Van Oost-Vlieland naar Makkum // From Oost-Vlieland to Makkum

Wunseradiel Travel Blog

Het lijkt kalm weer maar geloof me de wind was enthousiast // The weather looks calm but believe me the wind was strong.

English version can be found below

We stonden vandaag niet al te vroeg op, en toen we dan eindelijk wakker waren gingen we ontbijten. Voor het ontbijt waren door enkele vrijwilligers al het één en ander aan boodschappen gehaald maar na het eten bleek dat er nog wel het één en ander bijgehaald mocht worden, want er was zo flink gegeten dat we al bijna geen brood meer hadden. Dus trok ik er met nog drie anderen op uit om nog wat eten te halen. Weer teruggekomen kregen we te horen dat we pas om 13.

In de verte zie je Makkum liggen // In the distance you can already see Makkum
30 uur zouden vertrekken omdat we het gunstige tij af moesten. We hadden dus nog even de tijd en we besloten om het duin in te gaan en daar in een rustig duinpannetje te gaan liggen zonnen. We vonden zo’n duinpannetje ook inderdaad en het duurde niet lang voor we allemaal in de brandende zon lagen.

Gelukkig konden we er niet te lang blijven want anders waren we er levend verbrand. Om 13.15 uur vertrokken we uit dit duinpannetje en wij vertrokken met onze boot weer als laatste.

Toen we eenmaal op zee kwamen merkten we pas wat een wind er stond (vandaag hadden we windkracht 7 en gisteren was het maar windkracht 5). We moesten weer eerst om de “Richel” heen en daar de wind uit het oosten kwam hadden we hem puur tegen. Dit hield in dat we iedere keer overstag moesten gaan. Al gauw hadden we de Confiance weer ingehaald en ging het in volle vaart naar de volgende boot, de Hermina Jacoba, waar de administratieve boys op zaten.

Toen we de “Richel” bijna voorbij waren kwamen we toch wel achter dat wanneer we naar Den Oever wilden gaan, wat oorspronkelijk de bedoeling was, we de volgende dag met pure tegenwind in één keer naar Staveren toe moesten en dat was haast geen haalbare kaart. Dus besloten we het einddoel te wijzigen en gingen we naar Makkum wat vlak onder de Afsluitdijk ligt in Friesland.

Ook vandaag zorgden Annemieke en ik voor de broodmaaltijd want boven aan het dek zitten was ook niet alles, omdat alle golven stuksloegen op de boeg en je daar niet droog van bleef. We bleven onderweg ook nog een paar keer steken in de grond, we moesten toen overgaan op de motor en deze hebben we verder de hele reis gebruikt.

Weer gingen we door de sluizen en onder de brug door en het duurde niet lang of we lagen aangemeerd in de haven.

Het diner van vandaag was zeer uitgebreid en bestond uit tartaar, gebakken aardappels, 2 soorten groente namelijk doperwten en sperciebonen, appelmoes en satésaus. We begonnen al laat met eten maar voordat we klaar waren was het al over tienen. De afwas werd nu snel gedaan en toen besloten we te kijken of er in het dorp nog enig vertier was. Na veel talmen besloten we een café binnen te gaan en bleven we daar nogal lang zitten.

Toen we eindelijk terug op de boot kwamen, bleek dat er nog een paar mensen waren die de nacht door wilden halen, maar aangezien ik bekaf was besloot ik verstandig te zijn en ging ik vlug naar mijn kooi waar ik binnen de kortste tijd in slaap viel.

We didn’t get up too early after which we had breakfast. So much was eaten during breakfast that some of us had to go to the shops again to make sure we would have enough for the rest of the day. We wouldn’t leave Vlieland until around 1.30 pm since we needed to wait for the good tide. Having so much time left some of us decided to go to find a nice spot in the dunes to lay in the sun.

Fortunately we couldn’t stay in the sun too long otherwise we would have been extremely sunburnt.

When we finally sailed out we noticed that there was a lot more wind than we thought there was. Getting around the “Richel” showed us that there was a strong wind coming from the east.

Originally we had planned to sail to Den Oever however that would mean that the next day we would have to sail against the wind all of the time. This meant that we had to change plans are decided to go to Makkum instead. This was again on the Friesland side of the Ijsselmeer.

This day too Annemieke and I made lunch for the whole team and that was much appreciated. A few times we got stuck on a sandbank and we had to use the engines to move on. Finally we decided to keep on sailing with the engines for the remainder of the trip.

Again we passed the locks and it wasn’t much longer until we reached Makkum.

Dinner was rather extensive. We prepared a few vegetables and there were potatoes and meat. We had started the preparation rather late so it was already 10 pm before we had our dinner. After some of us had done the dishes we went into the village where we entered a local pub and stayed there for a while.

By the time we got back to the boat a couple of us decided they wanted to stay up all late. I was exhausted to went to bed and fell asleep very quickly.

Het lijkt kalm weer maar geloof me…
Het lijkt kalm weer maar geloof m…
In de verte zie je Makkum liggen /…
In de verte zie je Makkum liggen …