Vulkanen beklimmen in Nicaragua

Leon Travel Blog

Need I say more...?
Zo, daar ben ik weer met het voor nu laatste verhaaltje uit Midden Amerika! Mijn laatste update zal ik waarschijnlijk gewoon vanuit Zeist gaan schrijven wanneer ik thuis ben. De dagen gaan snel nu en ik kan haast niet geloven dat ik over 2 weken weer terug in Nederland ben. Ach ja, zo gaan die dingen! Nu nog maar even genieten hier...

Van Costa Rica naar Nicaragua
Weer een grens over! Eerst 3x een bus genomen om naar de grens te komen. Deze keer duurde de grens veel langer, we hebben uren staan wachten op een stempeltje waar je ook nog eens voor moest betalen! Stelletje afzetters! Eerste doel was San Juan del Sur, kust plaatsje, lekker strand dus! Eerlijk gezegd viel het strand wel een beetje tegen, maar die was nog vies van al het hout en afval wat over bleef na tropische storm van een paar dagen ervoor.
Zonsondergang in San Juan del Sur
Dus we hebben vooral zitten chillen en boekje lezen, oj en de was laten doen. Het is altijd een verassing hoe je je klerden terug krijgt; kleiner, andere kleuren, rare vouwen. Deze keer kregen we ze nog vol met zeep terug. Je kent dat wel er zit dan een soort laagje over de kleding, het was waarschijnlijk niet goed uitgespoeld. We waren bang dat we zouden gaan soppen wanneer het zou regenen met die kleren aan!

Vulkaan belimmen op Ometepe Eiland
Het was weer tijd om actief te doen en dat wel op het eiland in het grootste meer van Centraal Amerika. Het eiland bestaat uit twee vulkanen die met elkaar zijn verbonden, de actieve vulkaan Concepción (1610 m) en de geen actieve vulkaan Maderas (1394 m). Die kleine gingen wij wel even beklimmen! Om 7 uur ´s ochtends begon de klim, eerst 2 uur beetje hiken, daarna 2 uur wat stijler omhoog en het laatste uur hebben we ons via wortels van de bomen naar boven zitten trekken!!! De bedoeling was dat we naar het krater meer zouden gaan, maar omdat er inmiddels zo veel wolken om de top zich hadden verzameld was dit niet meer mogelijk (en omdat we geen puf meer hadden!) Jammer van die wolken, want daardoor hadden we ook geen uitzicht! Dus maar weer naar beneden, waar we ook nog zo´n 4 uur over gedaan hebben, klouterend en wel.
uitzicht vanaf de vulkaan op de andere vulkaan! (dit was op de helft van onze tocht!)
Achteraf ben ik trots dat we het gedaan hebben, maar tijdens de hike heb ik alles wat los en vast stond lopen vervloeken en ik zou NOOIT meer een vulkaan beklimmen!!!!
De dag erop konden we allebei niet meer lopen van de spierpijn, dus hebben we vooral zitten in hangmatten gelegen en in het meer gezwommen!

Granada, Masaya en Laguna de Apoya
Na Ometepe zijn we doorgereisd naar Granada, een hele mooie oude stad aan het meer.  We zijn een dagje naar de bekende craft-merket geweest, Masaya. Maar dat viel een beetje tegen, toch jammer hoe toeristisch iets kan worden en dat alle souveniers overal op elkaar beginnen te lijken. Ook zijn we een dag naar de Laguna de Apoya geweest, heerlijk uitrusten en zwemmen, ondanks het weer een beetje tegen zat (bewolkt).
en het bewijs: Fiorella de Holanda
Overdag was het in Granada heel erg warm, en daarna begon het rond 4 uur meestal te regenen. Dus om 4 uur begon het Happy Hour van ons hostel en om 6 én 8 uur kon je DVD kijken in de TV-room, dus zo zagen onze avonden in Granada er meestal uit. Drinken, eten en DVD´s kijken in ons hostel!

Duiken op de Corn Islands!!!
In de Caribische kust van Nigaragua liggen twee kleine eilandjes: Big Corn en Little Corn. We hadden alleen maar goede verhalen hierover gehoord, dat mensen 4 dagen wilde gaan en uiteilandelijk 4 maanden bleven... DUS wij moesten dit ook even uitproberen én natuurlijk om weer even te duiken! We hadden onze vliegtickets via de telefoon gereserveerd, maar omdat ik zo´n ontzettend moeilijke naam heb werden we allebei als Carolina en Fiorella de Holanda genoteerd en zo stonden we dus ook op onze tickets! Op het airport konden we gelukkig nog een beetje de voetbalwedstrijd Italië - Nederland meekijken (goed gedaan van onze jongens!!) In een 8 personen vliegtuigje vlogen we naar Big Corn, waar we vervolgens in een boot stapte naar Little Corn.
vliegtuigje!
De eerste dagen op het eiland hadden we niet echt geluk met het weer, soms kon je de dreigende regenwolken al van ver aan zien komen, maar de laatste 2 dagen waren heerlijk! Ik heb totaal 5 duiken gemaakt, waarvan 1 nachtduik. Het water was heerlijk warm, zo´n 28 graden! We hebben heel veel gezien, zoals verpleegstershaaien, adelaarsroggen, een schildpad en veel krabben en kreeften!
Onze laatste dag hebben we vooral op het strand doorgebracht en ik moet even zeggen dat ik een boek binnen 2 dagen helemaal heb uitgelezen! De gene die mij kennen vinden dit ook erg knap! (Het was de Nederlandse thriller De Eetclub, leuk en spannend boek!) Ook hebben we de uitslag van de voetbalwedstrijd Frankrijk - Nederland weer gezien op het eiland en een ¨joehoe¨ geroepen voor onze jongens, wat zijn ze goed! Zal het ons dit jaar misschien wél lukken??!! Het wordt iig een gezellige zomer op deze manier!

Vulkaan afglijden in León!
Okay, nog 1 vulkaantje dan, Cerro Negro (71 m)!!! Deze keer was het maar een klim van 1 uurtje, niets natuurlijk vergeleken met onze Ometepe ervaring! Voor mietjes, riepen wij al! Maar het leukste is dat je binnen een minuut weer naar beneden van glijden op een klein sleetje, meer een houten plankje eigenlijk! In Australië en Nieuw Zeeland heb ik al wat ervaring opgedaan met van zandduinen afglijden, een vulkaan is echter een ander verhaal.
donkere wolken in de verte!! (uitzicht vanuit ons hutje trouwens!)
...! Het gaat bijna stijl naar beneden en die brokjes lava stenen zijn heel scherp! Remmen is bijna onmogelijk, dus het is vooral een kwestie van je balans houden en goed vasthouden! Schreeuwen was ook niet een goed idee, want dan kreeg je al het lava-stof in je mond! Onderaan schreeuw je het dus uit en bekijk je de schade; paar schrammen op mijn benen en kont...! Fijn! Het liefste zou je het nog een keertje willen proberen (omdat je nu weet hoe het moet!) maar die klim weer helmaal omhoog is dan toch net iets te veel!

Full Moon walk... vanavond!
Goed, vanavond ga ik dan de aller laatste vulkaan beklimmen van deze trip: de actieve vulkaan Telica (1061 m)... tja, de Cerro Negro was natuurlijk meer een heuvel dan een vulkaan! En deze keer vertrekken we ´s nachts zodat we in de volle maan naar boven kunnen klimmen en zo de zonsopgang kunnen zien vanaf de kraterrand.
Jaja, miss sporty!
Het schijnt zelfs dat je lava kan zien pruttelen wanneer je daar op de rand zit! Geweldig natuurlijk! De klim zal 4 uur duren, maar niet zo stijl als onze Ometepe vulkaan (gelukkig!). Ik ga nog eens been spieren kweken hier!

Ons plan is om na de trip van vanavond door te trekken naar het binnenland om in Matagalpa een Chocolade kasteel te bezoeken en daarna door de grens over te gaan naar Honduras waar we mijn laatste week op het eiland Utila in the Bay Islands zullen verblijven. Beetje zonnen, duiken en feesten lijkt me prima voor mijn laatste daagjes! Op 29 juni vlieg ik naar Atlanta, daar slaap ik 1 nachtje en vlieg daarna door naar Amsterdam op 1 juli. (Staat op mijn ticket!)

Ik ga nog even genieten van mijn laatste dagen!

Besos,
Fiorella de Holanda!
Need I say more...?
Zonsondergang in San Juan del Sur
uitzicht vanaf de vulkaan op de an…
uitzicht vanaf de vulkaan op de a…
en het bewijs: Fiorella de Holanda
vliegtuigje!
donkere wolken in de verte!! (uitz…
donkere wolken in de verte!! (uit…
Jaja, miss sporty!
Pakje aan als bescherming (niet da…
Pakje aan als bescherming (niet d…
luisteren voor advies!
Beneden!!!! (helemaal vies en trot…
Beneden!!!! (helemaal vies en tro…
leuk bord! Corn Islands
Holland hup!!!! Op airport Managua!
Bed van mij was een beetje hoog...…
Bed van mij was een beetje hoog..…
Cocosnoot eten!
Vanaf de boot uitzicht op Ometepe …
Vanaf de boot uitzicht op Ometepe…
Granada, mooie oude stad!