Jeruzalem [ירושלים]

Jerusalem Travel Blog

Uitzicht op de Olijfberg

We konden vandaag lekker uitslapen. Dit hield in dat we pas om 8.00 uur ons bed uit hoefden en een half uur later aan het ontbijt moesten verschijnen.

Om een uur of half tien gingen we dan eindelijk weg om aan een dagje Jeruzalem te beginnen. Eerst reden we een eindje langs de muur naar het oostelijke deel van de stad waar je een mooi uitzicht had op de Olijfberg. Daarna reden we de Olijfberg op vanwaar je een dus een mooi uitzicht had over de oude stad. Na dit panorama (en ook andere dingen) op de foto te hebben gezet gingen we over de Skopusberg (waar de universiteit is gevestigd) door naar de Jaffapoort. Hier werd het busje geparkeerd en liepen we de oude stad in.

Eerst liepen we door naar de Arabische markt in de straatjes van het Arabische deel van de stad.

Uitzicht op de Olijfberg
Wat een drukte is het daar, we moesten elkaar goed in de gaten houden want je was elkaar zo kwijt.

Even later kwamen we in het gerestaureerde Joodse deel waar het al aanmerkelijk rustiger was. Dit kwam omdat vandaag Soekkot (Loofhuttenfeest) was begonnen en daarom alle winkels dicht waren. Daarom konden we ook niet naar de nieuwe Joodse wijken want die waren allemaal afgesloten. We naderden ondertussen de Klaagmuur maar voordat je daar dichtbij mocht komen werd wel je tas even gecontroleerd. Dat schijnt helaas nodig te zijn. Nadat we hier in de brandende zon even hadden rondgekeken liepen we door naar de El Aksa Moskee en de Dom van de Rots. Deze twee zijn allebei aan hetzelfde plein gelegen dus hadden we ze in één keer afgewerkt.

Toen we hier eenmaal weer vandaan kwamen namen we eerst een verfrissing waarna we weer verder gingen naar de Via Dolorossa.

Uitzicht op de Olijfberg
Aan het eind van de Via Dolorossa staat de Heilige Graf Kerk waar alle Christelijke godsdiensten vertegenwoordigd zijn. Hier hebben we nog even rondgekeken waarna we weer door de bazaars terug naar de Jaffapoort liepen. We deden onderweg ook nog wat boodschappen voor 's avonds. We bezochten nu ook nog de zaal van het laatste avondmaal met daarop volgend de graftombe van Koning David. En als laatste stop gingen we naar de bron van Gihon. Dit is één van de belangrijkste bronnen van Jeruzalem. Hier was onder de grond een heel kanaal uitgegraven waardoor dat water binnen de muren van de stad zou kunnen komen. Dit is ook de bron waardoor Joab ooit de stad is binnengedrongen en het moest zo gek niet lopen of wij zouden dat ook doen. We hadden alleen voor deze dag allemaal een lange broek of rok aan, vanwege het bezoek aan diverse heilige plaatsen, en als dan het water tot over de knieën komt helpt het niet veel om je broekspijpen op te rollen.
Uitzicht vanaf de Olijfberg
Je had mij moeten zien toen ik weer tevoorschijn kwam, bah wat voel je je dan armoedig. Gelukkig gingen we hierna meteen door naar de camping waar we allemaal snel iets droogs aantrokken.

Er werd nu snel aan het eten begonnen en dat lieten we ons voor de verandering maar weer eens goed smaken. we bleven vandaag erg lang op want de volgende dag zou er één van ons jarig zijn en dus moesten we om middernacht nog even zingen. Dit moest wel heel zachtjes gebeuren maar toch gebeurde het. Hierna ging ik vrij snel naar bed en zodra ik mijn kussen rook viel ik in slaap.