Verdens smukkeste sted!

El Chalten Travel Blog

Paa vej til Cerro Torre.
Ja, jeg ved godt jeg har sagt det mange gange, i loebet af min rejse. Men den her gang mener jeg det! Jeg slap endelig vaek fra Calefate og naaede frem til El Chalten, en lille tourist flaekke, men ikke mindst med den mest fantastiske belligenhed lige op af Fitz Roy. Efter megen soegen fandt jeg mig ogsaa et hostel, noget rampuneret men efter en snak med ejeren, som skrev digte om aftenen, blev jeg nu meget glad for det.
Allerede naeste dag smed jeg en lille rygsaek paa ryggen og travede afsted op for at se Cerro Torre, en gletsjer soe. Solen bagte og himlen var knaldblaa, saa perfekt vejr til bjergvandring. Paa vejen op passerede jeg mange pustende tourister, som ikke orkede at gaa hele vejen. Heldigvis var jeg jo, takket vaere Uri, i skarp traening og lod mig ikke saadan slaa ud.
Cerro Torre.
Efter en time fik jeg foerdste udsigt over Fitz Roy, et bjerg med tre tinder, hvoraf en ene er omkring tre kilometer hoej. Ret fantastisk.
Saa gik turen gennem skov og buskas inden jeg naaede frem til soen. Udsigten var fantastisk med spidse bjerge med lodrette sider. Fra bjerget gled gletsjeren ned i soen, hvor jeg dyppede mine taeer i iskoldt vand og noed chokolade og vidnunderlig udsigt i et par timer inden jeg fortsatte til Lago Madre og Hija hvorfra jeg ogsaa havde godt udsyn til Fitz Roy. Jeg var foerdst tilbage i el Chalten ved 11 tiden efter god 9 timers vandring.

Dagen efter gik beklageligvis med en kedelig touristtur til en soe, som var meget smuk og et par vandfald. Herom skal ikke siges andet end at jeg havde forventet mere end en bustur med stop for at tage billeder.
En hurtig dukkert. Fuldstaendig paradisisk.

Tredjedagen var den helt store travedag. Jeg stod tidligt op, da jeg havde en bus til Puerto Madryn om aftenen, og ville naa at se Lago de los Tres taet paa Fitz Roy inden jeg rejste videre.
Det var skoent at gaa i morgenluften imens solen stod op. Noget af det smukkeste ved Patagonien er nok vandet, det er krystalklart og rent. Overalt hvor man gaar klukker kilder eller bruser vandfald, hvorfra man kan drikke det dejligste koelige vand og pjaske sig i ansigtet. Det to tre timer at gaa til foden af Fitz Roy, hvorfra den rigtige vandring startede. En time stejlt opad i bagende varme ad stoevet sti. Heldigvis bjlev man i den grad beloennet paa toppen. Her var gletsjersooen og over den Fitz Roys spidser. Jeg spiste min madpakke ved bredden og opdagede saa at der var endnu en soe, paa den anden side af en lille hoej. Fra Fitz Roy soe brusede et vandfald lodret ned i en turkisgroen soe ca 100 m laengere nede. Det var helt utroligt! Jeg havde slet ikke planlagt at bruge saa meget tid der, men det var simpelthen umuligt at forlade stedet, saa foerdst i sidste oejeblik maatte jeg haste tilbage til El Chalten. Paa vejen naaede jeg dog lige en dukkert i Lago Capri, skoent, inden jeg pustende og svedende masede mig ind i bussen tilbage til Calefate hvorfra jeg ville tage en bus til Puerto madryn.
Paa vej til Cerro Torre.
Cerro Torre.
En hurtig dukkert. Fuldstaendig pa…
En hurtig dukkert. Fuldstaendig p…
Olfert paa tynd is.
Hvis det her ikke er livet, saa ve…
Hvis det her ikke er livet, saa v…
Den lavere belligende soe ved Fitz…
Den lavere belligende soe ved Fit…
Fitz Roy, eftermiddagen.
Aftenen.
Morgenen.
Lago de los tres og Fitz roy.
Vandfaldet fra Lago de los tres ti…
Vandfaldet fra Lago de los tres t…