Trekking dage.

Torres Del Paine Travel Blog

Den foerste udsigt over taarnene.
Paa fjerdedagen gik vi i land i Puerto Natales, her lejede folk trekkinggrej, som soveposer, liggeunderlag og vi forberedte os alle paa de naeste dagess strabadser. Vi efterlod vores overfloedige bagage paa hostellet ogblev naeste morgen tidlig hentet af en bus.
Vi blev sat af ved vores foerste camp, hvor vi smed soveposerne i de opstillede telte inden vi begyndte klatreturen.
Det foerste straek gik til Taarnene som har givet parken sit navn. Jeg havde faaet redet mig en ordentlig forkoelelse paa skibet ved at beundre udsigter fra daekket, saa klatreturen op gennem dalen var lidt af en proevelse.... Men- ikke mindst det vaerd! Selve vandreturen derop var spetakulaer over smaa stroemme fra gletsjerne, hvor vi fyldte vores vandfalsker og tilsidst klatreturen op af en ravine til udsigtsposten ved taarnene.
The french valley, paa vej til taarnene.
Jeg blev fuldstaendig beruset og overvaeldet af udsigten med de spidse bjegtinder som er over 2500 m hoeje og skabt af gletsjere, forrykning af "jordpladerne" ( det er sent, jeg kan ikke huske hvad de hedder!), og tusinde aars sne som har presset sten og klipper hardere og haardere sammen. -Selv Darra var stille et oejeblik.
Derefter gik det tilbage gennem dalen til campen, hvor jeg var glad for at finde varm mad og en lun sovepose.

Naeste morgen hev vi rygsaekkene ind i en anden bus og ombord paa en katemaran, som sejlede os over en fuldstanding groen soe, med spetakulaer udsigt over taarnene og sneklaedte bjergtinder.
Vel fremme i den naeste camp begyndte vi dagens vandring op til en gletsjer. Utrolig flot tur, men oven paa taarnene var det lidt svart at stikke, ud over at vi saa en meget hoej sneklaedt top, som kun har vaeret bestiget to gange.
Nogen vil genkende Olfert, verdens mest berejste trold. Her ved taarnene.
Kim Jong var til stadig underholdning da han slaebte en kampe backpack med hele vejen op og ned igen, med utallige forskellige regnsaet og jeg ved ikke hvad. Vist nok ogsaa en hel del chokoladebarer!

Paa trediedags vandring blev vi noedt til at tage det meste af vores bagage med os, da vi skulle overnatte i en anden camp for at have mulighed for isklatring paa en gletsjer.
Allerede efter en time rask trav kunne vi skimte gletsjeren mellem bjergene og saa var det bare op og op til vi naaede lejren, hvor vi tog en puster inden isklatringen. En lille baad sejlede os hen til kanten hvor vi kravlede op og fik spaendt pigsko paa og blev forsynet med en oekse.
Jeg skal lige love for at der er meget is og sne i saadan en gletsjer. Vi gik i tre timer og naaede kun at se et ganske lille stykke af den.
Gletsjerhiking!
Den hed Gletsjer Grey og straekker sig kilometer efter kilomter op i bjergene. Hver dag forsviner der ca ti cm, saa den bliver ligesaa stille mindre og mindre imens isfalger loesner sig og styrter i soen.
Vi startede med at se en ishule og revner i isen, derefter smaa kilder og vandfald i gletsjeren og til sidst fik vi lov til at kravle op af en fuldstaendig lodret vaeg med isoekser og det hele! Det var ret sjovt og selv Kim Jong og den "friske" englaender James, naaede det til toppen. Det mest fantastiske var dog at betragte de mange blaa nuancer i isen og lyset over det hvide, hvide.

Fjerdedagen kravlede vi ned og tog katemaranen tilbage over soen, tibage i bussen til Puerto Natales og derfra endnu en bus til Port Arenas laengere sydpaa.
Den foerste udsigt over taarnene.
The french valley, paa vej til taa…
The french valley, paa vej til ta…
Nogen vil genkende Olfert, verdens…
Nogen vil genkende Olfert, verden…
Gletsjerhiking!
Gletsjer grey.
Udsigt fra Katemaranen.
Flammenden solnedgang ved den foer…
Flammenden solnedgang ved den foe…
taarnene set fra den modsatte side.
Starten af gletsjer grey.
Smaa vandfald i gletsjeren skaber …
Smaa vandfald i gletsjeren skaber…
Vandet er iskoldt, krystaltklart o…
Vandet er iskoldt, krystaltklart …
Udgangen fra en ishule der om faa …
Udgangen fra en ishule der om faa…
Klatring. De to danskere paa farte…
Klatring. De to danskere paa fart…
Stieerne er meget frodige og over …
Stieerne er meget frodige og over…
Vores bus maa laesse os af for at …
Vores bus maa laesse os af for at…
Jep, jeg faar noget at spise.