Jeruzalem, molen van Montefiore
Jeruzalem
Jeruzalem, Tempelberg El Aksa mosk…
Jeruzalem, Tempelberg El Aksa mos…
Jeruzalem, Tempelberg El Cas fonte…
Jeruzalem, Tempelberg El Cas font…
Jeruzalem, uitzicht vanaf de Olijf…
Jeruzalem, uitzicht vanaf de Olij…
Jeruzalem, Basiliek van alle Volke…
Jeruzalem, Basiliek van alle Volk…