Van Staveren naar Oost-Vlieland // From Staveren to Oost-Vlieland

Oost-Vlieland Travel Blog

Wachten bij de sluizen van de Afsluitdijk // Waiting near the locks of the Afsluitdijk

English version can be found below

We ontbeten gezamenlijk en daarna moesten we dus weer onze biezen pakken en maken dat we op de andere boot kwamen. Ondertussen werd er ook door een paar mensen boodschappen gedaan.

Om 10.30 uur vertrokken we dan eindelijk en lieten we Staveren achter ons. Het was vreselijk warm weer dus toen we de zeilen gehesen hadden gingen we heerlijk in de zon op het dek liggen.

Om een uur of twee besloten Annemieke en ik om brood klaar te maken voor de hongerige meute. Maar de honger was haast niet te stillen en ook de thee smaakte prima.

Ook omstreeks deze tijd gingen we door de sluizen van de Afsluitdijk en na door deze sluizen te zijn gegaan moesten we even water tanken.

De boot // The boat
Hierna gingen we onder een brug door waarna we dus op de Waddenzee belandden. Hier hadden we iets meer wind maar we hadden hem nog steeds in de rug en dat zouden we tot Vlieland, het einddoel van vandaag, ook zo houden.

We waren als laatste van de drie boten vertrokken maar al spoedig hadden we de Confiance ingehaald. Dit was het minst snelle schip van de drie.

Toen we eindelijk Vlieland zagen liggen en dachten dat het nu niet lang meer zou duren kregen we te horen dat we nog een hele omweg moesten maken omdat we nog om de “Richel” heen moesten, dit was een zandbank die met eb en ook met vloed droog lag.

Om ongeveer 20.00 uur kwamen we dan eindelijk toch nog op Vlieland aan, het eten, waar ze al een tijdje mee bezig waren, was nu gauw klaar en het duurde dan ook niet lang of we zaten allemaal heerlijk te smullen van de macaroni die op een verrukkelijke wijze was klaargemaakt. De afwas was een grote rotzooi maar als je allemaal een handje meehelpt is het toch nog wel vlug gedaan.

Nadat we de rommel opgeruimd hadden gingen we nog even gezellig zitten in de grote kajuit en om pak weg 22.30 uur besloten we naar het dorp te gaan om daar wat te gaan drinken. Het dorp, dat Oost-Vlieland het en niet veel meer is dan een straat, lag ongeveer een kilometer van de haven verwijderd en dus moesten we nog een flink eind lopen. Maar dat was niet zo erg, hoewel we er wel wat luidruchtig van werden. In het dorp vonden we nog een voor dit gehucht aardige discotheek waar we dus maar naar binnen gingen.

Om 1.00 uur ging deze tent echter dicht en moesten we dus maar weer naar de boten toe. Dit was niet zo gemakkelijk want er waren helemaal geen straatlantaarns, dus moesten we er voor oppassen dat we niet van de weg afraakten.

Bij de boot aangekomen bleek dat het nu laagtij was en dit hield in dat we bijna twee meter naar beneden moesten springen. Dit overleefden we gelukkig allemaal hoewel sommigen het niet zo erg zagen zitten want die hadden teveel bier gedronken. Wel niet zo veel maar toch genoeg dat die sprong hun zorgelijk stemde.

Op de boot maakten we er nog een gezellige boel van en na ongeveer een uur bleek dat we allemaal naar bed toe wilden maar niemand de eerste wou zijn. Dus hakte ik de knoop door en onder luid applaus ging ik naar bed waarna de anderen me snel volgden. Na de tandencontrole die één van ons had ingelast gingen we eindelijk slapen want we waren allemaal doodmoe.

After breakfast  we had to move to the other boat “The Friso” since it arrived last night. Some of us went out to do some shopping so we would have enough food for at least two days.

Around 10.30 am we finally left the Staveren. It was rather warm so as soon as the sails were up we laid down in the sun.

Around two o’clock some of us decided to start making sandwiches for the rest of the group. It is amazing how much sandwiches we had to make before everyone had enough.

Around this same time we passed the Afsluitdijk which meant we were no longer on the IJsselmeer but had moved on to the Waddenzee. The wind was a little stronger here but since it was still in our backs that would be great and we would reach our goal, Vlieland, without any problems.

By the time we saw Vlieland in the distance we thought it wouldn’t be much longer but we still had to sail a long way since there was a sandbank called the “Richel”. During low tide this sandbank would lie dry.

Around 8.00 pm we finally reached Vlieland. Since we had already started working on our dinner while we were still sailing it didn’t take much more time before we could all sit down and enjoy our meal. Next we needed to do the dishes but if you do that with some people it is done in no time.

After we had cleaned up our mess we decided to go ashore to have a few drinks in a local pub. The village here is no more than one street which was about one kilometer from the harbor so we had a nice walk ahead of us. In the village we found a nice disco and that was the place to be for tonight (there was nothing else).

Around 1 am this place closed and we went back to the boats. That wasn’t easy since there were no streetlamps guiding us back to the boat and no-one had thought of bringing a flashlight with him when we left the boat. It was tricky not to get lost.

We made it to the boat but then we discovered we had to face another problem. Since we left the boat it had started to become low tide so the boat was a few meters lower than when we left. Some of us having a little too much to drink really had a problem with that. For me this was kind of entertainment since I don’t drink I could really see the fun of it.

Finally on board we had another drink and than we thought we needed to get some sleep but no-one wanted to be the first. I decided that I was going to be the first for tonight that resulted in a standing ovation since the rest could go now too.

Wachten bij de sluizen van de Afsl…
Wachten bij de sluizen van de Afs…