Meteora bezoek aan een aantal kloosters

Meteora Travel Blog

Ontbijt op de camping

Vandaag liep de wekker om 7.00 uur af en het was de bedoeling dat we om 9.00 uur onderweg zouden zijn. Dat gebeurde dan ook, want even voor negenen reden we, na een lekker ontbijt, van de camping af.

Het einddoel van vandaag was Kalambaka. Dit was een behoorlijk eind rijden (zo’n vijf uur) en daar word je zo lekker duf van. Maar alles went, dus dit ook.

Even na elven stopten we bij een soort wegrestaurant waar we een kopje koffie of thee nuttigden. Ongeveer een kwartier nadat wij daar waren gaan zitten kwam er nog een bus aan met overwegend oudere griekse mensen die een zondagje op stap gingen. Deze mensen begonnen spontaan te dansen en dat moest natuurlijk op de foto. Af en toe hield je je hart vast, want die oudjes maakten nog best gekke sprongen. Toen we allemaal weggingen werd er ook nog een mooie groepsfoto gemaakt en dat vonden ze helemaal te gek.

Ontbijt op de camping

We zwaaiden naar elkaar of we elkaar al heel lang kenden.

Nou hier konden we wel weer even op teren gedurende de volgende paar kilometers.

Even na enen bereikten we het plaatsje Trikala, waar we onze lunch zouden gebruiken. Dit deden we in een klein lokaaltje en die mensen hadden de dag van hun leven met zo’n groep.

Na de lunch reden we dan weer door naar ons einddoel, de camping in Kalambaka. Deze reden we alleen eerst voorbij, omdat we nog even wat gingen bezichtigen.

Op de weg naar Kalambaka had je ze in de verte al kunnen zien liggen: de Meteoren. Hierop waren een heleboel kloosters gebouwd die wij in mochten.

Zomaar een dansje tussendoor
Het was wel een hele klim, maar zeer zeker de moeite waard.

We moesten er allemaal netjes uitzien, dat hiel in de heren in een lange broek, en de dames in een rok, Voor dit doel had ik een paar dagen geleden een rok gekocht. Dus we konden degelijk gekleed naar binnen. Het eerste klooster wat we bezochten was het nonnenklooster Agios Stefanos. We hadden hier een half uur de tijd om even rond te kijken.

De tweede was een monnikkenklooster, Agios Varlaar, waar we een uur konden rondkijken. Dat was hier wel nodig want je moest eerst 142 treden naar boven voordat je er was. Dit aantal weet ik omdat de treden genummerd waren.

En dan “last but not least” gingen we naar het monnikkenklooster Mega Meteoron waar we ook weer een uur de tijd hadden.