dag 78

Tromso Travel Blog

hei hei,

nog 1 week en dan vertrek ik alweer naar het zuiden en daar begin ik na 3 maanden sneeuw toch wel naar uit te kijken. Ik had gehoopt dat ik hier het moment nog mee zou maken dat de sneeuw zou smelten, maar als de lente niet naar Mozes komt, moet Mozes maar naar de lente toe en daarom vertrek ik volgende week donderdag vanuit Harstad met de boot naar Trondheim. Daar blijf ik een paar dagen en dan reis ik met de NSB (de trein) naar Oslo. Daar pak ik dan de boot naar Kopenhagen en een dag later de trein naar Utrecht.

Maar voorlopig ga ik nog een week van het poolwinterweer genieten en afgelopen weekend ben ik zelfs nog een stukje verder naar het noorden gegaan naar de stad Tromsø, waar mijn vader over 2 maanden de midnightsun-marathon gaat lopen.

Vrijdagavond ben ik daar met de boot heen gegaan en ben ik een weekend bij Leidulf, de jongste broer van Andreas, gebleven. Leidulf werkt bij de Universiteit van Tromsø en doet onderzoek naar de invloed van verschillende lichteffecten (oa. de middernachtzon van het noorden) op planten. Hij vertelde ook dat hij vroeger met zijn broers regelmatig 's ochtends thuiskwam na een avondje stappen en dan in een keer doorging met het melken van de koeien. Op zaterdag heeft Leidulf me rondgeleid in Tromsø en heb ik Polaria, de kerk van Tromsø en het Polar Museum bezocht. Ook hebben we een biertje gedronken in de oudste pub van de stad, waar vroeger veel pelsjagers en walvisvaarders kwamen en de 'IJsbeerkoning' van Tromsø zijn vaste plek had.

zaterdagavond ben ik met gevaar voor eigen leven weer naar de stad gelopen (het had geijzeld en de weg was nogal steil) en heb ik 2 bandjes gezien in een studentencafe in de haven.

de meest noordelijke brouwerij ter wereld
Het bier was wel 8 euro voor een halve liter, maar die avond was eigenlijk de enige avond hier dat ik veel geld heb uitgegeven, dus het was niet zo erg. Toen ik om half 3 weer terug naar huis liep begon het net weer licht te worden.

Op zondag heeft Leidulf me rondgereden in de omgeving van Tromsø en heb ik weer een aantal spectaculaire bergen en fjorden gezien. Zondagavond hebben we wat voetbal gekeken en 's nachts ging ik weer terug naar Harstad met het Hurtigrutenschip de 'MS Finnmarken'. Het sneeuwde hard toen we de haven van Tromsø uit voeren, maar toch vond ik het jammer dat ik mijn zwembroek niet bij me had, want het schip had een zwembad en een jacuzzi op het dek. Ik had geen hut gehuurd, dus de nacht heb ik doorgebracht op een bank in een van de barren van het schip. Het weer was tijdens de hele reis slecht, dus ik heb weinig van de omgeving kunnen zien, maar ik heb me toch wel vermaakt. Om 8 uur werd ik in de haven van Harstad weer opgehaald door Andreas en meteen daarna ben ik weer aan het werk gegaan.

de meest noordelijke brouwerij ter…
de meest noordelijke brouwerij te…